آنگلا مرکل چراغ صلح را گرفت

آنگلا مرکل در مراسم دریافت جایزه چراغ صلح در ایتالیا
آنگلا مرکل در مراسم دریافت جایزه چراغ صلح در ایتالیا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنگلا مرکل که در مراسم دریافت جایزه «چراغ صلح سنت‌فرانسوا» در شهر اسیس ایتالیا حاضر شده بود از وضعیت جنگ در اوکراین و خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه در جریان سخنرانی به مناسبت دریافت جایزه کلیسای کاتولیک در آسیزی ایتالیا از نقض آتش‌بس در اوکراین انتقاد کرد.

جایزه «چراغ صلح سنت‌فرانسوا» با عنوان «نوبل مذهب کاتولیک» شناخته می‌شود و اولین بار در سال ۱۹۸۱ به لخ والسا، فعال جنبش همبستگی و دموکراسی خواه لهستانی تعلق گرفت. آنگلا مرکل دختر یک کشیش پروتستان است و به گفته مقامات برگزارکننده مراسم این جایزه برای تلاش وی در جهت «تسهیل همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردمان» به او اهدا شده است.

صدراعظم آلمان در این مراسم گفت: «اوکراین مشغله ذهنی ماست و ما به دنبال این هستیم که به توافق مینسک احترام گذاشته شود. اما هر شب موارد نقض آتش‌بس وجود دارد و هر روز کشته‌‌ها برجا می‌مانند. اوکراینی‌ها تنها نیستند.»

خانم مرکل پیشتر نیز بارها از نقش روسیه در جنگ اوکراین انتقاد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

اوکراین از آوریل ۲۰۱۴ بدین سو شاهد نزاع میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بوده است. درگیری‌هایی که تا کنون نزدیک به ۱۰هزار تن را به کام مرگ فرستاده است.

از ۳۰ مارس گذشته در آستانه عید پاک مسیحیت آتش‌بسی بین نیروهای متخاصم به مرحله‌ اجرا گذاشته شد.

از زمان توافق مینسک در فوریه ۲۰۱۵ به بعد قراردادهای آتش‌بس متناوبی میان طرفین به امضا رسیده است که در کاهش خونریزی‌ها نقش داشته است. با این حال، این آتش‌بس به صورت مرتب نقض شده است.

خانم مرکل همچنین در این سخنرانی جداسازی کریمه از اوکراین توسط روسیه را موجب «شکافی عمیق» خواند و تصمیم آمریکا را برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران سبب «وخیم‌تر شدن اوضاع خاورمیانه» دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنگلا مرکل حامی طرح دفاعی ناتو علیه روسیه است

واکنشها به توافق رهبران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان برای گفتگو درباره بحران اوکراین

رویکرد متفاوت ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل در مورد بحران شرق اوکراین