بازیگر اسپانیایی به اتهام «کفرگویی» دادگاهی و سپس آزاد شد

بازیگر اسپانیایی به اتهام «کفرگویی» دادگاهی و سپس آزاد شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویلی تولدو که کمتر از یکسال فراخوان های دادگاه اسپانیا را نپذیرفته بود سرانجام به اتهام کفرگویی در دادگاه حاضر شد.

آگهی

حواشی بازداشت یک هنرپیشه مشهور تلویزیون و سینمای اسپانیا بدلیل «کفرگویی» بار دیگر بحث آزادی بیان را در این کشور داغ کرده است.

ویلی تولدو سال گذشته در صفحه فیس بوک خود در متنی که نوشت به خدا و مریم مقدس «توهین» کرد. انجمنی از وکلای کاتولیک از او شکایت کردند و یک قاضی دادگاه اسپانیا این شکایت را پذیرفت. 

بار اول سال گذشته ویلی تولدو به دادگاه احضار شد اما این هنرپیشه با بیان اینکه «کفرگویی» طبق قانون اساسی اسپانیا جرم محسوب نمی شود و دیگر ما در زمان حکمرانی کلیسا زندگی نمی کنیم از رفتن به دادگاه سرباز زد.

بار دیگری هم که احضار شد به همین دلایل از حضور در دادگاه خودداری کرد تا نهایتا روز چهارشنبه به دستور قاضی دادگاه بازداشت شد. قاضی دادگاه دلیل بازداشت را نه «کفرگویی»، که جرم تعریف شده در اسپانیای دموکراتیک نیست، بلکه عدم تمکین به دستور دادگاه عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

ویلی تولدو روز پنج شنبه پس از حضور در دادگاه آزاد شد. با این حال انتقادات فراوانی از ساختار قضایی اسپانیا مطرح شده است و بسیاری از منتقدان معتقدند بازداشت این بازیگر نشانه ای از بازگشت به زمان دیکتاتوری فرانکو محسوب می شود.

پیش از او والتونیک یک خواننده رپ ۲۴ ساله اهل بارسلونا بدلیل استفاده از عبارات «توهین آمیز» نسبت به خانواده سلطنتی اسپانیا در متن ترانه های خود به دادگاه احضار شده بود. او پیش از اجرای دادگاه از اسپانیا گریخت و به بلژیک رفت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی آزادی بیان؛ عدم محکومیت خواننده رپ اسپانیایی در دادگاه بلژیکی

آنگ سان سوچی: زندانی شدن دو خبرنگار به آزادی بیان ربطی ندارد

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم