هدیه ۵۰۰ هزار پوندی «ترزا می» برای عذرخواهی از زوج لیبیایی

نامه عذرخواهی نخست وزیر بریتانیا به خانم بوچار
نامه عذرخواهی نخست وزیر بریتانیا به خانم بوچار Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر بریتانیا با ارسال نامه‌ای رسما از یک مخالف حکومت سابق لیبی و همسرش عذرخواهی کرد.

آگهی

نخست وزیر بریتانیا با ارسال نامه ای رسما از یک مخالف حکومت سابق لیبی و همسرش عذرخواهی کرد.

عبدالحکیم بلحاج و فاطمه بوچار در سال ۲۰۰۴ با کمک سرویس اطلاعاتی بریتانیا بازداشت و تحویل نیروهای دولت سرهنگ قذافی شدند. آقای بلحاج بالافاصله به لیبی منتقل شد و سال‌ها در زندان‌های حکومت وقت این کشور مورد شکنجه قرار گرفت.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید با این زوج به طرز بی‌رحمانه‌ای رفتار شده است. به همین دلیل خانم می به طور رسمی از این زوج عذرخواهی کرده است.

در جریان بازداشت و بازجویی این زوج، ۵ ماه از آغاز دوره بارداری خانم بوچار می‌گذشته است.

منبع: رویترز
خانم بوچار در کنار فرزندشمنبع: رویترز

نخست وزیر بریتانیا برای پذیرش عذرخواهی دولت بریتانیا توسط این زوج، یک پیشنهاد ۵۰۰ هزارپوندی را ارائه کرده است. خانم می در نامه عذرخواهی خود عنوان کرده که هر‌چند هر دو نفر این زوج متحمل این رفتار بی‌رحمانه شده اند و از این بابت ناراحت هستند ولی سطح تالم خانم بوچار به لحاظ این که در آن دوره باردار بوده، قطعا بیشتر بوده است.

در مقابل خانم بوچار نیز اعلام کرده که عذرخواهی خانم می را می‌پذیرد.

منبع: رویترز
آقای عبدالحکیم بلحاج، سیاستمدار لیبیاییمنبع: رویترز

خانم بوچار در واکنش به دریافت نامه نخست وزیر بریتانیا، در پیامی اعلام کرده امروز یک روز تاریخی برای ما و دولت بریتانیاست. او از رهبران جهان خواسته تا برای دفاع از کسانی که از بی‌عدالتی رنج می‌برند، با هر دین و فرهنگی، با یکدیگر متحد شوند.

البته آقای بلحاج پیشنهاد مالی دولت بریتانیا را رد کرده است. آقای بلحاج که اکنون یک سیاستمدار ساکن لیبی است، در زمان حکومت معمر قذافی رهبر طیفی از مخالفان او بود. مخالفانی که مسئولیت ۳ سوء قصد به جان آقای قذافی را برعهده گرفته بودند.

این زوج اهل لیبی مدعی هستند که بنا بر اطلاعاتی که سرویس اطلاعاتی بریتانیا در اختیار نیروهای ایالات متحده آمریکا قرار داده است، آنها در حالی که قصد داشتند برای اخذ پناهندگی بریتانیا، بانکوک را به مقصد لندن ترک کنند، ربوده شده‌اند.

خانم می در نامه عذرخواهی خود عنوان کرده که بریتانیا اطلاعات این زوج را با هم پیمانان بین‌المللی خود به اشتراک گذاشته بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تمهیدات حمایتی اتحادیه اروپا برای پناهجویان شکنجه‌ شده‌ و در معرض خطر

گزارش حقوق بشر آمریکا؛ نکوهش ایران و تشویق لیبریا

اعضای یک خانواده به اتهام شکنجه گروهی و قتل در فرانسه محاکمه شدند