حزب «تحریک انصاف» رسما برنده انتخابات پاکستان شد

حزب «تحریک انصاف» رسما برنده انتخابات پاکستان شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه انتخابات روز چهارشنبه، در طول تاریخ ۷۱ ساله پاکستان، دومین تغییر عمده قوای سیاسی به شمار می‌آید.

آگهی

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، رسما برنده انتخابات پارلمانی این کشور شد.

کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه اعلام کرد که حزب عمران خان با کسب ۱۰۹ کرسی از ۲۶۹ کرسی مجلس برنده اصلی این انتخابات است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حزب «مسلم لیگ» که رقیب اصلی حزب «تحریک انصاف» بود فقط ۶۹ کرسی کسب کرد و حزب چپ‌میانه «مردم پاکستان» نیز با کسب ۳۹ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت؛ رهبر این حزب «بلاول بوتو زرداری» فرزند بی‌نظیر بوتو،‌ نخست‌وزیر اسبق پاکستان است.

اعتراض طرفداران حزب مردم پاکستان به نتایج انتخابات. عکس از رویترز

به نظر می‌رسد حزب عمران خان حتی در استان پنجاب که بزرگترین استان پاکستان بوده و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را در خود جای داده کنترل شوراهای محلی را به دست آورده است. هوادارن عمران خان، قهرمان سابق کریکت پاکستان از شب گذشته در خیابا‌ن‌ها به شادی کردن پرداختند.

گرچه حزب تحریک انصاف برنده اصلی انتخابات مجلس شده اما از آنجا که اکثریت کرسی‌ها (یعنی ۱۳۷ کرسی) را در اختیار ندارد باید برای تشکیل دولت با سایر احزاب ائتلاف کند.

برای ماه‌ها منتقدان عمران خان، کارزار انتخاباتی وی را متهم می‌کردند که با بهره‌گرفتن از نیروهای مسلح قدرتمند در صدد برهم زدن توازن آرا به سود وی است.

شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ نتایج انتخابات را مردود دانسته و مدعی شده است که تخلفات گسترده در این رأی‌گیری روی داده است. وی گفت:‌ «وقتی من ‌بگویم نتایج دست‌کاری شده، دیگر خودتان باید بدانید چه تخلف بی‌شرمانه‌ای در حوزه‌های رأی‌گیری صورت گرفته است.» نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان و رهبر پیشین حزب مسلم لیگ در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

شمارش آرا در انتخابات اخیر پاکستان بسیار کندتر از معمول انجام شد. عکس از رویترز

عمران خان با حضور در یک شبکه تلویزیونی گفت:‌ «خدا به من بخت آن را داد که به قدرت برسم تا ایدئولوژی‌‌ را که ۲۰ سال پیش آن را آغاز کردم به اجرا دربیاورم.» وی همچنین با رد ادعای تخلف در انتخابات تأکید کرد که این «شفاف‌ترین انتخابات تاریخ پاکستان» بوده است.

نتیجه انتخابات روز چهارشنبه، در طول تاریخ ۷۱ ساله پاکستان، دومین تغییر عمده قوای سیاسی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت

دست‌کم ۳۶ نفر در پاکستان بر اثر بارش باران‌های زمستانی کشته شدند