سازمان ملل: ایران، ترکیه و روسیه به باز شدن راه کاروان‌های امداد در سوریه کمک کنند

UN Syria envoy's Special Adviser Egeland
UN Syria envoy's Special Adviser Egeland Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به غیرنظامیان سوریه در دو ماه گذشته به دلیل تعلیق صدور اجازه‌ ورود از سوی دولت بشار اسد، متوقف شده است.

آگهی

مشاور دبیرکل سازمان ملل در امور امدادرسانی به سوریه از کشورهای ایران، ترکیه و روسیه خواست تا با مطرح کردن موضوع برقراری آتش‌بس فوری در مناطق درگیر در سوریه، به باز شدن راه کاروان‌های امدادرسانی کمک کنند.

کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به غیرنظامیان سوریه در دو ماه گذشته به دلیل تعلیق صدور اجازه‌ ورود از سوی دولت بشار اسد، متوقف شده است. جان اگلند، مشاور سازمان ملل متحد در امور امدادرسانی به سوریه می‌گوید: «این یک قانون همیشگی است که باید در کوتاهترین زمان ممکن برگه‌ و اجازه عبور به ما بدهند.»

آقای اگلند با اشاره به لزوم برقراری آتش بس در مناطق درگیر سوریه و نقش کشورهای شرکت کننده در گفتگوهای صلح افزود: «درست زمانی که به آنان برای استفاده از نفوذشان در طرف‌های درگیر و ایجاد فرصت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه نیاز داریم، می بینیم که دیپلماسی حقوق بشری ناتوان است. با این وضعیت به جایی نمی‌رسیم.»

نیروهای حامی دولت بشار اسد در ادلب

هفته گذشته حملات هوایی به دو بازار پر رفت و آمد در ادلب سوریه، ۳۱ کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت.

 توقف اجازه ورود کاروان‌های امدادرسان باعث شد تا هزاران نفر از خدمات بهداشتی و درمانی محروم شوند.

کاروان‌های امدادرسانی شامل مواد غذایی، دارو، خدمات پزشکی و سوخت پیش از وارد شدن به مناطق درگیر باید از دولت سوریه و نیروهای مسلح این کشور در منطقه اجازه ورود دریافت کنند.

آقای اگلند از طرف‌های درگیر در مناطق مختلف سوریه از جمله عفرین در شمال و غوطه شرقی در حومه دمشق در خواست کرد تا سازمان ملل متحد و دیگر گروه‌‌های امدادرسان را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه یاری کنند.

بیشتر بخوانید:

مشاور سازمان ملل متحد در امور امدادرسانی به سوریه می‌گوید که در حمله ارتش ترکیه به عفرین، نزدیک به ۱۵ هزار نفر از غیرنظامیان آواره شدند. وی افزود که در این منطقه حتی مقامات محلی نیز راه فرار را بروی شهروندان می‌بندند.

نشست مطبوعاتی جان اگلند، مشاور سازمان ملل متحد در امور امدادرسانی به سوریه

همچنین به گفته آقای اگلند در منطقه تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی (حومه دمشق) ۴۰۰ هزار غیرنظامی قادر به خروج از مناطق درگیر نیستند و ۷۵۰ نفر از آنان به کمک‌های فوری پزشکی نیاز دارند.    

مشاور دبیرکل سازمان ملل در امور امدادرسانی به سوریه در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت: «ما نشانه‌های از تمایل طرفهای درگیر برای اعلام آتش‌بس موقت دریافت کردیم اما این اتفاق نیفتاد. همه طرفها باید در این مساله به ما کمک کنند اما در نزدیکی دمشق رگبار گلوله و خمپاره به مناطق مسکونی غیرنظامیان شلیک می‌شود.»

حدود یک ماه پیش در اواخر دسامبر سال گذشته و پس از مذاکرات طولانی میان شورشیان جیش‌الاسلام و ارتش سوریه با میانجیگری روسیه و ترکیه، شماری از کودکان و بیماران از غوطه شرقی خارج شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۲۹ غیرنظامی در حمله ارتش سوریه به غوطه شرقی کشته شدند

حمله جنگنده‌ها به بیمارستان زیر زمینی در سوریه

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است