متهم ردیف دوم حملات تهران: اگر برادرم بین آن‌ها نبود هیچ وقت این کار را نمی‌کردم

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل حملات تهران
سومین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل حملات تهران Copyright عکس از سایت میزان
Copyright عکس از سایت میزان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

(الف – ص) در پاسخ به سوال قاضی صلواتی در باره نحوه وارد کردن اسلحه به ایران گفت که برادرش و سه همراه وی هنگام ورود به ایران اسلحه نداشتند اما چند روز بعد از وی خواستند برای آوردن «مقداری وسیله» که بعدا معلوم می شود منظور «۴ قبضه کلاش، یک جعبه فشنگ و تعدادی نارنجک» بوده است، به مرز بروند.

آگهی

در سومین روز از دادگاه رسیدگی به متهمان حمله به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی، متهم ردیف دوم این پرونده تفهیم اتهام شد.

در این جلسه پس از طرح شکایت برادر یکی از قربانیان حمله به مجلس، ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه متهم ردیف دوم (الف – ص) را برای ادای دفاعیات خود به جایگاه فراخواند.

متهم ردیف دوم که به همراه برادرش در این حملات شرکت داشت و کشته شد در ابتدای سخنان خود ضمن اعتراف به اقدامی که انجام داده است برادرش را عامل اصلی این اتفاق معرفی کرد و یادآور شد که تا قبل از بازگشت برادرش به کشور از محل استقرار او خبر نداشته است.

متهم در این زمینه گفت: «پس از اینکه برادرم به عراق رفت اصلا از او اطلاع نداشتم و هر وقت که او اینترنت پیدا می‌کرد با ما تماس می‌گرفت که من درآن تماس‌ها به او می‌گفتم که به ایران برگردد و برادرم می‌گفت: من در جایی هستم که دیگر نمی‌توانم برگردم.»

متهم ردیف دوم این پرونده یادآور شد که برادرش سپس از او خواسته است مرزی را که وی قصد داشت از طریق آن وارد کشور شود از نظر امنیتی شناسایی کند.

(الف – ص) در پاسخ به سوال قاضی صلواتی در باره نحوه وارد کردن اسلحه به ایران گفت که برادرش و سه همراه وی هنگام ورود به ایران اسلحه نداشتند اما چند روز بعد از وی خواستند برای آوردن «مقداری وسیله» که بعدا معلوم می شود منظور «۴ قبضه کلاش، یک جعبه فشنگ و تعدادی نارنجک» بوده است، به مرز بروند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

متهم ردیف دوم حملات تهران در حال ادای دفاعیات

متهم همچنین با رد این اتهام که از قصد برادرش برای انجام عملیات خرابکارانه اطلاع داشته است گفت: «نه من نمی‌دانستم و فقط می‌دانستم که آن‌ها داعشی بوده و عضو داعش بوده اند، چون برادرم برای دوسال به عراق و موصل رفته بود.»

متهم ردیف دوم همچنین تصریح کرد برادرش و همراهانش سپس از وی خواسته اند برای آنها «گلوله توپ» تهیه کند که وی در روستایی واقع در غرب کشور «گلوله های توپ» را تحویل آنها داده است. او در پاسخ به اتهام قاضی صلواتی مبنی بر اینکه «شما قبل از ورود تیم و حتی بعد از ترور مجلس شورای اسلامی در آماده‌باش بودید» و «مأموریت داشتید افرادی را جذب کنید» گفت: «وقتی از من تقاضای مواد منفجره کردند متوجه موضوع شدم، ولی ق. گفت: کاری نمی‌کنیم که امنیت ایران به خطر بیفتد و طرف ما ایران نیست.»

قاضی صلواتی در ادامه با اعلام این مطلب خطاب به متهم که «الف. برادر شما از اعضای اصلی جبهه‌النصره است و خانواده شما تفکر تکفیری را قبول دارند» تاکید کرد: «پس می‌دانستی و پشتیبان این تیم ترور بوده‌ای و به‌صورت تشکیلاتی عمل کردی.»

پس از دفاعیات متهم، نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که طبق اقرار متهم در صفحه ۱۳۴۷ پرونده، وی به س. م. متهم ردیف اول هنگام تلاش برای پیوستن به داعش ۱ میلیون تومان پول کمک کرده است. بر اساس اظهارات نماینده دادستان: «متهم ردیف دوم عامل مستقیم معرفی (م. م) و س. ص. به گروه بوده است و توسط ق. با کلت کمری مسلح می‌شود در صفحه ۱۳۴۹ پرونده این مطالب طبق اظهارات فرد قید شده است که سلاح مذکور ۲۰ روز قبل از عملیات تهران به وی داده شده است.»

متهم ردیف دوم دفاعیات خود را اینگونه به پایان برد: «من قربانی این جریان شدم و از من استفاده شده است اگر برادرم بین آن‌ها نبود هیچ وقت این کار را نمی‌کردم. ابراز ناراحتی و پشیمانی می‌کنم.»

جلسه بعدی رسیدگی به اتهام ۸ متهم به ارکاب حملات تهران در مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت الله خمینی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت برگزار می شود.

تحریریه یورونیوز به شما پیشنهاد می کند:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متهم حملات تهران: به سوریه رفتم تا داماد خواهرم را برگردانم

شناسایی فرمانده حملات تهران و بازداشت ۶ مظنون در استان کردستان

کشف خودروی عاملان حملات تهران و بازداشت ۷ مظنون در فردیس