قطع کمک مالی آمریکا به آوارگان فلسطینی و احتمال محرومیت ۵۱۵ هزار کودک از مدرسه

قطع کمک مالی آمریکا به آوارگان فلسطینی و احتمال محرومیت ۵۱۵ هزار کودک از مدرسه
Copyright  Jaafar Ashtiyeh
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریس گونس، سخنگوی این آژانس می‌گوید که حذف این کمک‌ها «بسیاری از افراد آسیب پذیر در یکی از ناپایدارترین مناطق دنیا را تحت فشار غیرقابل تصوری قرار خواهد داد و این جوامع را از امید به آینده محروم می‌کند.»

آگهی

روز اول بازگشایی مدارس در اردوگاه آوارگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری نیز مانند هر جای دیگر جهان برای برخی دانش‌آموزان پر از هیجان و برای برخی دیگر با اشک‌ و اضطراب همراه بود. معلم‌های مدرسه با یکدیگر و کودکان خوش و بش می‌کردند و دانش‌آموزان با لباس های فرم آماده رفتن بر سر کلاس‌هایشان بودند. اما آینده این مدرسه و صدها مدرسه دیگر در اردوگاه‌های فلسطینیان حتی تا پایان ماه جاری میلادی نیز مشخص نیست.

جمعه هفته گذشته، دولت دونالد ترامپ به ده‌ها سال کمک مالی ایالات متحده به آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد (UNRWA) برای آوارگان فلسطینی در «خاور نزدیک» را متوقف کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

Mahmud Hams
دانش‌آموزان فلسطینی در مقابل مدرسه آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحدMahmud Hams

کمک مالی ایالات متحده به بودجه آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی

واشنگتن از سال ۱۹۴۸ بزرگترین اهداکننده کمک مالی به این نهاد بود و تصمیم قطع این کمک‌ها باعث کمبود بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای این آژانس خواهد شد.

نزدیک به ۵۱۵ هزار دانش‌آموز در مدارس آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد آموزش می‌بینند. علاوه بر این نزدیک به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار آواره فلسطینی در کرانه باختری، ۲ میلیون نفر در اردن، ۵۶۰ هزار نفر در سوریه و ۴۵۰ هزار نفر از آوارگان فلسطینی در لبنان از خدمات بهداشتی، درمانی و اجتماعی این آژانس سازمان ملل متحد بهره می‌برند.

کریس گونس، سخنگوی این آژانس می‌گوید که حذف این کمک‌ها «بسیاری از افراد آسیب پذیر در یکی از ناپایدارترین مناطق دنیا را تحت فشار غیرقابل تصوری قرار خواهد داد.» وی معتقد است که اقدام آمریکا «این جوامع را از امید به آینده محروم می‌کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Mahmud Hams
دانش آموزان فلطینی اردوگاه آوارگان فلسطینی در روز اول مدرسهMahmud Hams

ایالات متحده در سال گذشته میلادی نزدیک به یک سوم بودجه ۱/۱ میلیارد دلاری این آژانس سازمان ملل متحد را تامین کرد. اما دولت دونالد ترامپ در مقایسه با کمک ۳۶۴ میلیون دلاری سال ۲۰۱۷، در ژانویه ۲۰۱۸ تنها ۶۰ میلیون دلار به آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد کمک مالی اهدا کرد و از فلسطینیان خواست تا گفتگوهای صلح با اسرائیل را از سر بگیرند.

بسیاری از مقامات اسرائیل که آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل را نهادی ضد اسرائیلی می‌خوانند، این تصمیم دولت ایالات متحده را ستایش کرده‌اند.

روز یکشنبه دوم سپتامبر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این آژانس را سازمان «دائمی کردن پناهجویی» خواند و گفت که ایالات متحده با توقف بودجه این نهاد کاری بسیار مهم انجام داده است.

با اینکه وزارت خارجه آمریکا، ماموریت آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد را «عملیات نامنظم ناقص» توصیف می‌کند، هیاکو ماس، وزیر خارجه آلمان اخیرا هشدار داده است که از دست رفتن این آژانس می‌تواند به «پیامدهای زنجیره‌ای غیرقابل کنترل» منجر شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کانادا ۹۰ میلیون دلار به آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی کمک می‌کند

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان: قطع کمک‌ مالی آمریکا حمله به حقوق بین‌الملل است

آمریکا ۲۰۰ میلیون دلار از کمک خود به دولت فلسطین کم می‌کند