خلبانان افغان «شاهین‌های سیاه» آمریکایی را به پرواز در‌می‌آورند

خلبانان افغان «شاهین‌های سیاه» آمریکایی را به پرواز در‌می‌آورند
Copyright U.S. Air Force photo by Senior Airman Sandra Welch
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پرواز هلکوپتر‌های مشهور به «شاهین سیاه» در افغانستان که سالها توسط نیروهای نظامی آمریکا انجام می‌شد، بزودی به خلبانان و خدمه نظامی افغانستان سپرده می‌شود.

آگهی

پرواز هلکوپتر‌های «بلک هاوک» مشهور به «شاهین سیاه» در افغانستان که سالها توسط نیروهای نظامی آمریکا انجام می‌شد بزودی به خلبانان و خدمه نظامی افغانستان سپرده می‌شود.

مرحله نهایی آموزش اولین گروه کارآموزان افغان در ایالت قندهار برای تغییر پدافند هوائی ارتش این کشور از بالگردهای «میل-۱۷» شوروی سابق به «یواچ-۶۰ بلک هاوک» ایالات متحده توسط مستشاران آمریکایی به پایان رسیده است و خلبانان افغانستان از ماه مه ماموریت‌های پروازی خود را آغاز می‌کنند.

تد راجر، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا در اقغانستان معتقد است که هلیکوپتر‌های ساخته شده در شوروی سابق، قابلیت دفاعی و پایداری لازم را ندارند و با بالگردهای بلک هاوک جدید، نیروی هوایی این کشور قابلیت دفاع بیشتر خواهد داشت.

از ۴۶ بالگرد ترابری- نظامی «میل-۱۷» متعلق به نیروی هوایی افغانستان، ۲۵ بالگرد فعال و باقی آن به دلیل نقص فنی و نیاز به تعمیرات غیر قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا «شاهین سیاه» به نیروی هوایی افغانستان اضافه می‌شود؟

برنامه توسعه و تغییر نیروی هوایی افغانستان بخشی از تلاش ناتو و جامعه جهانی برای بالا بردن ظرفیت و تقویت نیروی دفاعی این کشور است. در همین راستا ایالات متحده طی ۷ سال گذشته ۸۱۴ میلیون دلار برای آموزش و تجهیزات ارتش افغانستان هزینه کرده است.

از ماه نوامبر سال گذشته میلادی، ۱۱ بالگردهای هاواک سیاه وارد پایگاه هوایی قندهار شده است که تا پایان سال جاری این تعداد به ۲۸ بالگرد و تا سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۵۹ فروند خواهد رسید.

مسیح‌الله یکی از خلبانان در حال آموزش بالگرد بلک هاوک برای نیروی هوایی افغانستان

مسیح‌الله یکی از خلبانان تحت آموزش برای پرواز با این هلیکوترها پس از اولین پرواز و فرود موفقیت‌آمیزش بسیار خوشحال بود. او می‌گوید که «کنترل و حفاظت» از حریم هوایی افغانستان برای مردم این کشور «صلح و آرامش» به ارمغان خواهد آورد.

شاهین سیاه یا یواچ-۶۰ بلک هاوک، بالگرد ترابری تاکتیکی دو موتوره و چهارپره است که توسط شرکت سیکورسکی طراحی و تولید می‌شود.

این بالگردها برای اولین‌بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی در نیروی هوایی ایالات متحده بکار گرفته شد.

این هلیکوپتر پس از اکران فیلم «سقوط شاهین سیاه» به کارگرداین ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۱ در میان مردم شهرت یافت. این فیلم داستان نبرد موگادیشو، پایتخت سومالی را روایت می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

A post shared by Lee Kyle (@lkyle68) on

در نبرد سال ۱۹۹۳ موگادیشو، نیروهای ائتلاف به همراهی نیروی هوایی ایالات متحده برای مداخله در جنگ داخلی، دستگیری محمد فرخ عیدید، رهبر شورشیان و استقرار نیروهای حافظ صلح به سومالی حمله کردند. طی این نبرد یک فروند «بلک‌ هاوک» هدف آر‌پی‌جی شبه‌نظامیان قرار گرفت. سقوط این بالگرد موجب تغییرماهیت عملیات نیروهای ائتلاف ومعطوف شدن تلاش‌ها به نجات جان خلبان شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راز بالگردهای مشکوک در افغانستان

آمریکا شش هواپیمای نظامی دیگر در اختیار افغانستان می گذارد

اولین فروند هلیکوپتر بلک هاوک آمریکایی به افغانستان تحویل داده شد