آنگ سان سوچی: زندانی شدن دو خبرنگار به آزادی بیان ربطی ندارد

آنگ سان سوچی: زندانی شدن دو خبرنگار به آزادی بیان ربطی ندارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«حق مسلم این افراد آن است که درباره حکم خود فرجام‌خواهی کنند و نشان دهند که چرا این حکم به اشتباه صادر شده است.»

آگهی

آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار اعلام کرد زندانی شدن خبرنگاران رویترز به آزادی بیان ربطی ندارد و آنان می‌توانند علیه حکم زندان خود فرجام‌خواهی کنند.

خانم سوچی روز پنجشنبه گفت: «نمی‌دانم آیا بسیاری واقعا خلاصه حکم این دادگاه را خوانده‌اند یا نه، حکمی که هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد و به افشای اطلاعات محرمانه رسمی مربوط می‌شود.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

وی که در نشست جهانی اقتصاد در هانوی پایتخت ویتنام سخن می‌گفت افزود:‌ «اگر به حاکمیت قانون اعتقاد داریم، حق مسلم این افراد آن است که درباره حکم خود فرجام‌خواهی کنند و نشان دهند که چرا این حکم به اشتباه صادر شده است.»

دو خبرنگار رویترز که به جرم افشای اسرار دولتی در میانمار زندانی شده‌اند. عکس از رویترز

دو خبرنگار رویترز به نام‌های وا لون و کیوا سو او که به ترتیب ۳۲ و ۲۸ سال دارند چندی پیش به جرم زیر پا گذاشتن قانون اسرار دولتی در میانمار زندانی شدند، اقدامی که واکنش‌های تند بین‌المللی را علیه دولت این کشور به همراه داشت.

روز گذشته نیز شماری از اعضای سنای ایالات متحده از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواستند تا «با استفاده از هر وسیله ممکن»، از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه میانمار، موجبات آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» این خبرنگاران را فراهم کند.

بحران مسلمانان روهینگیا می‌توانست بهتر حل و فصل شود

رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی در میانمار همچنین درباره بحران اقلیت مسلمان روهینگیا گفت: «در بازنگری این مسأله، البته راه‌هایی بود که این وضعیت می‌توانست بهتر از این حل و فصل شود.»

وی افزود:‌ «اما ما اعتقاد داریم که در دراز مدت به منظور داشتن امنیت و ثبات باید نسبت به همه جناح‌ها منصف باشیم. ما نمی‌توانیم انتخاب کنیم که حاکمیت قانون پشتیبان چه کسی باشد.»

آن سانگ سوچی در نشست جهان اقتصاد در هانوی، پایتخت ویتنام. عکس از رویترز

بیش از ۷۰۰ هزار تن از اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار پس از آغاز سرکوب گسترده و خشونت‌بار از سوی ارتش این کشور بی‌خانمان شدند. شمار بسیاری از این آوارگان به کشور همسایه یعنی بنگلادش پناه برده‌اند.

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش فشارها بر پمپئو برای به رسمیت شناختن اتهام «نسل‌کشی» در میانمار

بازیگر اسپانیایی به اتهام «کفرگویی» دادگاهی و سپس آزاد شد

قانون محدود کننده آزادی رسانه‌ها در گرجستان؛ زد و خورد و دعوای دو نماینده در پارلمان خبرساز شد