اتحادیه اروپا فرایند مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از جمعه آغاز می‌کند

عکس یادگاری سران اتحادیه اروپا
عکس یادگاری سران اتحادیه اروپا Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد توسک می‌گوید هر زمان که لازم باشد کمیسیون از منافع اروپا در ایران حمایت خواهد کرد.

آگهی

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به کمیسیون این اتحادیه برای حمایت از منافع اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، چراغ سبز نشان دادند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر روز پنج‌شنبه در صوفیه، پایتخت بلغارستان بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران همچنین حمایت از شرکت‌های اروپایی در همکاری‌های اقتصادیشان با ایران تاکید کردند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای یافتن راهکارهایی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای غرب بالکان، مذاکره دربارۀ توافق هسته‌ای ایران و تعیین موضع این اتحادیه در قبال این توافق در صوفیه گردهم آمده اند.

آنها شامگاه چهارشنبه در پایان اولین روز این هم‌اندیشی نیز بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کردند که با وجود کنار رفتن آمریکا از برجام، تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد آنها نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.

دونالد توسک در حاشیه این مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به اتفاق دیگر اعضای اتحادیه اروپا به توافق رسیدیم مادامی که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بماند، در آن باقی بمانیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
عکس یادگاری سران اتحادیه اروپارویترز

------------------

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا درجریان نشست سران این اتحادیه اعلام کرد که بررسی نحوه انسداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از روز جمعه آغاز می‌کند. به گفته وی اتحادیه اروپا آماده است تا مذاکرات خود را با ایالات متحده آغاز کند مشروط بر آنکه آمریکا مسئولیت معافیت دائمی از تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد را برعهده بگیرد.

در همین راستا کمیسیون اروپا اعلام کرده است که از روز جمعه به دنبال فعال کردن قانونی است که شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت کند. همچنین این کمیسیون هیچ دادگاهی که مجازات‌های آمریکا را تحمیل کند به رسمیت نمی‌شناسد.

آقای یونکر در این باره گفت: «ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت‌های اروپایی حمایت کنیم. اکنون ما باید اقدام کنیم و به همین دلیل باید "انسداد قانونی" را که از سال ۱۹۹۶ مسکوت مانده بود، فعال کنیم. ما این کار را فردا صبح ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهیم داد.»

وی همچنین افزود: «ما تصمیم گرفتیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد.»

------------------

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا به این باور رسیده است که اگرچه توافق هسته‌ای «کامل نیست» اما باید به آن پایبند بود.

صدراعظم آلمان گفت: «همۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این دیدگاه مشترک رسیده‌اند که توافق هسته‌ای کامل نیست اما باید در این توافق باقی ماند و همزمان مذاکرات با ایران را در دیگر موضوعات از جمله موشک‌های بالستیک ادامه داد.»

بیشتر بخوانید:

------------------

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور با فرانسه و آلمان در مورد اهمیت پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای هم نظر است.

------------------

از سوی دیگر دالیا گریبائوسکایته، رئیس‌جمهوری لیتوانی در این نشست گفت: «[خروج آمریکا از برجام] آسیب بزرگی به روند غیرهسته‌ای کردن ایران خواهد بود، اما ما توافق امضا شده با ایران را قبول داریم.[...] ما به دنبال راه حل‌های فنی هستیم تا از شرکت‌هایمان که با ایران کار می‌کنند محافظت کنیم از جمله به کمک شیوه‌هایی مانند blocking clause که می‌تواند تا حدودی از شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کند [...] ایران همچنان منطقه را بی‌ثبات می‌کند و این خطری برای منطقه است.»

آگهی

------------------

استفان لوفن، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد: «ما باید به توافق هسته‌ای پایبند باشیم. اتحادیه اروپا در تلاش است تا هر کاری را که می‌تواند انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که ایران نیز به این توافق پایبند می‌ماند.»

------------------

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در مورد پایبندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به برجام گفت: «البته که ما در توافق هسته‌ای باقی می‌مانیم. ایران هم کشوری با پتانسیل‌های فراوان است و هم این توافق برای امنیت ما خوب است. برجام این اطمینان را بوجود می‌آورد که ایران سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه ندهد. ما تنها چند هفته فرصت داریم تا این توافق را نجات دهیم و هنوز نمی‌دانیم که آیا موفق خواهیم شد یا خیر.»

بیشتر بخوانید:

آگهی

زنگنه: توتال برود چین را جایگزین می‌کنیم

------------------

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید از شرکتهای اروپایی که وارد همکاری‌های تجاری با ایران شده‌اند در قبال تحریم‌های آمریکا محافظت کند. او گفت: «هنگامی که چالش‌هایی ثبات جهان را تهدید کند، تنها راه حل تقویت توان خود و یک صدا شدن برای پاسخ دادن به آن است. حاکمیت اروپا حامی ثبات بین‌المللی است.»

او در واکنش به اطلاعیه شرکت توتال فرانسه مبنی بر اینکه ممکن است پس از اعمال تحریم‌های آمریکا همکاری‌هایش را با ایران توقف کند، گفت که تصمیم‌گیری شرکتهای فعال در بازارهای مختلف، بستگی به خود آنها دارد و باید در این زمینه آزادی عمل داشته باشند.

وی با این وجود افزود که اگرچه نگرانی شرکت‌های بزرگ را که خواستار محافظت از سرمایه گذاری‌ها و سود خود در آمریکا هستند درک می‌کند، اما اتحادیه اروپا باید در کنار شرکت‌های کوچک و متوسطی که مایل به همکاری‌های تجاری با ایران هستند باقی بماند.

آگهی

بیشتر بخوانید:

توتال: اگر از تحریم‌ها مستثنی نشویم، نمی‌توانیم در ایران بمانیم

------------------

یوحا سیپیلا، نخست وزیر فنلاند گفت: «ما می‌خواهیم که ایران را در این توافق هسته‌ای نگه داریم. این مهمترین دیدگاه مشترک ما بود و در این زمینه اتفاق نظر وجود داشت. ما همچنین می‌خواهیم که از آن دسته از شرکت‌هایمان که با ایران کار می‌کنند، محافظت کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ در واکنش به سخنان تند دونالد توسک: اروپا بدرفتاری کرده است

توقف فعالیت‌های بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران

نشست صوفیه؛ تاکید رهبران اروپا بر حفظ برجام و داشتن «رویکرد واحد» در قبال ایران