اردوغان در سودای ایجاد جبهه مقاومت در برابر آمریکا؛ ترکیه سرخط خبرهای جهان شد

اردوغان در سودای ایجاد جبهه مقاومت در برابر آمریکا؛ ترکیه سرخط خبرهای جهان شد
Copyright عکس: رویترز
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای اردوغان در تلاش است تا با ایجاد ایک اجماع بین‌المللی در حمایت از اقتصاد ترکیه، ضمن فائق آمدن بر بحران سقوط ارزش لیر، موضع سیاسی خود در برابر آمریکا را حفظ کند.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و امانوئل ماکرن، رئیس جمهوری فرانسه طی یک تماس تلفنی بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کردند.

در این تماس تلفنی، آقای ماکرون تاکید کرد که ثبات اقتصادی ترکیه از «اهمیت» بالایی برای فرانسه برخوردار است.

در جریان مکالمه تلفنی روز پنجشنبه رؤسای جمهوری فرانسه و ترکیه، دو طرف توافق کردند که وزرای دارایی فرانسه و ترکیه با هدف افزایش سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه در اسرع وقت با یکدیگر دیدار کنند.

آقای اردوغان در تلاش است تا با ایجاد ایک اجماع بین‌المللی در حمایت از اقتصاد ترکیه، ضمن فائق آمدن بر بحران سقوط ارزش لیر، موضع سیاسی را خود در برابر آمریکا حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

اردوغان اپل را تهدید کرد؛ ترکیه محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم می‌کند

سخنان وزیر دارایی ترکیه

بر همین اساس، وزیر دارایی ترکیه روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در جریان کنفرانس تلفنی با ۶ هزار سرمایه گذار خارجی حاضر در لندن، اعلام کرد که کشورش هیچ علاقه‌ای به برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول برای افزایش ارزش لیر ندارد و هیچ کمکی هم از این نهاد نخواهد خواست بلکه دست یاری به سوی سرمایه‌گذاران خارجی دراز می‌کند و با حمایت از آنها دوره اقتصادی جدیدی برای این کشور رقم خواهد زد.

برات ال بیرق، وزیر دارایی ترکیه به سرمایه‌گذاران خارجی وعده داد که دولت این کشور با کاهش هزینه‌های خود آن هم در شرایطی که درآمدها روند فزاینده دارد تا پایان سال جاری میلادی مازاد بودجه ۱ میلیارد دلاری خواهد داشت.

آقای ال بیرق یادآور شد که در جهان کشورهای بسیاری با تحریم‌های آمریکا مواجه‌اند ولی ترکیه «شرکای تجاری قابل اتکایی همچون آلمان، روسیه و چین» را دارد و با همکاری آنها از این دوره تحریم‌ها با موفقیت خارج خواهد شد.

وزیر دارایی ترکیه چشم انداز رشد اقتصادی ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد که دولت این کشور از سیستم بانکی ترکیه و تامین مالی سرمایه گذاران خارجی قاطعانه حمایت خواهد کرد.

سخنان وزیر دارایی ترکیه بعداز ظهر پنجشنبه سرتیتر خبرگزاری‌های مطرح جهان بود و جملات آقای البیرق دقایقی انحصار اخبار ویژه رسانه‌های مهم جهان را در اختیار گرفته بود.

عکس: رویترز
فروش دلار آمریکا توسط مردم ترکیه برای حمایت از لیرعکس: رویترز

همزمان با آغاز تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای غلبه بر تبعات منفی تحریم‌های آمریکا، مقام‌های قطر نیز روز چهارشنبه از قصد خود برای یک سرمایه‌گذاری اقتصادی در ترکیه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید:قطر ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند

تلاش ترکیه برای جلوگیری از سقوط بهای لیر

رئیس جمهوری ترکیه نیز در تازه‌ترین رویارویی کلامی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه صنایع الکترونیکی آمریکا از جمله شرکت اپل ترکیه را تهدید به افزایش تعرفه واردات کرد و از مردم کشورش خواست تا در این زمینه ضمن حمایت از او، با فروش دلار و طلای خود از پول ملی ترکیه حمایت کنند.

بانک مرکزی ترکیه نیز از ابتدای هفته جاری بسته سیاستی جدیدی را برای تقویت لیر ترکیه به اجرا گذاشت که در نتیجه آن نرخ برابری لیر در برابر هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز جمعه بازارهای جهانی به کمتر از ۶ رسید.

لیر ترکیه که از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۳۰ درصد ارزش برابری خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده بود، با بالا گرفتن تنش سیاسی میان دو کشور، ارزش برابری لیر در مقابل هر دلار آمریکا تا ۷.۲۴ سقوط کرد.

بیشتر بخوانید:جنگ اقتصادی؛ ترکیه تعرفه برخی کالاهای آمریکایی را دو برابر کرد

عوامل افت اقتصادی ترکیه

اقتصاد ترکیه در پی افزایش هزینه‌های دولت آقای اردوغان که طی سال‌های اخیر با هزینه‌های فزاینده نظامی در عراق و سوریه مواجه بوده، گرفتار سیر صعودی نرخ تورم و کاهش ارزش پول این کشور شده است.

آگهی

روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا طی هفته‌های اخیر و در پی بروز اختلاف در نحوه مداخله در جنگ سوریه و تحریم ایران رو به وخامت گذاشت و با بازداشت انرو برانسون، کشیش آمریکایی به اتهام‌ جاسوسی تیره شد.

با وجود اعمال فشار آمریکا بر ترکیه، این کشور همچنان در برابر خواست آمریکا مبنی بر آزادی آقای برانسون مقاومت کرده است.

این اختلاف سیاسی به سرعت به جنگ اقتصادی بدل شد و دو طرف تاکنون سعی کرده‌اند با افزایش تعرفه واردات برخی کالاها از جمله محصولات فلزی ترکیه و محصولات سیگار، الکل و خودرو آمریکا موضع سیاسی خود را حفظ کنند.

البته کاخ سفید تاکید دارد که اقدام‌های تلافی جویانه ترکیه در بخش اقتصادی برای این کشور «پشیمانی» به بار خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:کاخ سفید: تعرفه‌های تازه ترکیه قطعا پشیمانی به بار می‌آورند

آگهی

ترکیه در حال حاضر با تولیدناخالص داخلی در حدود ۸۵۰ میلیارد دلار در میان ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار داشته و روابط سیاسی و اقتصادی مناسبی با اکثر کشورهای جهان دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افتتاحیه مسجد اعظم کلن؛ صحنه تقابل مخالفان و موافقان اردوغان

سقوط ۴۰ درصدی ارزش لیر؛ بسته بانک مرکزی ترکیه افاقه نکرد

فشار ترامپ بر اردوغان؛ تعرفه واردات فولاد ترکیه ۵۰ درصد شد