وضع تعرفه‌های گمرکی جدید، واکنش اتحادیه اروپا به جنگ تجاری آمریکا

وضع تعرفه‌های گمرکی جدید، واکنش اتحادیه اروپا به جنگ تجاری آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

« تصمیم یک‌طرفه و غیرقابل توجیه آمریکا برای ما گزینه‌ دیگری باقی نگذاشت. ما به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی تجارت واکنش نشان می‌دهیم.»

آگهی

اتحادیه اروپا از روز جمعه ۲۲ ژوئن / یک تیر بر واردات برخی کالاهای آمریکایی تعرفه مالیات اعمال می‌کند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد تعرفه مالیاتی شامل برخی کالاها هم‌چون موتورسیکلت‌ هارلی‌دیویدسون، ویسکی بوربن، ذرت، تنباکو، محصولات آلومینیومی و فولادی به ارزش حداقل ۲.۸ میلیارد دلار است.

ایالات متحده آمریکا ماه گذشته بعد از چندین ماه به تهدیدهای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم جامه عمل پوشاند که واکنش تند اتحادیه اروپا را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: واکنش تند اروپا به «جنگ تجاری» آمریکا

سیسیلیا مالمستروم، کمیسر اقتصاد و تجارت اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۲ ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم یک‌طرفه و غیرقابل توجیه آمریکا برای ما گزینه‌ دیگری باقی نگذاشت. ما به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی تجارت واکنش نشان می‌دهیم.»

کمیسر اقتصاد و تجارت اتحادیه اروپا تصریح کرد که اگر آمریکا تعرفه‌های واردتی‌اش را لغو کند، اروپا نیز متقابلا تعرفه‌های وضع شده را لغو می‌کند.

رویترز
سیسیلیا مالمستروم، کمیسر اقتصاد و تجارت اتحادیه اروپارویترز

از سوی دیگر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این باره گفت: «اقدام آمریکا در وضع تعرفه‌ها بی‌سابقه است و با منطق مغایرت دارد. پاسخ ما باید شفاف، ولی متناسب باشد.»

دولت دونالد ترامپ اوایل ماه ژوئن بر فولاد وارداتی از اروپا، کانادا و مکزیک ۲۵ درصد و بر آلومینیوم ۱۰ درصد تعرفه گمرکی وضع کرد.

بیشتر بخوانید: واردات بی‌سابقه فولاد به اروپا در پی وضع تعرفه‌های وارداتی آمریکا

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا می‌تواند تعرفه‌ای را معادل ضرری که آمریکا با افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم به اتحادیه اروپا وارد می‌کند، وضع کند. ارزش صادرات فولاد و آلومینیوم در سال ۲۰۱۷ از اروپا به سوی ایالات متحده آمریکا ۶،۴ میلیارد یورو بوده است.

رویترز
کارخانه فولاد در شهر بروك هاوزن واقع در غرب آلمانرویترز

وضع تعرفه‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا می‌تواند تنش را در روابط تجاری دو سوی اقیانوس اطلس افزایش دهد. پیش از این دونالد ترامپ تهدید به افزایش و اعمال تعرفه‌های گمرکی بر روی خودروهای ساخت اروپا کرده بود. اگر رییس جمهور ایالات متحده به تهدیدات جدیدش جامعه عمل بپوشاند، احتمال وقوع یک جنگ تجاری جدی‌تر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ از احتمال وضع تعرفه ۲۰ درصدی بر واردات خودروهای اروپایی سخن گفت

دور تازه اعتصاب‌ها در آلمان؛ کشاورزان بزرگراه‌ها را بستند و قطارها هم برای توقف آماده می‌شوند

لغو قانون ممنوعیت مصرف سیگار در نیوزیلند؛ نخست وزیر جدید: نمی‌توانم از درآمد مالیاتی چشم‌پوشی کنم