گرما در شمالگان؛ بلندترین قله سوئد چهار متر کوتاه شد

گرما در شمالگان؛ بلندترین قله سوئد چهار متر کوتاه شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رشته کوه های یخچالی «کبنه کایز» یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شمال سوئد است که به دلیل دو قله مرتفع خود از شهرت جهانی برخوردارند.

آگهی

آب شدن یخچالهای طبیعی بر روی قله جنوبی رشته کوه های «کبنه کایز» Kebnekaise در سوئد سبب نگرانی محققان و فعالان محیط زیست شده است.

پژوهشگران مسائل زیست محیطی در این کشور با ابراز نگرانی از اثرات مخرب پدیده گرمایش زمین ادامه این روند را «هولناک» توصیف کرده اند.

گینهیلد روسکیوست، استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم در این زمینه می گوید: «غیر از تابستان امسال هیچگاه ندیده بودم که در بخش جنوبی رشته کوه های کبنه کایز تا این حد از سطح یخچالهای طبیعی قله ها کاسته شود.»

به گفته این محقق و استاد دانشگاه، بلندترین قله رشته کوه های یخچالی سوئد تنها در ماه ژوئیه امسال چهار متر از ارتفاع خود را از دست داده است. این بدان معنی است که در طول ماه گذشته میلادی هر روز چهارده سانتی متر از یخچالهای طبیعی قله یاد شده است.

لازم به توضیح است که گرمای بی سابقه تابستان امسال در سوئد همچنین سبب ایجاد دهها مورد آتش سوزی در جنگل های این کشور شد به نحوی که حتی مناطق نزدیک به شمالگان نیز از این آتش سوزی ها در امان نماندند.

بلندترین قله سوئد که در بخش جنوبی رشته کوه های «کبنه کایز» واقع شده در آخرین اندازه گیری ۲.۰۹۷ متر نسبت به سطح دریا ارتفاع داشت و حدود بیست سانتی متر نسبت به قله شمالی بلندتر بود. این در حالیست که از ابتدای ماه جاری (اوت) با ذوب شدن یخ ها قله جنوبی ارتفاع کمتری نسبت به قله شمالی پیدا کرده است.

گینهیلد روسکیوست، استاد دانشگاه استکهلم معتقد است: این قله نه تنها نماد سوئد است بلکه از جمله بلندترین قله های یخچالی نروژ و جهان نیز به شمار می رود.» به گفته این محقق «آب شدن بیش از یک متر از یخچهالهای طبیعی قله یاد شده طی بیست سال گذشته بسیار نگران کننده است. این تنها یخ ها نیستند که ذوب می شوند بلکه کل منطقه کوهستانی، اکوسیستم و افرادی که زندگی آنها به این شرایط زیست محیطی وابسته است تحت تاثیر قرار می گیرند.»

رشته کوه های یخچالی «کبنه کایز» یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شمال سوئد است که به دلیل دو قله مرتفع خود از شهرت جهانی برخوردارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تغییرات اقلیمی» دلیل اصلی شکایت چند خانواده به دادگاه اروپا

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است