روسیه: احتمالا بریتانیا دختر جاسوس روس را مسموم کرده است

پلیس انگلیسی با لباس ویژه در محل مسمومیت سرگئی اسکریپال
پلیس انگلیسی با لباس ویژه در محل مسمومیت سرگئی اسکریپال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«یا مقام‌های بریتانیایی توانایی دفع و کنترل حمله تروریستی در خاک کشورشان را ندارند، یا این که آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حمله به یک شهروند روسی دست داشته‌اند».

آگهی

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه امروز اول فروردین احتمال داد که بریتانیا پشت حمله شیمیایی به دختر جاسوس روسی، یولیا اسکریپال بوده است.

ولادیمیر یورماکوف، معاون مدیر گروه منع گسترش و کنترل سلاح در وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در دیدار با دیپلمات‌های خارجی مستقر در مسکو گفت: « منطق دو سناریو احتمالی را حکم می‌کند. یا مقام‌های بریتانیایی توانایی دفع و کنترل حمله تروریستی در خاک کشورشان را ندارند، یا این که آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حمله به یک شهروند روسی دست داشته‌اند».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا هفته گذشته اعلام کرده بود که «به احتمال زیاد» ولادیمیر پوتین شخصاً دستور استفاده از «عامل اعصاب» برای حمله به جاسوس سابق روس را داده است. رئیس جمهوری روسیه در اولین واکنش به اتهامات مطرح شده علیه خود در ماجرای مسموم شدن سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبۀ روس هرگونه دخالت کشورش را در این ماجرا رد کرد.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: «اگر از گاز اعصاب برای مسموم کردن جاسوس سابق روس استفاده شده بود افراد زیادی در این حادثه جان می‌باختند».

بوریس جانسون گفته بود که نزاع دولت بریتانیا با مردم روسیه و روس‌های مقیم بریتانیا نیست بلکه «نزاع لندن با کرملین و تصمیمات پوتین» است. وزیر خارجۀ بریتانیا تاکید کرده بود که این دستور ولادیمیر پوتین بوده است که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، از یک گاز عامل اعصاب در خیابان‌های بریتانیا و در خیابان‌های اتحادیه اروپا استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاوروف: آمریکا و بریتانیا سرگرم بازی بچه‌گانه‌اند

بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا: روسیه مسئول مسمومیت جاسوس سابق روس است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند