دانشجویان فرانسوی راه ورود به دانشگاه را بستند

دانشجویان فرانسوی راه ورود به دانشگاه را بستند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تظاهرات روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه لیل در شمال فرانسه به درگیری با پلیس انجامید.

آگهی

دانشجویان فرانسوی در پاریس و چند شهر دیگر راه ورود به دانشگاه را بستند.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی صبح روز پنج‌شنبه ۹ فروردین اعتراض و آشوب بر سر اصلاح نظام آموزش عالی فرانسه ادامه یافت و دانشجویان در ده دانشگاه این کشور ضمن تجمع اعتراضی مانع دسترسی به درون ساختمان شدند.

دانشجویان دانشگاه مونپلیه در جنوب فرانسه همچنان به وقایع روز جمعه هفته پیش در این دانشگاه اعتراض دارند و تظاهرات روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه لیل در شمال این کشور به درگیری با پلیس انجامید.

دانشجویان دانشگاه «پاریس یک» (سوربون) نیز در روزهای گذشته برای اعلام همبستگی با دانشجوبان مونپلیه تظاهرات کرده بودند.

روز چهارشنبه ۸ فروردین در حالی که تظاهرات دانشجویان پاریس یک در جریان بود، گروهی ناشناس به دفتر اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه در پاریس حمله کرده و بر در و دیوار آن شعارهای ضد اسرائیلی نوشتند.

حادثه دانشگاه مونپلیه

دانشجویان دانشگاه مونپلیه به دعوت سندیکاهای دانشجویی روز جمعه ۳ فروردین برای مخالفت با اصلاح قانون پذیرش دانشگاه‌های فرانسه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده حقوق این دانشگاه اجتماع کردند. اما این اجتماع با ورود افراد ناشناس باتون به دست به اغتشاش کشیده شد. تصاویر ویدئویی از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی خشونت بی‌سابقه چند فرد نقاب‌دار علیه دانشجویان در یک محیط دانشگاهی کشور فرانسه را آشکار کرد و بسیار خبرساز شد.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرده شرح می‌دهد که در حدود ده مرد نقاب‌دار وارد سالن شده و با ضرب و شتم دانشجویان با چماق و باتون، آنها را متفرق کردند. او می‌گوید مأموران امنیت دانشگاه، برخی استادان و حتی خود فیلیپ پتال، رئیس دانشکده حقوق ناظر این واقعه بوده و هیچ حرکتی در دفاع از دانشجویان نکردند.

مقام‌های دادگستری فرانسه نیز این حرکت را «مجرمانه» خواندند.

خبر حادثه دانشگاه مونپلیه خیلی زود همدردی و اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های دیگر فرانسه را برانگیخت و تظاهرات دانشجویان به شهرهای دیگر این کشور کشیده شد.

برکناری رئیس دانشکده و خطوط قرمز دانشگاه

فردریک ویدال، وزیر آموزش عالی فرانسه صبح پنج‌شنبه ۹ فروردین در صفحه توئیتر خود خبر برکناری رئیس دانشکده حقوق و یک استاد دیگر دانشگاه مونپلیه را اعلام کرد. این دو استاد که از همان ابتدا از سوی دانشجویان به دست داشتن در ماجرای ضرب و شتم متهم شده بودند، روز چهارشنبه به دست مأموران پلیس مونپلیه بازداشت شدند.

رئیس دانشکده حقوق در همان روز حادثه استعفای خود را اعلام کرده بود.

وزیر آموزش عالی فرانسه روز پنج‌شنبه در یک مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسه گفت: «ما دو خط قرمز برای دانشگاه‌ها داریم. نخست آن که هر گونه خشونتی در محیط دانشگاه ممنوع است و دیگر آن که کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی و نیز امتحانات دانشگاه‌ها باید مطابق تقویم انجام شده و سال تحصیلی جاری بدون مشکل به پایان برسد.»

دعوا بر سر چیست؟

قانون جدید آموزش عالی فرانسه به دانشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد دست به گزینش از میان متقاضیان تحصیل بزنند. مخالفان قانون جدید بر این باورند که مقررات جدید موجب نابرابری در زمینه دسترسی به تحصیلات عالی خواهد شد.

قانون جدید آموزش عالی فرانسه روز ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به تصویب مجلس ملی این کشور رسید. به دنبال تصویب این لایحه بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه طی هفته‌های اخیر صحنه اعتراض و اعتصاب دانشجویان بود. از زمان وقوع رویداد دانشگاه مونپلیه، اعتراض به نحوه ورود افراد و تقاضای منع خشونت در دانشگاه‌ها به خواسته‌های دانشجویان معترض اضافه شده است.

دامنه اعتراضات دانشجویان فرانسه به حدی است که احتمال ورود دانشگاه‌ها به یک دوره از اعتصاب عمومی آن هم در ماه‌های پایانی سال تحصیلی وجود دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشگاه‌های فرانسه برای غیر اروپایی‌ها بار دیگر رایگان می‌شود

دانشگاهیان ایران یاد ژیلبر لازار، ایران‌شناس فرانسوی را گرامی داشتند

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی