دیدار رئیس جمهوری ترکیه از واتیکان پس از ۵۹ سال

دیدار رئیس جمهوری ترکیه از واتیکان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محورهای بحث این دیدار صلح در خاورمیانه، وضعیت مهاجران و نیز مسیحیان در ترکیه بود.

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه با پاپ فرانسیس دیدار کرد. محورهای بحث این دیدار که بخش اعظم آن پشت درهای بسته انجام شد، صلح در خاورمیانه، وضعیت مهاجران و نیز مسیحیان در ترکیه بود.

جزئیات این گفتگوی رسمی هنوز منتشر نشده است اما سایت رسمی واتیکان دیدار این دو مقام را «صمیمانه» توصیف کرد و نوشت هر دو طرف بر لزوم تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه، از طریق گفتگوی دیپلماتیک و با رعایت حقوق بین الملل و حقوق بشر تأکید کرده‌اند. پاپ فرانسیس و آقای اردوغان هر دو پیش از این مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرده بودند.

این دیدار در حالی صورت گرفت که تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس در خیابانهای اطراف میدان سنت پیتر واتیکان با پلیس درگیر شدند. حدود ۱۵۰ تن که شماری از آنان کُردها و حامیان آنان بودند در این تظاهرات شرکت داشتند. پلیس ایتالیا که نزدیک ۲۵۰۰ تن از نیروهایش را مسئول بستن خیابانهای منتهی به میدان سنت پیتر و هتل محل اقامت آقای اردوغان کرده بود، اعلام کرده تظاهرکنندگان تلاش کرده اند از موانع پلیس عبور کنند. در جریان این درگیریها دست کم یک تن زخمی و دو تن دیگر نیز بازداشت شده اند.

در پایان این دیدار پاپ فرانسیس یک مدال برنجین را به رئیس جمهور ترکیه هدیه کرد که و افزود: « این شمایلِ فرشته صلح است که بر اژدهای جنگ پیروز می شود». 

رجب طیب اردوغان به همراه همسرش در دیدار با پاپ فرانسیس
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از بختیار تا مدیر جامعه المرتضی: قم به واتیکان اسلامی تبدیل شود

پاپ: اعضای مافیا مسیحی نیستند

پاپ خطاب به رهبران اروپا: امید را در قلب نهادهایتان قرار دهید