کشته شدن چهار فلسطینی در نوار غزه؛ مجمع عمومی جلسه اضطراری تشکیل می دهد

کشته شدن چهار فلسطینی در نوار غزه
کشته شدن چهار فلسطینی در نوار غزه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقدام کشورهای عربی در روی آوردن به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی صورت می گیرد که برغم نبود حق وتو، قطعنامه های تصویبی در این مجمع غیرالزام آور تلقی می شود.

آگهی

در پی بالاگرفتن تنش ها در نوار غزه و کشته شدن شمار دیگری از فلسطینیان در تجمع های اعتراضی آخرین جمعه ماه رمضان، تشکیلات خودگردان فلسطین اینک بیش از پیش در صدد جلب حمایت جامعه بین الملل برای استقرار یک نیروی حفاظتی در منطقه است.

کشورهای عربی برای تحقق این خواسته و شکل گیری نیرویی که هنوز مشخص نیست ماموریت آن نظارت و یا صلح بانی خواهد بود به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل روی آورده اند و از وی خواسته اند که در این زمینه پیشنهاد یا طرحی ارائه کند.

بر این اساس و در پی درخواست کشورهای عربی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نامه ای به یکصد و نود و سه کشور عضو اعلام کرده است که روز چهارشنبه در نشستی فوق العاده به بررسی اوضاع در نوار غزه خواهد پرداخت.

در جریان این نشست قرار است قطعنامه ای با موضوع لزوم محافظت از فلسطینیان در غزه و محکومیت ضمنی اقدامات دولت اسرائیل به رای گذاشته شود. این درحالیست که قطعنامه ای با همین مضمون هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد با وتو آمریکا رد شده بود.

در این قطعنامه که از سوی کویت پیشنهاد شده بود اقدام اسرائیل در استفاده از زور بر ضد غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه به شدت محکوم شده بود.

پس از وتوی این قطعنامه، این‌بار آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را مطرح کرد که در آن بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید و تحریکات حماس نیز به عنوان اقدامات خشونت آمیز محکوم شده بود. این قطعنامه در نهایت نتوانست حمایت هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند.

بیشتر بخوانید:

تصویب قطعنامه غیر الزام آور برای فرار از وتو

اقدام کشورهای عربی در روی آوردن به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی صورت می گیرد که برغم نبود حق وتو، قطعنامه های تصویبی در این مجمع غیرالزام آور تلقی می شود. کشورهای عربی پیش از این نیز، در دسامبر گذشته مجبور شده بودند پس از وتوی قطعنامه ای در محکومیت شناسایی یکجانبه بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد رجوع کنند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد کشورهای عربی برای تصویب قطعنامه ای جهت حفاظت از فلسطینیان در نوار غزه اینبار به ابتکار سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب صورت گرفته و رایزنی ها برای کسب بیشترین آراء از هم اکنون در میان کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جریان است.

این تحرکات دیپلماتیک در حالی در جریان است که چهار فلسطینی در تظاهرات آخرین جمعه ماه رمضان در نوار غزه بر اثر شلیک سربازان اسرائیلی جان باختند. در درگیری های روز جمعه همچنین صدها فلسطینی زخمی شدند.

اصابت ترکش گلوله گاز اشک آور به صورت یک فلسطینی

این تنش ها از سی ام ماه مارس، زمان آغاز حرکت اعتراضی فلسطینان موسوم به «راهپیمایی بازگشت» تاکنون دست کم ۱۲۹ کشته در نوار غزه برجای گذاشته است. بر اساس گزارش های تایید شده هیچ سرباز اسرائیلی در این تنش ها کشته نشده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواپیماهای اسرائیل در پاسخ به حملات فلسطینی‌ها ۲۵ نقطه از نوار غزه را بمباران کردند

کشتار فلسطینی‌ها در نوار غزه؛ ۵۸ کشته و ۲۷۰۰ زخمی

کاخ سفید از ادامه مذاکرات برای انجام سفر لغو شده هیات اسرائیلی به آمریکا خبر داد