پوتین: سال ۲۰۱۴ دستور ساقط کردن یک هواپیمای مسافربری را دادم

تمرین تیراندازی ولادیمیر پوتین در محل اداره اصلی اطلاعات روسیه
تمرین تیراندازی ولادیمیر پوتین در محل اداره اصلی اطلاعات روسیه Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آنها گفتند خدمه خارجی پرواز چه؟ گفتم همه چیز حل می‌شود.»

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در فیلمی که درباره وی ساخته شده گفت که در جریان المپیک زمستانی سوچی فرمان سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری را صادر کرده بود اما بعدا تصمیم خود را تغییر داد.

آقای پوتین می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ در روز افتتاح بازی‌های المپیک زمستانی، راهی شرکت در مراسم بود که یک تماس تلفنی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه «یک هواپیمای مسافربری از مبدا اوکراین به مقصد ترکیه ربوده شده و هواپیماربا خلبان را مجبور کرده تا مسیرش را به سمت سوچی تغییر دهد.» این اتفاق زمانی روی داد که بیش از ۴۰ هزار نفر از جمله مقامات کشورهای دیگر در ورزشگاه المپیک فیشت، محل برگزاری مراسم افتتاحیه جمع شده بودند.

By Эдгар Брещанов
ورزشگاه المپیک فیشت، محل برگزاری افتتاحیه المپیک زمستانی سوچی روسیهBy Эдгар Брещанов

این هواپیما یک بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی پگاسوس ترکیه با ۱۱۰ سرنشین بود که از خارکوف اوکراین به سمت استانبول ترکیه پرواز می‌کرد. آقای پوتین می‌گوید که خلبان‌ها به برج مراقبت اطلاع داده بودند که یکی از مسافران ادعا می‌کرد بمب در دست دارد و اگر هواپیما به سوچی نرود آن را منفجر می‌کند.

وی افزاید: «هر دقیقه اهمیت داشت...از مسئولان اطلاعاتی پرسیدم دستورالعمل عملیاتی برای این شرایط چیست؟ پاسخ دادند بر اساس دستورالعمل باید هواپیما را بزنیم. گفتم بر اساس طرح عمل کنید. آنها گفتند خدمه خارجی پرواز چه؟ گفتم همه چیز حل می‌شود.»

آقای پوتین در ادامه می‌گوید: «حدود ۵ یا ۷ دقیقه بعد تماس دیگری دریافت کردم مبنی بر اینکه هشدار اشتباه بوده و کسی که تهدید می‌کرد مست بوده است. من هم فرمان حمله را لغو کردم.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک گفتگوی مطبوعاتی روایت آقای پوتین از فرمان سرنگون کردن هواپیما را تایید کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سانحه هوایی در آمریکا یک کشته برجای گذاشت

آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین به یکدیگر آبجو و ماهی دودی هدیه می‌دهند

هزاران نفر در سالگرد قتل بوریس نمتسوف خواستار خروج پوتین از قدرت شدند