نبرد با ربات‌ها؛ درخواست ظریف از توییتر برای مقابله با «کاربران آلبانی»

نبرد با ربات‌ها؛ درخواست ظریف از توییتر برای مقابله با «کاربران آلبانی»
Copyright ُTasnim/ Meghdad madadi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سلام جک. توئیتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری‌های تلویزیون و دانشجویان را با فرض اینکه بخشی از یک عملیات نفوذ هستند بست. چطور است به ربات‌های واقعی در تیرانا که برنامه تبلیغی واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران را نشخوار می‌کنند نگاهی بیاندازی؟»

آگهی

ماجراهای «ربات‌ها» در توییتر و محمد جواد ظریف همچنان ادامه دارد.

چند ماه پیش بود که کاربران فارسی زبان به گسترش کاربرانی که با نام و عکس غیر واقعی در توییتر به فعالیت مشغول شده بودند، معترض شدند. گروهی از کاربران که با انتخاب اسامی غیرواقعی به صورت گروهی پای برخی پست‌های خاص می‌رفتند به از آنها شدیدا انتقاد می‌کردند.

ادامه این رفتار و استمرار حملات گروهی به برخی از کاربران سبب شد تا ادعاهایی در خصوص ریشه‌های این کاربران مطرح شود. بر اساس این ادعاها بسیاری از این حملات گروهی از سوی ربات‌ها و نه افراد واقعی صورت می‌گرفت. اما موضوع هنوز آنقدر رسانه‌ای نشده بود تا اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز ۱۰ شهریور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت به این موضوع واکنش نشان داد:

«الان بیشترین حضور در توییتر از سوی ایرانیان، کسانی است که با ما رابطه خوبی ندارند و بیشتر هم از خارج هدایت می‌شود، مخصوصا از سعودی و آمریکا یک حرکت بسیار گسترده‌ای در این زمینه مشاهده می‌شود. تعجب می‌کنم از این شرکت‌ها که حساب‌های برخی از کاربران ایرانی را بستند، ولی این حساب‌های فیک و ربات‌هایی که کاملا هم مشخص است که از هدایت شده‌اند و شاید هم بیشترشان ربات باشند، آزادانه فعالیت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این اظهارنظر وزیر خارجه ایران واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. تعدادی از کاربران توییتر با هشتگ‌سازی‌هایی چون من «ربات نیستم» تلاش کردند تا به وزیر خارجه ایران نشان دهند که آنها واقعی هستند و مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی.

در این میان برخی افراد سرشناس نیز از چنین انتقادهایی حمایت کردند. از جمله مهناز افشار بازیگر سینما صحبت‌های ظریف را هم سطح خس و خاشاک خواندن مخالفان از سوی محمود احمدی نژاد دانست.

شبکه الجزیره هم در گزارشی به این موضوع پرداخت و در گفتگو با دو تن از اعضای جدا شده از گروه مجاهدین خلق، ادعا کرد که همزمان با افزایش فشار رئیس جمهوری آمریکا به ایران، اردوگاهی در آلبانی (که اردوگاه اعضای مجاهدین در آنجا قرار دارد) مسئول داغ کردن هشتگ‌هایی چون «براندازم»، «رژیم_چنج» و امثال اینها بودند و «باید به صورت تیمی و دسته‌ای به کاربرانی که دستور داده می‌شد حمله می‌کردند و فضای توییتر را به سمت مقابله و مخالفت با جمهوری اسلامی تغییر می‌دادند.»

با این وجود هرچند توییتر در چندین مقطع اعلام کرد که حساب کاربران غیرواقعی که با اهداف خاص در جهت ترند‌سازی و تبلیغات سیاسی کشورهای مختلف و به صورت مصنوعی عمل کرده‌اند را مسدود می‌کند اما مقامات ایران همچنان معتقدند که کاهشی در تعداد کاربران طرفدار براندازی جمهوری اسلامی مشاهده نمی‌شود.

این موضوع باعث شد تا وزیر خارجه ایران یک‌ بار دیگر نسبت به این موضوع لب به اعتراض بگشاید.

محمد جواد ظریف یکشنبه ۱۶ سپتامبر در حساب توییتر خود با انتشار دو توییت از مدیر عامل توییتر خواست تا به جای بستن حساب «کاربران عادی چون دانشجویان و مجریان تلویزیونی»، به سراغ «رابط‌هایی» برود که «از آلبانی و به صورت دسته‌ای و سازمان‌دهی شده» توییت می‌کنند.

«سلام جک. توئیتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری‌های تلویزیون و دانشجویان را با فرض اینکه بخشی از یک عملیات نفوذ هستند بست. چطور است به ربات‌های واقعی در تیرانا که برنامه تبلیغی واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران را نشخوار می‌کنند نگاهی بیاندازی؟»

این توییت وزیر امور خارجه ایران نیز هدف انتقادهای شدید قرار گرفت و بسیاری از کاربران در بخش نظرات نوشتند که نه ربات هستند و نه غیرواقعی و از آلبانی هم توییت نمی‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد ضمنی عضو شورای نگهبان از حضور مقامات ایران در توییتر

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست