واکنش‌های جهانی به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و کشتار در غزه

واکنش‌های جهانی به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و کشتار در غزه
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، کشته و زخمی شدن فلسطینیان در نوار غزه به دست نیروهای اسرائیلی در روز دوشنبه واکنش‌های بسیاری برانگیخت.

آگهی

همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، کشته و زخمی شدن فلسطینیان در نوار غزه به دست نیروهای اسرائیلی، روز دوشنبه واکنش‌های بسیاری برانگیخت.

واکنش ایران

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، روز دوشنبه را روز «شرمساری بزرگ» توصیف کرد. وی در توییرت خود نوشت: «رژیم اسرائیل با خونسردی تمام فلسطینی‌های بیشمار را قتل‌عام می‌کند، کسانی که در بزرگترین زندان درگشوده جهان تظاهرات می‌کنند.»

وی افزوده است: «همزمان، ترامپ جابجایی غیرقانونی سفارت (آمریکا) در اسرائیل را جشن می‌گیرد، حرکتی برای انحراف توجه عموم. روز شرمساری بزرگ.»

واکنش ترکیه

بنعلی یلدریم وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد‌: «متأسفانه ایالات‌متحده متکبرانه در کنار دولت اسرائیل که غیرنظامیان را می‌کشد ایستاد و شریک این جنایت علیه بشریت شد.» وی افزود: «اسرائیل تلاش دارد با آتش‌افروزی در خارج، آتش داخلی خود را پنهان کند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پیش از این تأکید کرده بود که بیت المقدس خط قرمز مسلمانان است و تهدید کرده بود در صورتی که واشنگتن سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند ترکیه احتمالا روابطش با اسرائیل را قطع خواهد کرد.

ترکیه: اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و به کشتار در غزه

تشکیلات خودگران فلسطینی

در مقابل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس گفت که این مساله باعث «وقوع تحریکات و بی‌ثباتی» در منطقه خواهد شد. وی افزود: «با این قدم، دولت ایالات متحده نقش خود را در روند صلح لغو و به جهانیان، مردم فلسطین و ملت‌های عرب و مسلمان توهین کرده است.»

اتحادیه کشورهای عرب

اتحادیه کشورهای عرب از جامعه جهانی خواست تا در برابر این «تصمیم ناعادلانه» و ادامه «اشغال بیت‌المقدس از سوی اسرائیل» بیایستد. این اتحادیه همچنین انتقال سفارت ایالات‌متحده به بیت‌المقدس را «حمله‌ای بی‌شرمانه به احساسات اعراب و مسلمانان» برشمرد.

این درحالی است که کویت به دنبال درگیری و کشتار در نوار غزه شورای امنیت سازمان ملل را به تشکیل جلسه اضطراری فراخواند.

عابران در بیت‌المقدس در کنار سفارت آمریکا عکس یادگاری می‌گیرند

حاضران در جشن گشایش سفارت آمریکا

همزمان اما شماری از نمایندگان برخی کشورها در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس حاضر شدند. این کشورها عبارتند از:

از آسیا؛ فیلیپین، تایلند، ویتنام، میانمار

از آفریقا: اتیوپی، کنیا، سودان جنوبی، تانزانیا، رواندا، زامبیا، آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو، کامرون، ساحل عاج، نیجریه

از اروپا: مقدونیه، گرجستان، اوکراین، رومانی، صربستان، مجارستان، جمهوری چک، اتریش، آلبانی

از آمریکای جنوبی: جمهوری دومنیکن، هندوراس، پاراگوئه، پرو، پاناما، گواتمالا، السالوادور

سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره شمار بالای کشته‌شدگان غزه ابراز نگرانی کرد و افزود: «هیچ راه حل دیگری جز راه حل حضور هر دو دولت (در بیت‌المقدس) وجود ندارد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند با آن در صلح زندگی کنند.»

درگیری روز دوشنبه در نوار غزه ۵۲ کشته و بیش از ۲۴۰۰ زخمی برجا گذاشت

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در واکنش به کشتار در غزه اعلام کرد سفیر خود در اسرائیل را از این کشور خارج خواهد کرد. این کشور در بیانیه خود اعلام کرد: «با توجه به شدت و بی‌رحمی حمله اخیر اسرائیل، دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفت سفیر خود از این کشور را فورا و تا اطلاع ثانوی خارج کند.»

اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرد: «اسرائیل باید حداکثر خویشتن‌داری را بنماید تا دیگر کسی کشته نشود.» وی تأکید کرد: «اسرائیل باید به حق تظاهرات صلح آمیز احترام بگذارد.» وی از سوی دیگر حماس را خطاب قرار داد و گفت:‌ «حماس نباید از تظاهرکنندگان به منظورهای دیگر بهره‌برداری کند.»

پرده برداری از نشان سفارت آمریکا در بیت‌المقدس با حضور ایوانکا ترامپ و شوهرش

برخی از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نابجا بوده و احتمال افزایش تنش‌ها را بیشتر کرده است.

بریتانیا

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که همواره با این تصمیم ایالات متحده آمریکا مخالف بوده است و بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای انتقال سفارتخانه خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس ندارد.

آگهی

فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه این تصمیم ایالات متحده را «نقض قوانین بین‌المللی به ویژه قطعنامه های شورای امنیت» خواند و از مقامات اسرائیل و فلسطین خواست تا در مورد این مساله مسئولانه عمل کنند. وی در ادامه افزود که مساله انتقال سفارت به بیت‌المقدس سبب تنش‌های سنگین در منطقه خواهد شد.

آلمان

ماریا آدبر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز با تاکید بر این مساله که کشورش همچنان مخالف این تصمیم ایالات متحده است، گفت: «ما و اتحادیه اروپا همچنان بر این باوریم که این اختلاف تنها با توافق دوجانبه حل خواهد شد و در همین راستا بیت‎المقدس باید به عنوان پایتخت هر دو کشور اسرائیل و فلسطین شناخته شود.»

دونالد ترامپ در دسامبر گذشته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این اقدام علاوه بر خشم مردم فلسطین، واکنش‌های گسترده جهانی را نیز به همراه داشت.

اسرائیل از روز یکشنبه برگزاری مجموعه مراسمی را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو (اورشلیم) به بیت‌المقدس آغاز کرد اما بسیاری از نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف به دلیل اختلاف نظری که در این موضوع با واشنگتن دارند، در این جشن‌ها شرکت نکردند.

بیشتر بخوانید:

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا بیت‌المقدس غربی را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت

دو روایت از سفری که لغو شد؛ موگرینی به دلیل «مواضع خصمانه» از سوی نتانیاهو پذیرفته نشد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت