اسرائیل فوتبال بازی کردن در روز شنبه را آزاد کرد

اسرائیل فوتبال بازی کردن در روز شنبه را آزاد کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نزاع بر سر بازی فوتبال در روز شنبه یکی از چند موضوع بحث برانگیز میان سنت‌گرایان افراطی و طرفداران زندگی مدرن در این کشور است.

آگهی

بازیکنان فوتبال در اسرائیل می‌توانند همچنان روزهای شنبه به تمرینات یا مسابقات خود ادامه دهند. این خبر از سوی دولت اسرائیل و پس از توافق با یهودیان افراطی این کشور اعلام شد.

شنبه، روز تعطیل رسمی یهودیان مشهور به «شبات» است. یهودیان معتقد، این روز را مقدس دانسته و بر اساس تعالیم تورات کار کردن در این روز را جایز نمی شمارند.

طی سال‌های اخیر برگزاری مسابقات فوتبال در این روز به یکی از موضوعات تنش‌آفرین میان تندروها و ملی‌گرایان افراطی از یکسو و اسرائیلی‌های میانه‌رو از سوی دیگر تبدیل شده بود؛ زیرا اگرچه مذهب یهودیت کار کردن به استثنای مواردی محدود را در این روز ممنوع و مومنان را به خواندن تورات، عبادت یا استراحت تشویق کرده بود اما در تاریخ اسرائیل همیشه در روز شنبه علاقه‌مندان می‌توانستند فوتبال بازی کنند. با این وجود همچنان از سوی مذهبی‌های تندرو به این استثناء حمله می‌شد.

روز یکشنبه و پس از توافقی جدید، وزیر کار و امور اجتماعی اسرائیل دستورالعملی را امضا کرد که به تمام کارکنان فعال در صنعت فوتبال شامل بازیکنان، پرسنل فنی، مدیریت و همچنین نیروی خدماتِ مرتبط با این ورزش اجازه می‌داد تا روز شنبه نیز به کار خود ادامه دهند. در بیانیه‌ای که در همین راستا منتشر شده آمده است که این تصمیم با هدف تقویت فعالیتهای ورزشی در اسرائیل انجام می‌شود.

احزاب تندروی ارتدوکس در ائتلاف با دولت اسرائیل هستند و بر اجرای دقیق قوانین دین یهود تاکید دارند. آنها پیش از این به کمک آریه درعی، وزیر کشور اسرائیل که خود از مذهبیان تندرو است، توانستند کسب‌وکار فروشگاه‌ها را در روز شنبه در سراسر اسرائیل به جز تل‌آویو متوقف کنند.

نزاع بر سر بازی فوتبال در روز شنبه یکی از چند موضوع بحث برانگیز میان سنت‌گرایان افراطی و طرفداران زندگی مدرن در این کشور است.
سال گذشته مساله معاف کردن یهودیان افراطی از انجام خدمت نظام اجباری به یکی از موضوعات پرتنش در این کشور و درنهایت به یک بحران سیاسی تبدیل شد که تا مرحلۀ سقوط دولت اسرائیل پیش رفت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک هتل در سوییس از مهمانان یهودی خواست قبل از استخر، دوش بگیرند

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

حمله پلیس اسرائیل به یهودیان ضدصهیونیست در بیت‌المقدس