عربستان قطر را به «اقدام نظامی» تهدید کرد

سیستم دفاع موشکی S-400
سیستم دفاع موشکی S-400 Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پادشاه عربستان در نامه‌ای محرمانه به رئیس‌جمهور فرانسه از او خواسته است تا مانع دستیابی قطر به سامانه دفاع موشکی S-400 شود.

آگهی

پادشاهی عربستان سعودی از فرانسه خواسته‌ است تا قطر را متقاعد کند که از تلاش برای دستیابی به سامانه دفاع موشکی S-400 دست بردارد، در غیر این صورت ریاض آماده است تا با اقدام نظامی جلوی دوحه را بگیرد.

بنابر گزارش روزنامه لوموند، چاپ پاریس، پادشاه عربستان به تازگی نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرانسه نوشته و در آن قید کرده است که «اگر قطر، چنانچه تا کنون اظهار تمایل کرده است، بخواهد به سامانه دفاع موشکی روسی موسوم به S-400 دسترسی پیدا کند ریاض با اقدام نظامی این حرکت را ناکام خواهد گذاشت.»

پس از چند ماه تنش در روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس؛عربستان، بحرین، امارات، یمن و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ و در اعتراض به آن‌چه حمایت قطر از گروه‌های اسلام‌گرای تندرو و عدم فاصله‌ گرفتن از ایران خواندند، رابطه دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند. قطر پس از آن ۱۲ شرط عربستان و متحدانش را برای برقراری مجدد رابطه نپذیرفت.

بیشتر بخوانید:

در این نامه به امانوئل ماکرون، که یک مقام فرانسوی جزئیات آن را در اختیار لوموند گذاشته است، ملک سلمان «نگرانی عمیق» خود را از مذاکرات جاری میان دوحه و مسکو و خطر این سامانه برای ثبات منطقه و امنیت حریم پروازی کشورش اعلام کرده است.

او نوشته است: «پادشاهی [سعودی] آماده است هر اقدام لازمی را، شامل اقدام نظامی، برای از میان بردن این سامانه به کار بگیرد.»

در ماه ژانویه امسال فهد بن محمد العطیه، سفیر قطر در مسکو، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی دولت روسیه، تاس تایید کرده بود که این کشور در حال مذاکره «در سطح بالا» برای خرید این سیستم دفاعی روسی است. یک ماه پس از آن ریاض نیز تمایل خود را برای خرید این سامانه ابراز کرده بود.

کاخ الیزه و وزارت خارجه فرانسه از ارائه توضیح بیشتر درباره این نامه خودداری کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه عربستان برای تبدیل کشور قطر به یک جزیره جدی شد

دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع قطری‌های اخراج شده از امارات

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند