تحریم نایک و آتش زدن محصولات آن به دنبال انتخاب ورزشکار جنجالی برای تبلیغات

تحریم نایک و آتش زدن محصولات آن به دنبال انتخاب ورزشکار جنجالی برای تبلیغات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحریم نایک و آتش زدن محصولات آن به دنبال انتخاب ورزشکار جنجالی برای تبلیغات

آگهی

کارزار تحریم نایک و آتش زدن محصولات آن در شبکه های اجتماعی به دنبال انتخاب ورزشکار جنجالی منجر به سقوط چهار درصدی ارزش سهام این شرکت شده است.

شرکت تولیدی محصولات ورزشی نایک روز دوشنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) اعلام کرد کالین کپرنیک، چهره معترض و سرشناس فوتبال آمریکایی، نماد تبلیغاتی این شرکت خواهد بود. تصمیمی که موجی از اعتراض را در شبکه های اجتماعی و در میان برخی از سهام داران شرکت به دنبال داشت.

به آتش کشیدن کفش ورزشی نایک در اعتراض به تبلیغات این شرکت

کالین کپرنیک درست دو سال پیش از آغاز یک بازی و در زمان پخش سرود ملی آمریکا به نشانه اعتراض به رفتار پلیس این کشور با سیاه‌پوستان، زانو زده و با سری افکنده مشت خود را بلند کرده بود. چند بازیکن دیگر فوتبال آمریکایی نیز این حرکت اعتراضی را تکرار کردند. این اعتراض خیلی زود در صحنه‌های ورزشی آمریکا گسترش یافت و برخی بازکنان بسکتبال نیز به همان شیوه اعتراض کردند. اعتراض ورزشکاران چنان بالا گرفت که خشم دونالد ترامپ را نیز برانگیخت.

انداخت کلاه نایک در سطل زباله در اعتراض به موضع گیری سیاسی نایک

شرکت نایک به مناسبت سی‌امین سالگرد خلق شعار تبلیغاتی معروفش یعنی «فقط انجامش بده!» (Just do it)آقای کپرنیک را به همراه سرنا ویلیامز تنیس‌باز و لوبرون جیمز بسکتبالیست به عنوان سفیران خود برگزیده است.

کپرنیک بعد از اتمام مسابقات فصل ۲۰۱۷ نتوانست با باشگاهی قرارداد ببندد. او به اتهام قرار دادن اسم او در لیست سیاه از لیگ ملی فوتبال آمریکا، ان اف ال، شکایت کرده است.

بیش از سی هزار نفر در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ #تحریم نایک از روز سه شنبه ۱۳ شهریور و انتشار تصاویری از آتش زدن یا پاره کردن محصولات شرکت نایک توانستند طوفان توئیتری راه بیندازند و آن تبدیل به یکی از هشتگ های ترند کنند.

به آتش کشیدن پیراهن نایک در اعتراض به تبلیغات این شرکت

در مقابل تعداد قابل توجهی دیگر از کاربران از شرکت نایک به خاطر جهت گیری در مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه آمریکا قدردانی کردند.

تحلیل گران بازارهای تجاری نظرات متفاوتی درباره تاثیرات جنجال آفرینی حرکت تبلیغاتی نایک دارند. برخی معتقدند که موضع گیری نایک موجب دور شدن تعدادی از مشتریان نایک می شود و این شرکت در طولانی مدت این مشتریان را از دست خواهد داد. در مقابل عده ای از کارشناسان می گویند که نایک به روش های بازاریابی در میان نسل جدید تسلط دارد و چون جامعه هدف محصولات نایک پسران و مردان بین ۱۴ تا ۲۲ سال هستند، مشتریانش را از دست نخواهد داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری باندی که مردم را در پارک‌های تهران آتش می‌زد

واکنش ها به برنخاستن کالین کپرنیک در هنگام پخش سرود ملی آمریکا

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها