انتخابات مجارستان؛ دشمن تراشی بهترین راه نجات برای ویکتور اربان

ویکتور اوربان در میتینگ انتخاباتی
ویکتور اوربان در میتینگ انتخاباتی
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مبارزه با فساد از جمله دیگر موضوعات اصلی در کارزار انتخاباتی مخالفان است. میلیون ها یورو رسوایی مالی اخیرا به دولتمران مجارستان نسبت داده شده که هر روز ابعاد تازه ای از آن افشا می شود.

آگهی

تنها چند روز تا انتخابات پارلمانی مجارستان باقی است، انتخاباتی سرنوشت ساز برای آینده این کشور که نتیجه آن در گرو تصمیم رای دهندگانی است که بر سر ادامه وضعیت کنونی در کشورشان در تردید و دودلی به سر می برند. «ایجاد تغییر»، «اینک نوبت ماست» و «دادن پناه بیشتر به مهاجران» از جمله مهمترین شعارهای مخالفان است که بر روی پارچه نوشته های تبلیغاتی آنها به چشم می خورد.

به اعتقاد تحلیلگران، ویکتور اربان نخست وزیر راستگرای مجارستان همچان این فرصت را دارد تا سیستم کنونی در کشورش که پیشتر از آن به عنوان «دمکراسی غیر لیبرال» نام برده را توسعه بخشد.

این در حالیست که پیش از برپایی انتخابات از مناطره دولت با مخالفان خبری نبود زیرا اربان در کل وزنی برای اپوزیسیون قائل نیست و اعتقاد دارد که مخالفان تهدیدی واقعی برای فیدز، حزب محافظه کار دولت محسوب نمی شوند. حزب حاکم حتی برنامه انتخاباتی منتشر نکرد. حزب محافظه کار طی سالهای اخیر همواره از خطری سخن به میان آورده که به اعتقاد رهبرش از ناحیه دشمنانی با نام های مهاجران غیرقانونی و جرج سوروس کشور را تهدید می کنند.

با اینحال، همانطور که اپوزیسیون به آن اشاره دارد همزمان، افرادی که از پتانسیل بالایی جهت ایجاد خطر و تهدید واقعی برای امنیت مجارستان و اتحادیه اروپا برخوردار بودند، توانسته اند به لطف برنامه جنجالی دولت اجازه رسمی اقامت در کشور را دریافت کنند.

سوروس و مهاجران دشمنان مردم

پس از انتخابات سال ۲۰۱۴ در مجارستان، بحران مهاجرت این کشور را تحت تاثیر قرار نداد. دولت مجارستان یکسال پس از به قدرت رسیدن تصمیم گرفت حصاری بین مرزهای کشورش با صربستان بکشد. اربان همچنان تاکید کرد که مردم مجارستان تن به مصائب مهاجرت نخواهند داد.

اندکی بعد جرج سوروس و برنامه اش به عنوان دشمن اصلی معرفی شد. به اعتقاد اربان، هجوم مهاجران به اروپا خواسته اوست و این سوروس است که بروکسل، سازمان ملل متحد، مخالفان و سازمان های غیر دولتی را بازی داده است.

اربان سه هفته پیش از انتخابات در جشن ملی پانزده مارس هواداران خود را به جنگ و مقابله با این نیروهای داخلی دعوت کرد و گفت: «ما با آنچه امپراطوری سوروس در مجارستان انجام می دهد و قصد انجام آنرا دارد، مبارزه می کنیم. مجارستان، میهن و زندگی ماست، ما میهن دیگری نداریم. تا آخر به این مبارزه ادامه می دهیم و هرگز دست از مبارزه نخواهیم کشید.»

بیشتر بخوانید:

ویکتور اوربان خواستار تشکیل اتحاد جهانی علیه پناهجویان شد

فیسبوک ویدئوی مهاجرستیزانه سیاستمدار مجار را حذف کرد

وزیر آموزش عالی مجارستان: هدف ما بستن دانشگاه جرج سوروس نیست

آینده مبهم روابط بوداپست با اتحادیه اروپا

از سوی دیگر نتیجه انتخابات پیش رو، در آینده روابط دولت مجارستان با اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده خواهد بود.

زلتان سگالدی، تحلیلگر سیاسی معتقد است: «قطعا سوال اساسی این است که از انتخابات چه بیرون خواهد آمد؟ آیا مجارستان می خواهد یک کشور اروپایی باقی بماند یا به پوتین و روسیه متعهد باشد و شروع کند، شاید بهتر باشد اینگونه بگوییم، باز هم تلاش کند به راه حل های غیر دمکراتیکی نزدیک شود که پوتین متخصص آن است و در ابعاد دیگر نیز ترکیه از آن بهره می برد.»

مبارزه با فساد از جمله دیگر موضوعات اصلی در کارزار انتخاباتی مخالفان است. میلیون ها یورو رسوایی مالی اخیرا به دولتمران مجارستان نسبت داده شده که هر روز ابعاد تازه ای از آن افشا می شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد شدید سازمان ملل از لایحه قانون «ضد مهاجران» در مجارستان

چالش‌های مهم اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ چه خواهد بود؟

کدام آلترناتیو؟

با اینحال یافتن آلترناتیو برای رای دهندگان مجارستانی کار ساده ای نیست. اپوزیسیون به چند دستگی مبتلا شده و «یوبیک» دومین تشکل بزرگ سیاسی کشور پس ازتعدیل مواضع خود طی سالهای اخیر از یک حزب راست افراطی به حزبی مردمی تغییر مسیر داده است. این حزب حتی می تواند نظر رای دهندگان جناح چپ را نیز به سوی خود جلب کند.

آگهی

برخی احزاب جناح چپ تصمیم گرفته اند با همسو کردن نیروها خود را تقویت کنند اما هنوز و به خصوص بدون همراهی «یوبیک» از قدرت کافی برای شکست دادن «فیدز» برخوردار نیستند؛ هر چند آنها گرگئی کوراچونی، یکی از جوان ترین و محبوب ترین سیاستمداران مجاری را به عنوان نامزد پست نخست وزیری برگزیده باشند.

بیشتر بخوانید: آیا مرد «جوجه‌ای» پیروز انتخابات پارلمان مجارستان می‌شود؟

سیستم تک مرحله ای برگ برنده حزب حاکم

این در حالیست که بر روی برگه های رای نام تعداد زیادی حزب درج شده که برخی از آنها حتی برای مردم شناخته شده نیستند. این احزاب تنها برای دریافت کمک های تبلیغاتی دولتی و تقویت یا تصعیف دیگر احزاب وارد کارزار انتخاباتی شده اند. در مجموع نتیجه نهایی انتخابات غیر قابل پیش بینی است. عده زیادی از مردم ایجاد تغییرات را به باقی ماندن دولت ترجیح می دهند. این درحالیست که به دلیل چند دستگی میان اپوزیسیون و وجود سیستم انتخاباتی تک مرحله ای، «فیدز»، حزب حاکم همچنان از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است.

طبق آخرین نظرسنجی ها «فیدز» ۵۳ درصد از آراء را به خود اختصاص داده است. این درحالیست که ۱۰ درصد از مردم هنوز نمی دانند به کدام حزب رای خواهند داد و ۲۹ درصد نیز ترجیح خاصی میان احزاب قائل نیستند. این مسئئه می تواند برای دولت نگران کننده و برای اپوزیسیون مایه دلگرمی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز انتخابات مجارستان و امیدواری حزب مهاجرستیز با ویکتور اوربان

جورج سوروس دولت مجارستان و راستگرایان افراطی را به چالش می کشد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد