تغییر مسیر مهاجران اروپا از لیبی به مراکش؛ اتحادیه اروپا دست به جیب می‌شود؟

تغییر مسیر مهاجران اروپا از لیبی به مراکش؛ اتحادیه اروپا دست به جیب می‌شود؟
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تغییر مسیر مهاجران غیرقانونی به مقصد اروپا از لیبی به مراکش این شائبه را ایجاد کرده که مراکش با هدف کسب کمک مالی بیشتر از اتحادیه اروپا، سخت‌گیری‌های مرزی خود را کاهش داده است.

آگهی

مطابق تازه‌ترین گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد، اسپانیا طی سال جاری میلادی میزبان ۴۰ درصد مهاجران غیرقانونی بوده که از دریای مدیترانه خود را به خاک اروپا رسانده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که میزان ورود مهاجران غیرقانونی به اسپانیا در مقایسه با سال گذشته حدود سه برابر شده است. به طوری که تا پایان ماه ژوئیه بیش از ۲۳ هزار و ۷۴۱ مهاجر غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه وارد اسپانیا شده‌اند. ا‌ین رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸ هزار و ۶۷۷ نفر بوده است.

در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، شمار مهاجران غیرقانونی به مقصد ایتالیا حدود ۸۰ درصد کاهش یافته تا اسپانیا با عبور از ایتالیا به اصلی‌ترین مقصد مهاجران غیرقانونی بدل شود. البته در این مدت شمار ورود پناهجویان غیرقانونی به یونان نیز تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز که در گزارشی به بررسی وضعیت مهاجرانی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا وارد می‌شوند پرداخته، اعلام کرده در فاصله ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۱۸ تغییر سیاست ایتالیا در قبال مهاجرانی که از طریق لیبی عازم این کشور شده‌اند به بدرفتاری بیشتر با نجات یافتگان و کشته شدن شدن شمار زیادی از آنها در دریا منجر شده است.

البته شمار ورود مهاجران غیرقانونی از طریق دریا به اروپا روند نزولی به خود گرفته است. مطابق گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در حالی که تا ۵ ماه اوت سال جاری میلادی تنها ۵۹ هزار و ۲۷۱ مهاجر غیرقانونی از مسیر دریا وارد اروپا شده‌اند، این تعداد در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۶۳ هزار نفر و در دوره همسان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱۷ هزار نفر بوده است.

بیشتر بخوانید:ده روز با کشتی آکواریوس؛‌ داستان نجات پناهجویان از دوربین یورونیوز

در توضیح تغییر رخ داده در مسیر مهاجران غیرقانونی به اروپا، طبق گزارشی بخش جهانی یورونیوز تهیه کرده، تسهیلاتی که مادرید برای کشتی آکواریوس قائل شد حالا برایش دردسرساز شده است. آنلیز بورگس، خبرنگار ما می گوید: «وقتی در ماه ژوئن دولت اسپانیا تصمیم گرفت که پذیرای ۶۳۰ مهاجر نجات یافته توسط کشتی آکواریوس باشد و در مجموع برای پذیرش سایر کشتی‌های سازمان‌های غیردولتی فعال در نجات مهاجران سرگردان در دریا اعلام آمادگی کرد، در واقع پیامی از همبستگی ارسال کرد که بسیاری از مردم آن را پسندیدند. اما حالا این اقدام حتی برای حامیان سیاست دولت اسپانیا یک چالش بزرگ به وجود آورده است.»

برای ساده‌تر کردن این چالش اسپانیا، کمیسیون اروپا ۳۰ میلیون یورو کمک نقدی برای مقابله با افزایش شمار مهاجران غیرقانونی به این کشور اختصاص داده است.

مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک (CSIS)، اخیرا اعلام کرده که دلیل افزایش مهاجرت غیرقانونی به اسپانیا، افزایش مهاجران عبوری از مسیر مراکش است.

این همسایه جنوبی تنها ۱۴ کیلومتر با آندولس اسپانیا فاصله دارد و در حال بدل شدن به پرترددترین مسیر مهاجران غیرقانونی به سمت اروپا شده است.

بیشتر بخوانید:

هنوز نمی‌توان قاطعانه در مورد تسهیل کنترل‌ها از سوی مراکش با هدف کسب امتیاز بیشتر از اتحادیه اروپا سخن گفت ولی این سوء‌ظن به وجود آمده که مراکش به دنبال دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا یا کسب امتیازات بیشتر در قالب موافقنامه‌های شیلات و ماهیگیری است.

این در شرایطی است که بروکسل ماه گذشته اعلام کرد که به منظور کمک به مراکش و تونس در مدیریت بهتر مرزهای آنها با اروپا حدود ۵۵ میلیون دلار کمک مالی برای این دو کشور درنظر گرفته است.

در این خصوص، یک سخنگوی کمیسیون اروپا می‌گوید که هیچ مدرکی برای تایید ادعای کاهش سختگیری‌های مرزی از سوی مراکش وجود ندارد. با این وجود بررسی‌های مرکز مطالعات سیاست اروپایی نشان می‌دهد که از ژوئیه سال گذشته تاکنون، مسیر مهاجرت غیرقانونی به اروپا از لیبی به مراکش تغییر کرده است.

اما وزارت خارجه مراکش تاکنون حاضر نشده تا به پرسش‌های یورونیوز در این زمینه پاسخ دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری سه فرانسوی در مراکش به جرم حمایت مالی از تروریسم

لحظه ورود ۳۰ مهاجر غیرقانونی به سواحل تفریحی اسپانیا

لیبی؛ هشت مهاجر از جمله شش کودک در یک کامیون یخچال‌دار جان باختند