دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع قطری‌های اخراج شده از امارات

دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع قطری‌های اخراج شده از امارات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان بین المللی دادگستری امارات متحده عربی را ملزم به بازگرداندن حقوق خانواده‌های قطری کرد که به دلیل تحریم قطر توسط ابوظبی و کشورهای منطقه، متضرر شده‌اند. این دادگاه همچنین خواستار صدور مجوز بازگشت دانشجویان قطری برای تکمیل تحصیلات‌شان در قطر شد.

آگهی

دیوان بین المللی دادگستری روز دوشنبه با صدور دستور موقت اقدامات تامینی امارات عربی متحده را ملزم به بازگرداندن حقوق خانواده‌های قطری کرد که به دلیل تحریم قطر توسط ابوظبی و کشورهای منطقه، متضرر شده‌اند. این دادگاه همچنین خواستار صدور مجوز بازگشت دانشجویان قطری برای تکمیل تحصیلات‌شان در امارات عربی متحده شد.

سال گذشته قطر از امارات به دلیل بستن راه حمل و نقل و مسافرت، تعطیل کردن دفتر خبرگزاری الجزیره در دوحه و همچنین اخراج هزاران تبعه این کشور از خاک خود و نقض حقوق بشر به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده و خواستار پرداخت غرامت شده بود.

دستور روز دوشنبه که پیش از ارائه کامل پرونده از سوی قطر و بررسی کامل پرونده صادر شده است، توسط اکثریت قضات این دادگاه در قالب اقدامات تامینی صادر شد. شایان ذکر است که ۲۸ ژوئن امسال امارات عربی متحده ضمن تاکید بر «بی پایه بودن شکایت» قطر خواستار لغو دادرسی شده بود.

عربستان سعودی، امارات عربی، بحرین و مصر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، این کشور را تحریم و ارتباطات دیپلماتیک و مبادلات خود با دوحه را قطع کردند.

به گفته یکی از قضات پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری، بسیاری از قطری های ساکن امارات متحده مجبور شده‌اند محل اقامت خود را بدون امکان بازگشت ترک کنند. وی می‌افزاید: «خطر آن وجود دارد که اقدامات اعمال شده توسط امارات متحده عربی خسارات جبران ناپذیری به حقوق قطر وارد کند.»

دادگاه دیوان بین المللی دادگشتری می‌گوید که تحریم‌ها باعث جدا شدن خانواده‌های قطری-اماراتی از یکدیگر شده است و بسیاری از دانشجویان نیز از روند تحصیلی خود باز مانده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واکنش‌ها به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری درباره قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با استقبال از حکم بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد آن را نخستین گام در احقاق حقوق قطر دانست.

خانم آل خاطر افزود: «این نشانه‌ای محکم به کشورهایی است که اقدامات خودسرانه علیه قطر انجام می‌دهند تا بدانند که هیچ سعه صدری در برابر آنها نشان داده نمی شود.»

از سوی دیگر امارات عربی متحده می‌گوید که این حکم دادگاه پیش از این در این موارد اجرا شده است.

وزیر امور خارجه این کشور در حساب توئیتری خود نوشت: «قضات ادعای قطر را رد کرده‌اند و سه دادرسی درباره خانواده‌ها، دانشجویان و احقاق حقوق آنها را مطرح کرده‌اند که پیش از این توسط امارات متحده عربی و بر اساس قانون ملی (این کشور) اجرایی شده است.»

دیوان بین‌المللی دادگستری محل رسیدگی به مناقشات حقوقی بین کشورهاست. احکام این مرجع قضایی الزام آور است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان قطر را به «اقدام نظامی» تهدید کرد

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود