واکنش آمریکا به تنش عربستان و کانادا: به‌صورت دیپلماتیک مسئله را حل کنید

واکنش آمریکا به تنش عربستان و کانادا: به‌صورت دیپلماتیک مسئله را حل کنید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا درباره حقوق بشر و سایر مسائل با دولت‌های عربی گفت‌وگو می‌کند.

آگهی

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه نسبت به تنش‌های چند روز اخیر بین عربستان و کانادا واکنش نشان داد.

وی در سخنانی اعلام کرد: «هر دو طرف نیاز دارند این مسئله را به‌صورت دیپلماتیک با یکدیگر برطرف کنند. آمریکا برای آن‌ها نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد. آن‌ها نیاز دارند با یکدیگر موضوع را حل کنند.»

وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا درباره حقوق بشر و سایر مسائل با دولت‌های عربی گفت‌وگو می‌کند و آمریکا در کنار این مساله ایستاده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه همچنین نوشت که کانادا برای این حل مشکل به‌دنبال کمک گرفتن از بریتانیا و امارات است.

تنش دیپلماتیک میان دو کشور پس از آن روی داد که سفارت کانادا در ریاض روز جمعه در پیامی توییتری ضمن ابراز نگرانی از دستگیری فعالان مدنی در پادشاهی سعودی از جمله سمر بداوی از فعالان برجسته حقوق زنان، خواستار آزادی فوری آنها شد.

بیشتر بخوانید:

یک روز پیش از آن نیز وزیر خارجه کانادا نسبت به دستگیری سمر بداوی، خواهر رائف بداوی وبلاگ‌نویس مشهور و فعال حقوق بشر در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد و علاوه بر همدردی با خانواده بداوی، خواستار آزادی هر دوی آنها شد.

در واکنش، پادشاهی سعودی ضمن اخراج سفیر کانادا و فراخواندن سفیر خود از اوتاوا، اعلام کرد که هرگونه همکاری جدید در بخش‌های سرمایه‌گذاری و بازرگانی با کانادا را ممنوع خواهد کرد. عربستان همچنین تمام پروازهای مستقیم به تورنتو را به حال تعلیق درآورد و اعزام دانشجویان بورسیه سعودی به کانادا را متوقف کرد.

در دو روز گذشته برخی از متحدان منطقه‌ای عربستان از جمله امارات متحده عربی و بحرین، همچنین عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌هایی همبستگی خود را با ریاض اعلام کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با وجود بحران سیاسی، عربستان به کانادا برای ادامۀ صادرات نفت اطمینان داد

اولین حامی ترامپ در کنگره آمریکا بازداشت شد

واکنش کانادا به اقدام عربستان در تعلیق روابط دو جانبه:‌ به شدت نگرانیم