تظاهرات هزاران نفر در تل‌آویو علیه قانون «دولت-ملت یهود»

تظاهرات هزاران نفر در تل‌آویو علیه قانون «دولت-ملت یهود»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تظاهرکنندگان که اکثریت آن‌ها را شهروندان عرب اسرائیل تشکیل می‌دادند با پرچم فلسطین، اعلامیه‌هایی در دست داشتند که بر روی آن کلمه «برابری» به دو زبان عربی و عبری نوشته شده بود.

آگهی

هزاران نفر روز شنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) در تل‌آویو علیه قانون «دولت-ملت یهود» تظاهرات کردند.

پارلمان اسرائیل ۲۸ تیرماه لایحه ارائه شده از سوی دولت بنیامین نتانیاهو را تصویب کرد که این کشور را سرزمین تاریخی ملت یهود، و یهودیان را صاحب حق در تعیین سرنوشت این کشور توصیف می‌کند.

بر اساس این قانون، زبان عربی دیگر زبان رسمی اسرائیل نخواهد بود. به گفته نخست وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو برای تعیین حق سرنوشت یهودیان لازم است زبان عربی تنزل داده شود.

تظاهر کنندگان که اکثریت آن‌ها را شهروندان عرب اسرائیل تشکیل می‌دادند با پرچم فلسطین، اعلامیه‌هایی در دست داشتند که بر روی آن کلمه «برابری» به دو زبان عربی و عبری نوشته شده بود.

یکی از تظاهرکنندگان، زن جوان ۱۹ ساله‌ای به نام لیلا صنعا به خبرنگار رویترز گفت:«این قانون به نژادپرستی مشروعیت می‌بخشد.»

رویترز
تظاهرات علیه قانون «دولت-ملت یهود» درتلا‌آویورویترز

شهروندان عرب اسرائیل که یک پنجم جمعیت ۹ میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند در واقع نوادگان فلسطینی‌هایی هستند که بعد از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ سرزمین خود را ترک نکردند.

بر اساس قوانین این کشور، شهروندان عرب اسرائیل باید از حقوق یکسانی با دیگر شهروندان یهودی برخوردار باشند اما بسیاری از آن‌ها معتقدند که در زندگی روزمره شاهد برخوردهای تبعیض‌آمیز هستند و شهروند درجه دو محسوب می‌شوند.

قانون «دولت-ملت یهود» بلافاصله بعد از هفتادمین سالگرد تشکیل کشور اسرائیل به تصویب رسید.

لایحه این قانون که در دولت «راست میانه» بنیامین نتانیاهو تنظیم شده است، اعتراضات بسیاری را در داخل و خارج این کشور به همراه داشت.

 آخرین پیش‌نویس این لایحه حاوی بندی است که به شکل مبهم می‌گوید: «دولت توسعه استقرار یهودیان را یک ارزش ملی به شمار می‌آورد و در راستای تشویق و ترویج آن اقدام خواهد کرد

برخی معتقدند این قانون ساخت و ساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری را تشدید خواهد کرد. سازمان ملل متحد بارها مخالفت خود را با توسعه شهرک‌سازی یهودیان در اراضی اشغالی کرانه باختری اعلام کرده است. با وجود اعتراض‌های گسترده نهادهای بین‌المللی و به‌ویژه اتحادیه اروپا، اسرائیل کماکان توسعه شهرک‌سازی در این مناطق را ادامه می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش از این درباره تصویت این قانون گفته بود: «ما حقوق مدنی را در دموکراسیِ اسرائیل تضمین خواهیم کرد. اما اکثریت هم حقوقی دارد و اکثریت تصمیم می‌گیرد. اکثریت مطلق می‌خواهد ویژگی یهودیِ دولت ما را برای نسل‌های آینده تضمنی کند.»

اما منتقدان می‌گویند این قانون غیردموکراتیک است چرا که بین شهروندان یهودی و غیریهودی فرق می‌گذارد.

رویترز
تظاهرات علیه قانون «دولت-ملت یهود» درتلا‌آویورویترز

نمایندگان اقلیت‌های عرب این کشور،‌ چنین تصمیمی را نژادپرستانه نامیدند و آن را با نظام «آپارتاید» (قانون جداسازی نژادی در آفریقای جنوبی) مقایسه کردند.

مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا و مصر و همین‌طور رییس‌جمهور اسرائیل از این قانون انتقاد کرده‌اند.

اقلیت دروز اسرائیل که حدود ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت این کشور هستند نیز هفته گذشته علیه قانون «دولت-ملت یهود» راهپیمایی کردند.

رهبران قوم دروز «فلسطینی» که از حامیان کشور اسرائیل هستند می‌گویند که حس می‌کنند با این قانون به این قوم خیانت شده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آفریقای جنوبی؛ انفجار در انبار مهمات ۸ کشته بر جای گذاشت

دو فلسطینی در مرز نوار غزه به ضرب گلوله سربازان اسرائیل کشته شدند

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند