جلسات دادگاه‌های هند به صورت مستقیم پخش می‌شود

جلسات دادگاه‌های هند به صورت مستقیم پخش می‌شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرونده‌های حساسیت برانگیز مانند موارد مرتبط با جرایم جنسی یا سوءاستفاده از کودکان از این قانون مستثنی خواهند بود.

آگهی

دیوان عالی هند اعلام کرد جلسات محاکم این کشور باید به صورت زنده در اینترنت (live-streaming) پخش شود.

عالی‌ترین مرجع قضایی هند دلیل اتخاذ این تصمیم را افزایش شفافیت و جلوگیری از ازدحام بیش از حد جمعیت در دادگاه‌ها عنوان کرده است.

دادگاه‌های هند عمدتا به صورت علنی برگزار می‌شود و ورود شهروندان به محاکم آزاد است؛ با این حال امکان فیلمبرداری از جلسات دادگاه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه قاضی دیوان عالی هند در جریان رسیدگی به درخواستی برای امکان فیلمبرداری و پخش جلسات دادگاه، اعلام کردند که چنین امری به روشنی با منافع شهروندان سازگار است و دولت این کشور باید برنامه‌ای را به این منظور تهیه و اجرایی کنند.

قضات این دادگاه می‌گویند پخش مستقیم جلسات محاکم می‌تواند ضمن تقویت شفافیت، حکمرانی خوب و نظارت بر قاضی‌ها، امکان دسترسی همه شهروندان به جلسات دادگاه‌ها را فراهم کند.

نظام قضایی هند، مانند بسیاری دیگر از مستعمرات سابق بریتانیا بر حقوق عرفی استوار است و آرای محاکم و به‌ویژه دیوان عالی، در حکم قانون به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید:

براساس رای ۱۰۶ صفحه‌ای این نهاد، در ابتدا تنها جلسات رسیدگی به موضوعات مرتبط با قانون اساسی یا پرونده‌های ملی به صورت مستقیم پخش خواهند شد. در مرحله بعد، روند رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های دیگر به صورت مستقیم از صفحات نمایش در همان مجتمع قضایی پخش خواهد شد و در مرحله پایانی، می‌توان جلسات دادگاه‌ها را به صورت زنده از اینترنت پخش کرد.

یکی از وکلای دولت هند در این پرونده به رویترز گفت پرونده‌های حساسیت برانگیز مانند موارد مرتبط با جرایم جنسی یا سوءاستفاده از کودکان، از این قانون مستثنی خواهند بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه عالی هند از همجنسگرایی جرم‌زادیی کرد

دیوان عالی هند: سه‌طلاقه کردن خلاف قانون اساسی است

«سلطان بخت‌آزمایی» هند به‌عنوان بزرگترین حامی احزاب سیاسی با اتهامات مالی دست و پنجه نرم می‌کند