هشدار دبیرکل سازمان ملل به رهبران جهان: با هرج و مرج روزافزونی مواجه هستیم

United Nations Secretary General Guterres
United Nations Secretary General Guterres Copyright REUTERS/Carlo Allegri
Copyright REUTERS/Carlo Allegri
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای گوترش خطاب به اعضای سازمان ملل: چندجانبه گرایی در معرض نابودیست آنهم در حالی که بیش از هر زمانی به آن نیاز است.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به رهبران جهان هشدار داد که دنیا «بطور روزافزونی دچار هرج و مرج» شده و اعتماد میان ملتها رو به نابودی است و با به هم خوردن توازن قدرت در سطح بین‌الملل، خطر رویارویی بشدت رو به افزایش است.

آقای گوترش خطاب به ۱۹۳ عضو این سازمان اعلام کرد که چندجانبه گرایی در معرض نابودیست آنهم در حالی که بیش از هر زمانی به آن نیاز است.

او گفت: «هر کدام از رهبران بطور جداگانه این وظیفه را دارند تا باعث بهبود سطح رفاه مردمانشان شوند... اما علاوه بر این وظیفه و در نگاهی عمیق‌تر، باید نگهبان منافع مشترک باشند. ما همچنین وظیفۀ ترویج و حمایت از سیستمی را داریم که به تقویت چندجانبه گرایی کمک کند.»

دبیرکل سازمان ملل خواستار تعهد دوبارۀ کشورها به حکومت بر اساس قوانین سازمان ملل شد و نسبت به گسترش «سیاست بدبینی» هشدار داد. او گفت: «آنهایی که همسایگان خود را خطرناک می‌دانند ممکن است تهدیدی را بیآفرینند که در واقع وجود نداشته است. آنهایی که مرزهایشان را به روی مهاجران قانونی می‌بندند، تنها باعث گسترش کار قاچاقچیان می‌شوند... و آنهایی که در راه مبارزه با تروریسم حقوق بشر را نادیده می‌گیرند، باعث تشدید افراط گرایی می‌شوند یعنی چیزی که در تلاش برای پایان دادن به آن هستند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر ضرورت داشتن حساسیت بیشتر در موضوع تغییرات آب و هوایی تاکید و اعلام کرد که در سپتامبر سال آینده میلادی نشستی در این موضوع تشکیل خواهد داد. او گفت: «اگر در دو سال گذشته تغییری در این باره ایجاد نکنیم، در معرض تغییرات اقلیمی شدیدی قرار خواهیم گرفت.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اوت ۲۰۱۷ میلادی خروج این کشور از پیمان اقلیمی پاریس را به سازمان ملل متحد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابل؛ دیدار آنتونیو گوترش با آوارگان جنگ و رئیس جمهوری افغانستان

آنتونیو گوترش کشورهای آسیای مرکزی را به رعایت حقوق بشر دعوت کرد

گوترش از اردوگاه آوارگان سوری در اردن بازدید کرد