پاسخ ظریف به شروط ۱۲ گانه وزیر خارجه آمریکا

پاسخ ظریف به شروط ۱۲ گانه وزیر خارجه آمریکا
Copyright Tasnim
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای مفصل و در ۱۵ بند به شروط وزیر خارجه آمریکا پاسخ داده است.

آگهی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که روز پنج‌شنبه در رسانه‌های ایران منتشر شده به اظهارات همتای آمریکایی خود پاسخ داد.

در این نامه مفصل که شش صفحه است وزیر خارجه ایران در پانزده بند به درخواست‌های دوازده‌گانه وزیر خارجه آمریکا پاسخ داده است.

خلاصه بندهای پانزده گانه نامه وزیر خارجه ایران بدین قرار است:

۱ - تناقض گویی و تصمیمات دفعتی وجه ثابت سیاست خارجی آمریکا در ۱۷ ماه گذشته شده است. آقای پمپئو وقتی رئیس سیا بود در کنگره خطاب به نمایندگان آمریکا گفت که ایران، برجام را نقض نکرده است، اما وقتی وزیر خارجه شد در روز ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد که ایران برجام را نقض کرده است.

۲ - سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به حراج گذاشته شده است. در حالیکه او در کارزار انتخاباتی خود عربستان را کشوری حامی تروریست خوانده بود، نخستین سفر خارجی خود پس از پیروزی را به همان کشور انجام داد.

بیشتر بخوانید:

۳ - بی اعتنایی به قوانین و مقررات بین‌المللی وجه تازه و ثابت سیاست خارجی آمریکا در ۱۷ ماه گذشته بوده است. این کشور در این دوران از معاهدات بین‌المللی زیادی خارج شده است. دامنه چنین سیاست‌هایی می‌تواند ثبات جامعه بین‌المللی را به خطر بیاندازد و دولت آمریکا را در وضعیت یک «یاغی بین‌المللی» قرار دهد.

۴- خیال‌پردازی و تکیه بر موهومات وجه دیگر سیاست خارجی دولت آمریکا است. اقدامات غیرقانونی و خطرناک آمریکا در مورد مسئله قدس و حمایت چشم‌بسته از اقدامات اسرائيل در غزه و حمله هوایی و موشکی به مناطقی در سوریه از وجوه بارز این سیاست غیراصولی است.

همچنین آمریکا در این سالها کوتاهی‌های بسیاری را علیه ایران انجام داده است و در همین راستا فهرست کوتاهی از مطالبات ایران به شرح زیر است:

الف - آمریکا باید به استقلال و حق حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد و تضمین دهد بر اساس تعهدات این کشور در عهدنامه ۱۳۵۹ الجزایر به مداخلات خود در ایران خاتمه خواهد داد.

ب - دولت آمریکا باید تهدید و استفاده از زور به عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه ایران و سایر کشورها را که مخالف حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است کنار بگذارد.

ج - دولت آمریکا باید به مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران که از اصول اساسی حقوق بین‌الملل به شمار می‌آید، احترام گذارد.

د- آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود علیه مردم ایران در طول دهه‌های گذشته را جبران کند و اطمینان دهد که آن را دوباره تکرار نخواهد کرد.

۵ - آمریکا باید به سیاست‌های محدودیت سازی اقتصادی علیه ایران پایان دهد و تحریم‌هایی را که در این چهار دهه علیه ایران وضع کرده است باطل نماید.

۶ -آمریکا باید فورا به بدعهدی‌هایی که در برجام انجام داده و خسارات بسیاری متوجه ایران کرده است پایان دهد.

۷ -آمریکا باید تمام زندانیان ایرانی و غیر ایرانی که با دلایل واهی همکاری با ایران در بند این کشور هستند آزاد کند.

۸ - دولت آمریکا باید عواقب لشکرکشی تجاوزکارانه و مداخله‌جویانه به منطقه از جمله عراق، افغانستان و نیز خلیج فارس را بپذیرد، نیروهای خود را از منطقه خارج کند و به مداخله در امور منطقه خاتمه دهد.

۹ - آمریکا باید هرچه سریعتر به اقداماتی که باعث ایجاد شدن گروه تروریستی داعش شده پایان دهد و از متحدان منطقه‌ای خود هم بخواهد که چنین روندی را متوقف کنند.

آگهی

۱۰ - دولت آمریکا باید تامین سلاح برای طرف متجاوز در بحران یمن را پایان دهد.

۱۱ - دولت آمریکا باید با احترام به حقوق و قوانین بین‌المللی، حمایت بی‌حد و مرز خود از اسرائيل را متوقف نماید.

۱۲ - دولت آمریکا باید فروش سالیانه صدها میلیارد دلار سلاح‌های مرگبار – و نه زیبا – به مناطق بحرانی جهان و به ویژه خاورمیانه را متوقف کند و به جای این که مناطق بحرانی را به انبار باروت تبدیل کند، اجازه دهد این مبالغ هنگفت برای توسعه کشورها و فقرزدایی جهانی به کار رود.

۱۳ - دولت آمریکا باید از مخالفت با خواست پنج دهه جامعه بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه دست بردارد و اسرائيل را وادار به خلع سلاح اتمی نماید.

بیشتر بخوانید:

آگهی

۱۴ - دولت آمریکا باید تکیه بیشتر بر سلاح‌های هسته‌ای و دکترین تهدید به استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی در برابر خطرات غیرهسته‌ای را متوقف کند و به وظیفه اخلاقی، قانونی و امنیتی خود برای خلع سلاح کامل هسته‌ای عمل نماید.

۱۵ - دولت آمریکا باید به تمامی طرف‌های قراردادی خود و به جامعه بین‌المللی تعهد دهد که اصل وفای به عهد را که مهم‌ترین قاعده حقوق بین‌الملل است رعایت می کند و به دکترین خطرناک استفاده ابزاری از حقوق بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی خاتمه می دهد.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون به ترامپ: مانع ماندن دیگران در برجام نشوید و ایران را به بیرون هل ندهید

ترزا می خطاب به نتانیاهو: همچنان به توافق هسته‌ای پایبندیم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند