آیا ایتالیایی‌ها دوباره به برلوسکونی روی می‌آورند؟

آیا ایتالیایی‌ها دوباره به برلوسکونی روی می‌آورند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم در ایتالیا نگاه خاص و البته بدبینانه‌ای به ساختار قدرت و سیاست دارند و این موضوع باعث می شود دولت‌های حاکم عموما کار دشواری در انتخابات های بعدی داشته باشند چرا که بخش اعظم مردم ترجیح می دهند از حرف‌های جدید و مخالف وضعیت حاکم سخن گفته شود.

آگهی

گزارش از سعید جعفری

سیلویو برلوسکونی احتمالا پرحاشیه ترین شخصیت سیاسی در ایتالیای سالهای اخیر به شمار می رود، مردی که گویی قرار نیست تمام شود و پس از هر ناکامی دوباره تجدید قوا می کند و به صحنه سیاست ایتالیا باز می گردد. برلوسکونی چند سال اخیر را در دادگاه های مختلف برای اتهاماتی چون تقلب در حسابرسی، شهادت دروغ در دادگاه، رشوه، فساد مالی و داشتن رابطه جنسی با افراد زیر سن قانونی گذراند و با محکومیت هایی چون کار اجتماعی و حضور در خانه سالمندان و رفتگری مواجه شد. در حالی که برلوسکونی طبق حکم دادگاه تا سال ۲۰۱۹ از حضور در مسئولیت های دولتی محکوم است، کمتر کسی فکر می کرد او و حزبش بار دیگر به صحنه اول قدرت در ایتالیا بازگردند. «فورزا ایتالیا»ی برلوسکونی با کسب حدود ۱۴ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته اما از آن مهمتر ائتلاف تحت رهبری او با همراهی احزاب دست راستی رادیکالی چون «لیگ شمال» و «برادران ایتالیا» است که بیشترین سهم را در پارلمان آینده ایتالیا به دست آورده اند.

بیشتر بخوانید: فعال فمن در رای دادن برلوسکونی اختلال ایجاد کرد

حزب برلوسکونی چقدر رای آورده است؟

برای مردم جهان این شگفتی وجود دارد که چطور ایتالیایی ها بعد از تمام آن پرونده ها و رسوایی های برلوسکونی بار دیگر به او روی آورده اند؟ اما بگذارید بار دیگر این سوال را دقیق تر از خود بپرسیم؟ آیا واقعا ایتالیایی ها به او رجعت کرده اند؟

در این شکی نیست که ائتلاف دست راستی او حالا بزرگترین ائتلاف در پارلمان ایتالیا خواهد بود و حتی شاید موفق به تشکیل دولت هم تشکیل بشود، اما بگذارید کمی از وضعیت این انتخابات در ایتالیا بیشتر بگوییم. سیلویو برلوسکونی و حزبش هرچند در جایگاه چهارم قرار گرفتند اما با توجه به شرایط خاص انتخابات در ایتالیا امیدوارند که نقش پررنگی در دولت آینده داشته باشند. به یاد داشته باشیم که طبق اعلام نتایج ابتدایی «جنبش ۵ ستاره» حدود ۳۲ درصد، حزب «دموکرات» حدود ۱۸ درصد، حزب «لیگ (شمال)» حدود ۱۷ درصد و بالاخره حزب «ایتالیا به پیش» حدود ۱۴ درصد از کرسی ها در پارلمان آینده ایتالیا را در دست خواهند داشت. پس شاید این نتیجه را بیش از اینکه ناشی از رجعت ایتالیایی ها به برلوسکونی بدانیم باید برگرفته از هوش مالک سابق باشگاه آث میلان بدانیم که با تشخیص درست فضای جامعه و ائتلاف سازی هایش، با وجود اینکه در جایگاه چهارم قرار گرفته در دولت آینده نقش جدی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: انتخابات ایتالیا؛ جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب در پارلمان آینده خواهد بود

ساختار خاص و متفاوت در ایتالیا

مردم در ایتالیا نگاه خاص و البته بدبینانه ای به ساختار قدرت و سیاست دارند و این موضوع باعث می شود دولت های حاکم عموما کار دشواری در انتخابات های بعدی داشته باشند چرا که بخش اعظم مردم ترجیح می دهند از حرف های جدید و مخالف وضعیت حاکم سخن گفته شود. آریانا آلساندرینی، دانشجوی رشته اقتصاد از شهر پروجا در این خصوص به یورونیوز می گوید: «تردیدی وجود ندارد که برلوسکونی یکی از منفورترین افراد در جامعه ایتالیا به ویژه در میان طبقات تحصیلکرده و نخبه به شمار می رود. اما در عین حال باور قوی در میان جامعه ایتالیا وجود دارد که به وضعیت کنونی «نه» بگویند. این البته از عملکرد نه چندان قابل دفاع رنتزی و حزب دموکرات هم نشات گرفته است.»

تمایل به شنیدن صداهای جدید در ایتالیا را با رای بالایی که جنبش ۵ ستاره کسب کرده نیز می توان مشاهده کرد. آنها که بیش از همه ضد ساختار حاکم در ایتالیا بودند در راس قرار گرفتند و این تمایل مردم ایتالیا به تغییرات بنیادین و ضد سیستم را به وضوح آشکار می سازد. تمایلی که البته می تواند لزوما آگاهانه هم نباشد و تنها برای نه گفتن به وضعیت موجود صورت گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: انتخابات ایتالیا؛ کشوری که به بی‌ثباتی سیاسی محکوم است

آینده برلوسکونی چه خواهد شد؟

حالا سیلویو به اندازه دوران کمپینش خوشحال نخواهد بود، چرا که او برخلاف نظرسنجی ها که او و حزبش را در جای سوم نشان می داد، در رتبه چهارم قرار گرفته است. برلوسکونی هرچند خود را برای رهبری یک دولت ائتلافی دست راستی آماده کرده بود، اما نتایج آرا می تواند سرنوشت دیگری را رقم بزند. هرچند رهبری برلوسکونی به دلیل حکم محرومیت دادگاه، از پشت پرده بود و سیاستمدار ۸۱ ساله ایتالیایی دستکم تا سال ۲۰۱۹ باید پشت خط بماند، اما حالا تردیدها در خصوص پایبندی «حزب لیگ» به توافقات با برلوسکونی پیش از انتخابات جدی تر شده است؛ به ویژه با در نظر گرفتن این نکته برلوسکونی، آنتونیو تایانی (رئيس کنونی پارلمان اروپا) را به عنوان گزینه خود برای نخست وزیری معرفی کرده بود؛ فردی که برخلاف نظر «حزب لیگ» باور عمیقی به اتحادیه اروپا دارد. حالا حتی احتمال دارد «لیگ» با «جنبش ۵ ستاره» وارد ائتلاف شود. هرچند ۵ ستاره پیش از انتخابات بارها اعلام کرده با هیچ حزبی وارد ائتلاف نخواهد شد، اما حالا شرایط با زمان تبلیغات انتخاباتی متفاوت است. الیزا پینتائورو، دانشجوی رشته علوم سیاسی از ناپل در این خصوص به یورونیوز می گوید: «برلوسکونی شخصیت عجیبی در سیاست ایتالیا به شمار می رود. من فکر نمی کنم، از میزان منفور بودن او کاسته شده باشد، او همان آرای همیشگی اش را از طبقات اجتماعی خاص خودش به دست آورده، اما پراکندگی آرا و همچنین کاسته شدن از آرای حزب دموکرات و سرازیر شدنش به سبد «جنبش ۵ ستاره» باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.»

مطابق اکثر نظرسنجی ها پیش از برگزاری انتخابات، حزب «ایتالیا به پیش» برلوسکونی بعد از «جنبش ۵ستاره» و «حزب دموکرات» بایست در جایگاه سوم قرار می گرفت. بر همین اساس احزاب دست راستی دیگری مانند «لیگ شمال» و «برادران ایتالیا» به ائتلاف با برلوسکونی می اندیشیدند. اما حالا دست راستی ها حتی از نظرسنجی ها هم بهتر نتیجه گرفته اند و لیگ با کسب حدود ۱۸ درصد بالاتر از برلوسکونی قرار گرفته است. برلوسکونی پیش از انتخابات، آنتونیو تایانی (رئيس کنونی پارلمان اروپا) را گزینه خود برای نخست وزیری معرفی کرده بود. اما حالا نمی توان چندان مطئمن بود که «لیگ شمالی» حاضر باشد زیر چتر برلوسکونی قرار گیرد و شاید انتظار داشته باشند، «ایتالیا به پیش» برای اینکه در دولت آتی حضور داشته باشد از گزینه «لیگ شمالی» حمایت کند.

بیشتر بخوانید: پنج نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات پارلمان ایتالیا

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئيس جمهوری جدید ایتالیا چگونه و از میان کدام نامزدها انتخاب می‌شود؟

دست‌های بسته رئیس جمهوری ایتالیا در برابر ائتلاف پوپولیست‌ها و راست‌های افراطی

اپوزیسیون آلبانی رای پارلمان را در صحن آن با مواد آتش‌زا به چالش کشید