بدترین آهنگ‌های تاریخ یوروویژن

بدترین آهنگ‌های تاریخ یوروویژن
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر که می‌خوای بیای به خونه‌‌ام / با موست رو من کلیک کن جونم!» این بیت جاودانه ترانه والنتینا مونتا بود! ده آهنگی‌ که از نگاه منتقدان احتمالا بدترین آثار شرکت‌‌کننده در تاریخ این مسابقه بوده‌اند کدامند؟

آگهی

مسابقه آواز یوروویژن سال ۲۰۱۸ روز هشتم مه / چهاردهم فروردین برگزار می‌شود و از هم‌اکنون گمانه‌زنی درباره بهترین‌ها و بدترین‌ها در میان شرکت‌کنندگان امسال آغاز شده است.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به ده آهنگی‌ که از نگاه منتقدان احتمالا بدترین آثار شرکت‌‌کننده در تاریخ این مسابقه بوده‌اند.

۱۰- آخرین بدآهنگ برگزیده متعلق به خواننده سویسی گانوور (Gunvor) است که آن را در مسابقات یوروویژن سال ۱۹۹۸ اجرا کرد. او که یک خواننده آماتور بود و همزمان در یک بار کار می‌کرد،‌ برای اجرای آهنگ «lass ihn» (بگذار او) از طرف کشورش نامزد شد و این آهنگ بدترین آهنگ یوروويژن آن سال شد.

گرچه این نتیجه این خواننده زن را افسرده کرد و به کار در سیرک وا داشت اما او بعدها به آهنگسازی برای کودکان روی آورد و روحیه شاد خود را دوباره پیدا کرد.

۹- آهنگ نهم این لیست از آن خواننده بریتانیایی جاش دوبوا است. این ترانه که «به نظرم خیلی خوب می‌آید» نام داشت در سال ۲۰۱۰ اجرا شد و به نظر خیلی‌ها «چندان هم خوب» نیامد! نتیجه‌ آن شد که او ده امتیاز بیشتر نیاورد که به گفته خیلی‌ها حتی از امتیاز نیاوردن هم بدتر است. او بعدها شرکت کانادابیس را تأسیس کرد که نام آن علاقه او را به کانادا و کانابیس نشان می‌داد.

۸- هشتمین ترانه این سیاهه متعلق به پیتر نالیچ، خواننده نروژی است. گرچه او در مسابقه سال ۲۰۱۰ یازدهم شد اما خیلی‌ها متوجه شدند که احتمالا مشکلی در رأی‌گیری وجود داشته و به نفع وی داوری شده است. او انگلیسی را با چنان لهجه شکسته بسته‌ای می‌خواند که روس‌ها را به خنده انداخت گرچه در غرب کسی اجرای او را چندان بامزه ندید.

۷- آواز «میل اتر میل» (فرسنگ پشت فرسنگ) از خواننده نروژی جان تیگن در تاریخ اجراهای بد یوروویژن استثنایی است. این آهنگ نخستین اثری بود که «هیچ امتیازی» نیاورد. اما این آبروریزی نه تنها جان تیگن را از کارش نومید نکرد بلکه شهرتش هم دست‌نخورده باقی ماند و او دوبار دیگر هم از طرف کشورش در این مسابقات شرکت کرد. جای تعجب نیست که نروژ کشوری است که بیشترین «امتیاز صفر» را در میان تمام شرکت‌کنندگان این سالها داشته است.

۶- رمدیوس آمایا از اسپانیا با آهنگ «قایقم را که می‌راند» در جایگاه ششم قرار دارد. در مسابقه سال ۱۹۸۳ او با لباسی شبیه پرده آویزان و با پای برهنه روی صحنه آمد و آهنگی را اجرا کرد که بنا بود تلفیقی باشد از آواز‌های سنتی اسپانیایی و موسیقی راک، اما هیچکس از آن سر در نیاورد و دست آخر صدای کف زدن تماشاگران به زور به گوش می‌رسید.

۵- گروه «لیزی بامز» (تنبل‌های بیکاره) از اسرائیل با ترانه «شیر هاباتلانیم» (آهنگ بیکاره) مقام پنجم را در این جدول دارد. وزیر فرهنگ اسرائیل تهدید کرده بود که اگر آنها به عنوان نماینده اسرائیل این آهنگ را در یوروویژن اجرا کنند استعفا خواهد داد. ناتان داتنر و آوی کوشنر بیشتر کمدین بودند تا خواننده و طبیعتا روی صحنه،‌ به جای آواز خواندن بیشتر سر و صدا کردند و از خودشان ادا و اطوار درآوردند، اما در آخر هشتم شدند و جناب وزیر فرهنگ هم استعفا نداد. چه کسی گفته وزیران فرهنگ لزوما موسیقی سرشان می‌شود؟

۴- آهنگ با هم ۱۹۹۲ (Insieme 1992) با اجرای توتو کوتونیو خواننده ایتالیایی در سال ۱۹۹۰ بنا بود به استقبال اروپای واحد برود. او با کت و شلوار سفیدش، سرشار از شوق و از ته دل این آهنگ را به یادبود پیمان ماستریخت که دوسال بعد فرا می‌رسید خواند. رأی دهندگان آن سال هم از او به خوبی استقبال کردند اما بعد از نزدیک به سه دهه،‌ این آهنگ چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و در واپس‌نگری، اروپایی‌ها از خود می‌پرسند مشکل کجا بود که کارمان به اینجا رسید؟

۳- گرچه خود آهنگ «گریه کن عزیزم» ساخته گروه جمینی (Jemini) از بریتانیا چندان بد نبود اما اجرای روی صحنه آنها در سال ۲۰۰۳ چنان افتضاح و خارج از ریتم بود که آنها را شایسته جایگاه سوم این سیاهه کرده است. گرچه تقصیرها را به گردن سیستم صوتی بد و سهمیه‌بندی آرا انداختند اما بیشتر مردم هم‌نظر بودند که لیاقت اجرای جمینی همان «امتیاز صفر» بود.

۲- «آواز شبکه‌ اجتماعی» با اجرای والنتینا مونتا از سن مارینو در سال ۲۰۱۲ جایگاه دوم را دارد. این ترانه که در اصل درباره فیسبوک سروده شده بود و قافیه بسیاری از بندهای آن کلمه فیسبوک بود،‌ آنقدر از معیارهای یوروویژن،‌ مبنی بر غیرتبلیغاتی بودن، دور بود که ناگزیر شدند شتابزده اسمش را عوض کنند. گرچه مصراع جاودانه این ترانه کار خودش را کرد: (if you wanna go to my house, click me with your mouse) «اگر که می‌خوای بیای به خونه‌‌ام / با موست رو من کلیک کن جونم!»

۱- ترانه «توهم» اثر کراسیمیر آراموف از بلغارستان بدون هیچ بحثی در صدر جدول بدترین ترانه‌های تاریخ یوروویژن می‌نشیند. کافی است ویدئوی این اجرای سال ۲۰۰۹ را تماشا کنید. اما مراقب باشید قبل از گوش دادن، صدا را کم کنید چون آراموف آنقدر خارج می‌خواند که آهنگ او به مجموعه‌ای از جیغ‌های متنوع تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

پرتغال فاتح یوروویژن سال ۲۰۱۷ شد

رومانی؛ برگزاری نیمه نهایی انتخابی برای مسابقه یوروویژن در معدن نمک

سایه سیاست بر مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۱۷

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چه کسی نگاه همه را در مرحله اول نیمه‌نهایی یوروویژن به خود خیره کرد؟

تیلور سوئیفت رکورد الویس پریسلی در فهرست پرفروش‌ها را شکست

تیلور سوئیفت، ستاره آمریکایی موسیقی پاپ به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۳ مجله تایم انتخاب شد