واکنش کانادا به اقدام عربستان در تعلیق روابط دو جانبه:‌ به شدت نگرانیم

واکنش کانادا به اقدام عربستان در تعلیق روابط دو جانبه:‌ به شدت نگرانیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه کانادا: «کانادا همواره از حقوق بشر از جمله حقوق زنان و آزادی بیان در سراسر جهان حمایت کرده است.»

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه در واکنش به اقدام عربستان سعودی در تعلیق روابط دو جانبه گفت این کشور «به شدت نگران» تعلیق روابط تجاری دو کشور است.

کانادا همچنین گفته است که این کشور بر سر موضع‌گیری‌اش در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی ایستاده است.

ماری پیر باریل سخنگوی وزارت خارجه کانادا افزود: «کانادا همواره از حقوق بشر از جمله حقوق زنان و آزادی بیان در سراسر جهان حمایت کرده است.» وی همچنین از ریاض خواست که درباره دلایل اقدام به تعلیق روابطش با اوتاوا شفاف سازی بیشتری ارائه کند.

عربستان سعودی روز یکشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد به دلیل انتقادهای مکرر دولت اتاوا از وضعیت حقوق بشر در این کشور پادشاهی، ضمن اخراج سفیر کانادا تمامی روابط بازرگانی، معاملات و سرمایه‌گذاری‌های کانادا در این کشور را نیز به حال تعلیق درمی‌آورد.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد گفته بود که شنیدن خبر زندانی شدن سمر بداوی برای او «بسیار هشداردهنده» بوده است. سمر بداوی که کنشگر برابری حقوق زنان و مردان در عربستان است، هفته پیش بازداشت شده بود.

در پی این اقدام عربستان سعودی، امارات متحده عربی از متحدان عربستان سعودی اعلام کرد که در تنش پیش آمده میان ریاض و اوتاوا، امارات در کنار عربستان سعودی و حق حاکمیت سرزمینی‌اش ایستاده است.

وزارت خارجه بحرین نیز روز دوشنبه با انتشار توئیتی با رد دخالت اوتاوا در امور داخلی ریاض اعلام کرد که از موضع عربستان سعودی حمایت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف همکاری‌های پزشکی عربستان و کانادا؛ درخواست کمک اتاوا از متحدان

واکنش آمریکا به تنش عربستان و کانادا: به‌صورت دیپلماتیک مسئله را حل کنید

اتاوا پس از انتشار عکس وزیر دولت روحانی در مونترال ورود وی به کانادا را ممنوع کرد