آمریکا ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات عراق متهم کرد

آمریکا ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات عراق متهم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اچ‌آر مک‌مستر: «ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار به رژیم بشار اسد و دیگر گروه‌ها در سوریه، عراق و یمن پرداخت کرده است.»

آگهی

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در سفر خود به عراق ایران را به «دخالت» در انتخابات پارلمانی عراق که قرار است در ماه مه برگزار شود متهم کرد.

رییس پنتاگون در این باره ادعا کرده که ایران با پخش مبالغ کلان بین سیاستمداران عراقی در پی آن است تا در انتخابات عراق تاثیرگذار باشد. نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق و نخست وزیر سابق این کشور، و هادی عامری وزیر سابق حمل و نقل عراق و فرمانده سازمان بدر عراق از که نزدیک‌ترین متحدان ایران هستند، از رقبای اصلی حیدر عبادی، نخست وزیر فعلی این کشور بشمار می‌روند.

وی دخالت ایران در انتخابات عراق را با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا به نفع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور مقایسه کرد. با این حال وی درباره این مساله که آیا دخالت ایران می‌تواند روند و نتیجه انتخابات را تغییر دهد اظهار نظر نکرد و همچنین نگفت که ایران به نفع کدام یک از نامزدها فعالیت می‌کند.

آقای متیس همچنین در مصاحبه با خبرنگاران گفت گرچه ایران مانورهای تهاجمی خود را در نزدیکی ناوهای ایالات متحده در خلیج فارس کاهش داده، اما رفتارهای تهاجمی خود را به شیوه‌های دیگری پی‌ می‌گیرد.

اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا نیز از جمله کسانی است که ایران و روسیه را به ایجاد تنش در منطقه متهم کرده است. در حالی که شائبه برکناری او از سوی دونالد ترامپ بسیار جدی شده، آقای مک‌مستر در مراسمی که به مناسبت هفتمین سالگرد جنگ سوریه برگزار شد گفت: «ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار به رژیم بشار اسد و دیگر گروه‌ها در سوریه، عراق و یمن پرداخت کرده است.»

اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده همچنین ایران را به دخالت در سیاسیت‎های یمن و افزایش جنگ داخلی در این کشور از طریق عرضه سلاح‌های پیشرفته به نیروهای شبه نظامی حوثی متهم می‌کند.

در همین راستا، قطعنامه‌ای در سازمان ملل با پیشنهاد بریتانیا مطرح شد که در آن از نقض تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران ابراز نگرانی شده بود. این قطعنامه‌ از سوی روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو شد که ضربه‌ای به تلاشهای آمریکا و متحدانش برای اعمال فشار بر ایران محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

ایران ضمن حمایت از شبه نظامیان حوثی که با نیروهای دولتی مستقر در جنوب این کشور در جنگند همواره کمک نظامی به آنها را تکذیب کرده است.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ( ۱۳ مارس) هم در سفری غیرمنتظره به افغانستان رفته بود. این دیدار پس از آن برگزار شد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از طالبان دعوت کرد تا برای مذاکرات صلح حاضر شده و به جنگ ۱۶ ساله در این کشور پایان دهند. گروه طالبان ماه گذشته اعلام کرد که آماده مذاکره برای رسیدن به یک توافق سیاسی است. با این حال، این گروه هنوز به دعوت اشرف غنی پاسخ نداده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا از پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگوی بی قید و شرط با طالبان استقبال کرد

پیشنهاد غنی به طالبان: آتش‌بس، آزادی زندانیان، داشتن حزب رسمی و قانونی

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی و حدود ۵۰۰۰ هزار نظامی از سایر کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند. مقام‎های امریکایی می‎گویند ممکن از ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیروی اضافی این کشور به افغانستان فرستاده شود تا نیروهای افغان را برای مبارزه با تروریسم آموزش دهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان رای گیری در انتخابات سراسری پارلمانی عراق

درگیری بین جدایی طلبان یمنی با نیروهای وفادار به هادی در عدن

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند