فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا: قاسم سلیمانی با خوی شدیدا تهاجمی‌اش عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است

قاسم سلیمانی از سپاه قدس ایران و ژوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا
قاسم سلیمانی از سپاه قدس ایران و ژوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا Copyright U.S. Air Force photo by Tech Sgt. Dana Flamer/ sayyed shahab-o- din vajedi
Copyright U.S. Air Force photo by Tech Sgt. Dana Flamer/ sayyed shahab-o- din vajedi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۸ اوت در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود به مسائل مربوط به نقش ایران در منطقه و تهدیدها درباره بستن تنگه هرمز پاسخ داد.

آگهی

فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۸ اوت در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود به نقش سپاه قدس در خاورمیانه پرداخت و هشدار داد که این نیرو آماده واکنش به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در تنگه هرمز است.

ژنرال ژوزف وتل که در مقر پنتاگون با خبرنگاران صحبت می‌کرد درباره فرمانده سپاه قدس ایران گفت: «من فکر می‌کنم که او فردی است که با خوی شدیدا تهاجمی‌اش بسیاری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را ترتیب می‌دهد. هرکجا نشانی از فعالیت ایران می‌بینید، قاسم سلیمانی را آن‌جا می‌یابید. خواه در سوریه، خواه در عراق، خواه در یمن. او و سپاه قدسش آن‌جا هستند. از نظر ما نهادی که او تحت فرماندهی دارد تهدید اصلی و عامل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده است.»

بیشتر بخوانید:قاسم سلیمانی: ترامپ قمار باز! من خودم به تنهایی در مقابلت می‌ایستم

فرمانده ستاد ارتش آمریکا در پاسخ به سوالی درباره امکان بستن تنگه هرمز توسط ایران گفت: « هر بار که تنشی با ایران پیش می‌آید آن‌ها این مسئله را پیش می‌کشند. ایران توانایی‌هایی در این زمینه دارد شامل مین‌ها، قایق‌های انفجاری و دفاع موشکی ساحلی. اما فکر می‌کنم ما هم توانایی‌هایی داریم.»

او در ادامه گفت: «می‌دانید که ما به طور مرتب در منطقه مانورهای مین‌زدایی برگزار می‌کنیم و نیروها را در حالت آماده باش نگه می‌داریم. همین‌طور شرکای ما در منطقه به خوبی آموزش دیده‌اند و آماده رویارویی با چنین موقعیت‌هایی هستند.»

مقام‌های سیاسی و نظامی ایران طی هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به مقطع زمانی آغاز تحریم‌های آمریکا تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ژوزف وتل همچنین در پاسخ به سوالی درباره دست‌زدن ایران به «حرکت‌های غیرحرفه‌ای» از سوی ایران در خلیج فارس از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا در هفته گذشته گفت: «در مقایسه با چند سال گذشته چیزی که بتوان آن‌را عملی غیرحرفه‌ای یا غیر ایمن خواند تا الآن مشاهده نکرده‌ایم و از این بابت خوشحالم. به هر دلیلی که دارند این کار را انجام می‌دهند به آن‌ها را توصیه می‌کنم همین رویه را ادامه بدهند.»

آقای وتل درباره رزمایش دریایی برگزار شده ایران در آب‌های خلیج فارس اضافه کرد: «رزمایشی که ما دیدیم در حد و اندازه‌های موارد مشابه سالیان قبل بود، شاید تنها تفاوتش از منظر زمان‌بندی بود. فکر می‌کنم تقریبا واضح است که آنان قصد داشتند همزمان با نزدیک‌شدن آغاز تحریم‌ها با این رزمایش پیامی برای ما بفرستند که توانایی‌هایی دارند. اگر قرار باشد هرگونه پاسخی به این پیام آن‌ها بفرستیم، پاسخ این خواهد بود که ما بسیار مراقب هستیم. ما می‌دانیم که چه دارد می‌گذرد و آماده‌ایم تا از خودمان و هدف‌مان در تامین آزادی کشتیرانی و آزادی تجارت در آب‌های بین‌المللی محافظت کنیم.»

مطابق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ روزانه بیش از ۱۸ میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز به خارج حمل می‌شود که معادل ۳۰ درصد کل نقل‌ و‌ انتقالات دریایی فرآورده‌های نفتی در جهان است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات آمریکایی: ایران درصدد برگزاری رزمایشی بزرگ در خلیج فارس است

قاسم سلیمانی: ترامپ قمار باز! من خودم به تنهایی در مقابلت می‌ایستم

روحانی خطاب به ترامپ: با دم شیر بازی نکن