حل و فصل اختلافات آلمان و عربستان و از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی

Germany's Foreign Minister Heiko Maas
Germany's Foreign Minister Heiko Maas Copyright REUTERS/Axel Schmidt
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه در سازمان ملل در حالی که در کنار همتای سعودی خود ایستاده بود، اعلام کرد که «سوء‌تفاهم‌هایی» روابط قدرتمند و استراتژیک بین دو کشور را متزلزل کرده بود.

آگهی

آلمان و عربستان سعودی سرانجام به اختلافات دیپلماتیک طولانی مدت پایان دادند؛ اختلافاتی که باعث شده بود تا پادشاهی سعودی سفارت خود را در برلین تعطیل و شرکتهای آلمانی را از کار در این کشور منع کند.

اوج اختلافات این دو کشور ماه نوامبر گذشته بود؛ زمانی که زیگمار گابریل وزیر خارجۀ وقت آلمان سیاستهای عربستان در خاورمیانه را به «ماجراجویی» تشبیه و بویژه از حملات این کشور به یمن انتقاد کرد. این اختلافات همچنین باعث شد فعالیتهای شرکتهای آلمانی در عربستان بویژه در بخش پردرآمد بهداشت و درمان ممنوع شود و آلمان نیز از صادرات اسلحه به عربستان خودداری کند.

با آغاز به کار هایکو ماس به عنوان جانشین آقای گابریل، ماهها برای حل و فصل این اختلافات تلاش شد و درنهایت در اوایل این ماه، برلین با امضای قرارداد فروش چهار سامانۀ موقعیت‌یاب توپخانه‌ای به عربستان، گامی رسمی برای تسریع روند بهبود روابط برداشت.

آقای ماس روز سه‌شنبه در سازمان ملل در حالی که در کنار عادل الجبیر همتای سعودی خود ایستاده بود، اعلام کرد که «سوء‌تفاهم‌هایی» روابط قدرتمند و استراتژیک بین دو کشور را متزلزل کرده بود. او به دلیل پیش آمدن چنین وضعیتی عمیقا اظهار تاسف کرد.

هایکو ماس گفت: «ما باید برای جلوگیری از ایجاد چنین سوء تفاهم‌هایی میان آلمان و پادشاهی سعودی، در ارتباطات و در تعهداتمان واضح‌تر عمل می‌کردیم... ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا همکاری‌هایمان با پادشاهی سعودی محکم‌تر از گذشته شود.»

عادل الجبیر نیز با استقبال از سخنان آقای ماس، از «فصل جدیدی از همکاری نزدیک میان دو کشور در تمام حوزه‌ها» سخن گفت.

تیرگی روابط سیاسی آلمان و عربستان همچنین باعث شد تا صادرات آلمان به این کشوردر نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی ۵ درصد کاهش یابد و شرکتهایی همچون زیمنس و بایر از مناقصات حذف شوند.

با وجود تلاش برلین و ریاض برای حل و فصل اختلافات، موضوع حملۀ عربستان به یمن همچنان برای آلمان موضوعی بحث برانگیز باقی مانده است.

دولت جدید آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تا آنجا پیش رفت که امسال اعلام کرد هیچ‌گونه سلاحی به هیچ کشوری که درگیر جنگ یمن باشد، فرستاده نخواهد شد؛ با این وجود هنوز مشخص نیست که سلاح‌های جدید با چه توجیحی به عربستان تحویل داده شده است.

نزاع عربستان سعودی با آلمان پیش از نزاع این کشور با کانادا روی داد. اوایل تابستان امسال پیام وزارت خارجۀ کانادا در توییتر که خواستار آزادی فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی شده بود، تنش جدیدی میان ریاض و اتاوا آفرید. سعودی‌ها این درخواست کانادا را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرده، سفیر کانادا را از کشورشان اخراج کردند و سفیر خود را نیز از این کشور فراخواندند.

آنها همچنین مانع از انجام هر نوع سرمایه‌گذاری جدید و داد و ستد با کانادا شده، پرواز هواپیماهای خود به مقصد کانادا را متوقف کرده و از دانشجویان سعودی خواستند که خاک کانادا را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر کانادا: از عربستان سعودی عذرخواهی نمی‌کنیم

واکنش‌ آلمان به تنش لفظی میان روحانی و ترامپ: تهدید جنگی هرگز کارگشا نیست

سخنان صریح جان‌کری، گابریل و موگرینی دربارۀ توافق هسته‌ای ایران