انتخابات ایتالیا؛ آیا افکار عمومی مغلوب دیدگاههای ضدمهاجرتی خواهد شد؟

انتخابات ایتالیا؛ آیا افکار عمومی مغلوب دیدگاههای ضدمهاجرتی خواهد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«از این صحنه سازیها برای این ایجاد یک شور و هیجان میان فعالان استفاده می شود، شور و اشتیاقی که در حال حاضر در سی

آگهی

مهاجرت و نحوه مواجهه با آن، بین مردم ایتالیا شکاف ایجاد کرده است. آیا این مسئله بر رای دهندگانی که روز چهارم مارس برای شرکت در انتخابات سراسری پای صندوقهای رای می آیند، تاثیر خواهد داشت؟ منطقه ونتو در شمال ایتالیا از یک سو با گسترش دیدگاههای مهاجرستیزانه و نژاد پرستانه روبروست و از سوی دیگر برنامه هایی برای ادغام و پذیرش اجتماعی در آن درحال اجراست.

۱۰ درصد جمعیت شهر ترویزُ در منطقه ونتو را مهاجران تشکیل می دهند. نمی توان در اینجا از هجوم مهاجران حرف زد. نگاه مردم ترویزُ به مهاجران متفاوت است.

یکی از شهروندان ترویزُ می گوید: «خارجی اینجا زیاد است اما ما باید به آنها کمک کنیم نمی توانیم آنها را در این شرایط رها کنیم.» دیگری می گوید: «مهاجران را به حال خود رها کرده اند. نه قانونی هست و نه کنترلی. همه اینها ترس ایجاد می کند.»

تشهر «ترویزُ» به خاطر دیدگاههای بیگانه ستیزانه شهردار سابقش هم مشهور است. جیانکارلو جنتیلی شهردار پیشین «ترویزُ» دستور داده بود نیمکتها را از خیابانهای شهر جمع کنند تا مهاجران نتوانند از آن استفاده کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«تاثیر موضوع مهاجرت بر انتخابات ایتالیا کمتر از چیزی است که احزاب فکر می کنند»

جیانکارلو جنتیلی امروز دیگر شهردار نیست اما همان حرفها را تکرار می کند. او به یورونیوز می گوید: «قبل از هر چیز نظم، ترتیب، احترام به قانون. بعد نوبت به بقیه چیزها می رسد. مهاجران خیابانها و خانه های ما را اشغال کرده اند. نگاهی به اطرافتان بیندازید: همه جا پر است از جرم وجنایت تجاوز جنسی.»

ادعاهای شهردار سابق هنوز به مذاق عده زیادی از مردم منطقه ونتو خوش می آید. اما مثل اغلب کلیشه ها این ادعاها با واقعیت مطابقت ندارد.

مارزیو بارباگلی جامعه شناس دانشگاه بولوینی این مسئله را تایید می کند. او می گوید: «آمار، افزایش تعداد جرایم را نشان نمی دهد. چیزی که مرا متعجب می کند این است که به طور مداوم از مسئله مهاجرت حرف زده می شود. ماهها بود که کسی حرفی نمی زد. زمانی که ماتئو رنزی نخست وزیر بود و تا قبل از به قدرت رسیدن مارکو مینیتی مهاجرت بحث داغی نبود.»

در رسانه ها هم به طرز نگران کننده ای درباره تاثیر موضوع مهاجرت بر رای دهندگان صحبت می شود. جامعه شناس ایتالیایی می گوید: «به نظرم تاثیرش خیلی کمتر از چیزی است که احزاب سیاسی فکر می کنند. معدود کسانی که به پای صندوق رای می روند از قبل می دانند به چه کسی رای می دهند. از این صحنه سازیها برای این ایجاد یک شور و هیجان میان فعالان استفاده می شود، شور و اشتیاقی که در حال حاضر در سیاست ایتالیا وجود ندارد.»

بیشتر بخوانید:برلوسکونی: با پیروزی در انتخابات مهاجران غیرقانونی را اخراج می کنیم

استفاده از مهارتهای مهاجران برای اقتصاد منطقه «ونتو»

در ترویزُ خصومت آشکاری نسبت به خارجیها وجود دارد. از سوی دیگر این منطقه در حوزه های مختلف اقتصادی از کارگران مهاجر بهره می برد.

یک انجمن محلی می گوید در شهر مسترو از کارگران مهاجر در کارهای ساختمان سازی و ارائه خدمات استفاده می شود.

نیکولا فلیپینی صاحب یک رستوران است و می گوید اگر مهاجران نبودند اقتصاد منطقه دچار مشکل می شد. وی در ادامه می گوید: «نه فقط به خاطر اینکه برخی از مشاغل را دیگر ایتالیایی ها انجام نمی دهند، بلکه به این خاطر که مهاجران مهارتهایی دارند که برای کشور مفیده است. مثلا سرآشپز رستوران ما اهل توگو است.»

در «ترویزُ» مثل بسیاری شهرهای دیگر تعداد متقاضیان پناهندگی رو به افزایش است. انجمنها و شبکه هایی برای ادغام این افراد که اغلب از آفریقا و از جزیره لامپدوزا خودشان را به اینجا رسانده اند، بوجود آمده است.

*بیشتر بخوانید: مهاجرستیزی ابزاری برای کسب رای در ایتالیا

«امیدوارم فرزندان من در ایتالیایی بزرگ شوند در آن احساس متفاوت بودن نکنند»

برگزاری کلاس آموزش زبان ایتالیایی، کارگاههای هنری و موسیقی از جمله اقداماتی است که انجمنها برای پذیرش اجتماعی مهاجران انجام می دهند.

یانیک فارغ التحصیل دانشگاه پادوا در جنوب ایتالیاست. او یک مهاجر است که در کنگو متولد شده از سال ۲۰۱۲ میلادی شهروند ایتالیاست. یانیک با متقاضیان پناهندگی کار می کند. از نظر او ذهنیت ایتالیاییها باید تغییر کند. او می گوید: «پذیرفته شدن در یک جامعه خارجی مستلزم این است که مرکز ثقلتان را تغییر بدهید. این گاهی ترسناک است. ایتالیای دوران نوجوانی من با ایتالیای امروز فرق داشت. امیدوارم فرزندان من در ایتالیایی بزرگ شوند در آن احساس متفاوت بودن نکنند.»

بیشتر بخوانید:*

آگهی

پوپولیسم و اهمیت انتخابات ایتالیا برای اتحادیه اروپا

آنچه باید درباره انتخابات پارلمانی ایتالیا دانست

?انتخابات سراسری #ایتالیا؛ مهاجرستیزی ابزاری برای کسب رای
گزارش کامل در این لینک:◀️ https://t.co/a6qhRx4T1Npic.twitter.com/yYoLpVsFyq

— euronews فارسی (@euronews_pe) March 1, 2018

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی ایتالیا را به کدام سو خواهد برد؟ پنج سناریوی محتمل

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟