جان بولتون، منتقد سرسخت حکومت ایران مشاور امنیت ملی آمریکا می‌شود

جان بولتون
جان بولتون Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا که در دولت جورج دبلیو بوش از مدافعان اصلی حمله به عراق بود رابطه نزدیکی با گروه مجاهدین خلق دارد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جان بولتون، سفیر سابق این کشور در سازمان ملل و از مدافعان استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده در عرصه بین المللی را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرد.

جان بولتون که در دولت جورج دبلیو بوش از مدافعان اصلی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بود رابطه نزدیکی با گروه مجاهدین خلق دارد. او پیش از این در چند گردهمایی این گروه از مخالفان حکومت ایران حضور پیدا کرده است.

انتصاب جان بولتون به جای هربرت ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا تنها چند روز پس از برکناری رکس تیلرسون از سمت وزیر خارجه صورت می گیرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آینده ایالات متحده همچون جان بولتون از منتقدان سرسخت برجام و سیاستهای ایران در منطقه خاورمیانه است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
هربرت ریموند مک مستررویترز

با این حال وی روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد سخنانی که پیش از این بیان کرده تنها مربوط به گذشته بوده است. به گفته جان بولتون او از این پس باید اطمینان حاصل کند که تمام گزینه ها در عرصه امنیت ملی پیش روی دونالد ترامپ قرار خواهد داشت.

تغییرات در تیم امنیت ملی دونالد ترامپ در حالی صورت می گیرد که قرار است رئیس جمهوری آمریکا تا روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در مورد تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. از سوی دیگر دونالد ترامپ همچنین قرار است بهار امسال با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مورد برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ مذاکره کند. مشاور جدید امنیت ملی آمریکا پیش از این یکی از مدافعان حمله نظامی پیشگیرانه به کره شمالی بود.

جان بولتون، ۶۹ ساله در دور دوم ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ سفیر آمریکا در سازمان ملل بود. او تاکنون اغلب به عنوان تحلیلگر در شبکه فاکس نیوز آمریکا حضور پیدا کرد. بنا به اعلام دونالد ترامپ مشاور جدید امنیت ملی کار خود را از روز ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در کاخ سفید آغاز خواهد کرد.

جان بولتون برخلاف مایک پمپئو برای آغاز کار خود در سمت جدیدش نیازی به کسب رای اعتماد سنا ندارد. او سومین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت دونالد ترامپ خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دشمن» یا «یاغی»؛ ترامپ چگونه ایران را می نگرد؟

بولتون: محور مذاکره ترامپ با اون باید خلع سلاح هسته ای کره شمالی باشد

تهدید آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر در حمایت از اسرائیل