واکنش‌ها به پیام ترامپ برای اعلام تصمیم درباره برجام؛ نتانیاهو به تل‌آویو بازمی‌گردد

واکنش‌ها به پیام ترامپ برای اعلام تصمیم درباره برجام؛ نتانیاهو به تل‌آویو بازمی‌گردد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه هاآرتص در حساب توییتری خود نوشت که نخست وزیر اسرائيل سفر خود را نیمه کاره رها کرده و به تل‌آویو باز خواهد گشت.

آگهی

مردی که به صورت غیرمنتظره وارد کاخ سفید شده بود، همچنان به غیرمنتظره بودن خود ادامه می‌دهد. دونالد ترامپ یکبار دیگر با یک توییت دو خطی دنیا را به هم ریخت. در حالیکه قرار بود رئيس جمهوری آمریکا ۱۲ مه /۲۲ اردیبهشت نظر خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران اعلام کند، دوشنبه شب در حساب شخصی خود در توییتر نوشت که سه شنبه ساعت ۱۴ به وقت واشنگتن/۲۲:۳۰ به وقت تهران نظرش درباره برجام را اعلام خواهد کرد.

در تهران علی لاریجانی نخستین مقام ایرانی بود که در این خصوص واکنش نشان داد. رئيس مجلس ایران صبح سه شنبه در جلسه علنی با اشاره به موفقیت‌های حزب‌الله لبنان در انتخابات پارلمانی در آن کشور به ترامپ یادآورد شد که این نتایج حاصل سیاست‌های سالهای گذشته آمریکا در منطقه بوده است.

رئيس مجلس ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رئیس جمهور آمریکا هم هشدار داد.

«آقای ترامپ! نتیجه رذالت‌های امنیتی آمریکا و صهیونیست‌ها در کمک به تروریست‌ها در سال‌های گذشته را در آراء ملت رشید لبنان ملاحظه کنید و تردید نکنید که بی‌تعهدی در مساله هسته‌ای هم نتیجه مشابهی خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها البته ابعاد جهانی‌تری هم داشت. بنیامین نتانیاهو که در قبرس به سر می‌برد و قرار بود پس از آن راهی روسیه شود، سفر خود را تعویق انداخت. روزنامه هاآرتص در حساب توییتری خود نوشت که نخست وزیر اسرائيل سفر خود را نیمه کاره رها کرده و به تل آویو باز خواهد گشت.

مشاور سیاست خارجی فدریکا موگرینی از شخصیت‌های اروپایی بود که واکنش تندی نسبت به تصمیم ترامپ از خود نشان داد. خانم ناتالی توچی دوشنبه شب ۷ مه/ ۱۷ اردیبهشت در صفحه توییتر خود نوشت: «شاید و تنها شاید، اروپا نباید این چنین توجه زیادی به خودشیفته بزرگ [دونالد ترامپ] نشان دهد و تمرکز خود را روی نحوه حفظ برجام بدون حضور آمریکا بگذارد.»

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از اظهارات و رفتارهای رودی جولیانی عضو تیم حقوقی ترامپ برائت جویی کرد. خانم هدر نوئرت روز دوشنبه ۷ مه در واکنش به پاره کردن نمادین برجام از سوی آقای جولیانی از شخصیت‌های نزدیک به سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد: این اظهارات بیانگر موضع رسمی دولت آمریکا در حوزه سیاست خارجی نیست.

رودی جولیانی روز یکشنبه ۶ مه/۱۶ اردیبهشت در نشستی با حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در حال سخنرانی بود که برگه‌ای را به عنوان توافقنامه هسته اي ايران از روي ميز برداشت و به صورت نمادين آن را پاره کرد و دو بار آب دهان بر روي آن انداخت.

بیشتر بخوانید:

۱۲ سناتور ارشد دمکرات آمریکا هم ساعاتی پس از توییت جنجالی رئيس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در نامه ای به دونالد ترامپ، هشدار دادند که خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، برجام، یک اشتباه بزرگ «استراتژیک» است.

رئيس جمهوری آمریکا طبق توافق هسته‌ای ژوئیه ۲۰۱۵، موظف است هر سه ماه یکبار تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا را امضا کند. اما دونالد ترامپ سه ماه قبل اعلام کرد که این آخرین باری خواهد بود که چنین کرده و در موعد بعدی ۱۲ مه حاضر نخواهد شد یکبار دیگر این تعلیق را امضا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ تصمیم خود درباره برجام را سه‌شنبه اعلام خواهد کرد

استخدام کارشناسان اسرائیلی توسط ترامپ برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای

وزیر خارجه آلمان: هیچ دلیلی برای خروج از برجام وجود ندارد