واکنش روسای جمهور پیشین آمریکا به مرگ سناتور جان مک‌کین

John McCain
John McCain Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتظار می‌رود در مراسم خاکسپاری او باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور پیشین آمریکا و جو بایدن و مایک پنس، معاونان روسای جمهور شرکت کنند.

آگهی

جان مک‌کین، سیاستمدار مشهور جمهوریخواه و سه دهه سناتور ایالت آریزونای آمریکا عصر شنبه در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

دفتر او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سناتور جان مک‌کین در ساعت ۴:۲۸ عصر شنبه ۲۵ اوت درگذشت. در زمان فوت، همسر و دیگر اعضای خانواده در کنار او بودند. او به مدت شصت سال وفادارانه به ایالات متحده آمریکا خدمت کرد.»

جان مک‌کین، خلبان پیشین ارتش آمریکا و از زندانیان جنگ ویتنام بود. او در زندگی سیاسی خود سال تا مرحله نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی پیش رفت و پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز به یکی از منتقدان برجستۀ دولت او تبدیل شد.

جان مک‌کین به سرطان مغز مبتلا بود. او که از ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی مبارزه با تومور بدخیم گلیوبلاستوما در مغز را آغاز کرده بود، سرانجام در ماه جاری دست از درمان کشید وجمعه گذشته خانواده او اعلام کردند که مک‌کین درمان سرطان را متوقف کرده است.

انتظار می‌رود در مراسم خاکسپاری او باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور پیشین آمریکا و جو بایدن، معاون آقای اوباما در دوران ریاست جمهوری سخنرانی کنند. قرار است مایک پنس، معاون رئیس جمهوری کنونی نیز در این مراسم شرکت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:جان مک‌کین درمان سرطان خود را متوقف کرد

واکنش‌ رهبران سیاسی به خبر درگذشت او

  • دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «عمیق‌ترین همدردی و احترام من برای خانواده سناتور جان مک‌کین. با قلب‌ها و دعاهایمان در کنار شما هستیم.»

  • سناتور جمهوریخواه میچ مک‌کونل، رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز اعلام کرد: «در دوره‌ای پر از بدبینی به وحدت ملی و خدمت عمومی، زندگی جان مک‌کین مانند چراغی روشن بود. او به ما نشان داد که میهن‌پرستی و فداکاری مفاهیمی کلیشه و منسوخ نیستند بلکه پایه‌های یک زندگی فوق‌العاده محسوب می‌شوند.»

  • باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و همسرش میشل اوباما در پیامی اعلام کردند: «کمتر کسی در میان ما همچون جان مک‌کین آزموده شده یا لازم بوده آن سطح از شجاعتی را که مک‌کین داشته، نشان دهد. اما همه ما می‌توانیم از شجاعتی که او برای انجام خیری فراتر از [منافع خود] داشته است الهام بگیریم. جان به بهترین شکل معنای چنین چیزی را به ما نشان داد و همه ما در این زمینه به او بدهکار هستیم. میشل و من تسلیت عمیق خود را به همسر و خانواده او اعلام می‌داریم.»

  • جرج واکر بوش (بوش پسر)، رئیس جمهور آمریکا در سالهای ۲۰۰۹–۲۰۰۱ میلادی در پیامی اعلام کرد: «برخی زندگی‌ها آنقدر زنده هستند که تصور پایانی برای آنها غیرممکن است. برخی صداها آنقدر پر جنب‌وجوش هستند که فکر کردن به آرام گرفتن آنها سخت است. جان مک کین مردی با اعتمادی عمیق و وطن‌پرستی در بالاترین مرتبه بود. او خدمتگزار مردم و برای من دوستی بود که عمیقا از دست دادمش.»

  • جو بایدن، معاون رئیس جمهور اوباما اعلام کرد: «به عنوان یک زندانی جنگ، جان بدترین چیزهایی را که یک انسان می‌تواند به دیگری روا دارد تحمل کرد. در سیاست نیز مجبور شد بسرعت از رویاهای بزرگش دست بکشد. در پایان زندگی نیز با یک بیماری بی‌رحم و بی‌امان روبرو شد. اما در تمام این دوران هرگز باورش را به چیزی که بیش از همه به آن اعتقاد داشت از دست نداد یعنی اولویت دادن به کشورش. روحیه‌ای که او را به این سمت هدایت کرد هرگز فراموش نمی‌شود؛ اینکه ما اینجا هستیم تا خودمان را به چیزی مهمتر از خود متعهد کنیم.»

  • جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا در سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ میلادی نوشت: «جان مک کین مرد با افتخاری بود. یک میهن‌پرست واقعی در بهترین معنای کلمه. آمریکایی‌ها برای همیشه خدمات نظامی قهرمانانۀ او و ایستادگی کاملش را به عنوان یک عضو سنای آمریکا پاس خواهند داشت.»

  • مایک پنس، معاون رئیس جمهور کنونی اعلام کرد: «کارن و من تسلیت عمیق خود را به همسر و خانواده مک‌کین می‌فرستیم. ما قدردان او که زندگیش را صرف خدمت به ملت و ارتش کرد، هستیم. ما خانواده و دوستان او را دعا خواهیم کرد. خداوند مک‌کین را رحمت کند.»

  • جرج هربرت واکر بوش (بوش پدر)، رئیس جمهور آمریکا در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ میلادی اعلام کرد: «مک‌کین میهن‌پرستی در بالاترین مقام بود. یک خادم مردم با شجاعتی کم‌نظیر. کمتر کسی در جهان خود را برای رفاه هموطنانش و مردم آزادیخواه فدا می‌کند. به قول ژنرال جورج پاتون از دیگر جنگجویان آمریکا، باید خدا را سپاس گفت که چنین مردانی وجود دارند.»

  • جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در پیامی گفت: «سناتور جان مک‌کین یک آمریکایی میهن‌پرست و یک قهرمان بود که زندگی خود را صرف فداکاری برای کشورش و خدمت به مردم کرد و الهام بخش میلیون‌ها نفر بود. کانادایی‌ها نیز برای ارج گذاری به این زندگی و عزاداری برای این درگذشت، به آمریکایی‌ها می پیوندند.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن، سیندی مک‌کین جمهوریخواه را به‌عنوان نماینده آمریکا در فائو معرفی کرد

جنجال در جناح جمهوریخواهان؛ حمله دونالد ترامپ به جان مک کین

پرسش های شما از سناتور آمریکایی جان مک کین چیست؟