فرانسه پیشنهاد بازگشت آوارگان به سوریه را رد کرد

اردوگاه آوارگان سوری در نزدیکی مرز اسرائیل
اردوگاه آوارگان سوری در نزدیکی مرز اسرائیل Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ون‌در مول از موارد غصب املاک برخی آوارگان، ناامنی در کشور و نیز موارد بازداشت کسانی سخن گفت که از لبنان به سوریه بازگشته‌اند.

آگهی

فرانسه پیشنهاد اخیر روسیه مبنی بر آغاز بازگشت آوارگان جنگی به سوریه را رد کرد.

انیس ون‌در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه یکم شهریور گفت: «با توجه به رفتار بشار اسد با کسانی که تا کنون به سوریه بازگشته‌اند و نیز احتمال حمله به مواضع شورشیان در شمال این کشور، شرایط برای بازگشت آوارگان هنوز فراهم نیست.»

در هفته‌های اخیر روسیه بارها قدرت‌های غربی مخالف دولت بشار اسد را به همیاری برای کمک به بازگشت پناهجویان و نیز کمک به بازسازی مناطق زیر کنترل دولت سوریه فراخوانده است.

ون‌در مول از موارد غصب املاک برخی آوارگان، ناامنی در کشور و نیز موارد بازداشت کسانی سخن گفت که از لبنان به سوریه بازگشته‌اند. وی با ذکر برخی از این موارد گفت که در شرایط فعلی امکان بازگشت آوارگان تنها یک «توهم» است.

جنگ داخلی هفت ساله در سوریه تاکنون حدود نیم میلیون کسته و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره بر جای گذاشته است. ۶ میلیون ۶۰۰ هزار شهروند سوری نیز درون کشور مجبور به مهاجرت شده‌اند.

کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر آوارگان سوری را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند و معلوم نیست که دولت علوی این کشور به راحتی به آنها اجازه بازگشت بدهد. عمده مخالفان دولت سوریه اهل سنت هستند.

فرانسه که حامی گروه‌های مخالف بشار اسد است می‌گوید تا زمانی که گذار قدرت سیاسی در سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد صورت نگیرد از بازسازی مناطق زیر کنترل دولت این کشور حمایت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «امسال شاهد بزرگترین جابجایی آوارگان از زمان آغاز جنگ [سوریه] بودیم و تمام جامعه جهانی نسبت به خطر بزرگ بحران انسانی و مهاجرتی در صورت حمله به استان ادلب هشدار داده بودند.»

استان ادلب که به پناهگاهی برای شورشیان سایر استان‌ها و نیز نیورهای جهادگرا تبدیل شده بود، هفته گذشته به دست ارتش سوریه بمباران شد. احتمال می‌رود که این آغاز یک حمله همه جانبه دولتی به این استان باشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیلاب در اردوگاه‌های آوارگان سوری؛ درخواست کمک از سازمان‌های بین‌المللی

نجات زیر آوار ماندگان از انفجار سوریه توسط نیروهای امدادگر

آماده سازی مقدمات نشست چهارجانبه درباره سوریه؛ جای ایران خالی است