مائوریسیو ماکری: آرژانتین در ده سال آینده یکی از پرنفوذ ترین کشورهای جهان خواهد بود

مائوریسیو ماکری: آرژانتین در ده سال آینده یکی از پرنفوذ ترین کشورهای جهان خواهد بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد روبروی دوربین برنامه گفتگوی جهانی قرار گرفت

مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد روبروی دوربین برنامه گفتگوی جهانی قرار گرفت. او در این گفتگو به بازگشت آرژانتین به صحنه بین الملل اشاره کرد و بر پایان سیاست های پوپولیستی چپ و نیز اجرای برنامه اصلاحات بلند پروازانه در کشورش تاکید کرد.

متن کامل گفتگوی ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز را با رئیس جمهوری آرژانتین در زیر مشاهده کنید:

یورونیوز: مائوریسیو ماکری مردی در حال ماموریت است اما وظیفه ای سخت و دشوار را برعهده گرفته است. او می خواهد کشورش را به صحنه جهانی بازگرداند و پس از یک دهه استیلای سیاست پوپولیستی چپ که باعث فروریختن اقتصاد کشورش شده دورانی جدید را آغاز کند. برای صحبت در این مورد خوشحالم که میزبان رئیس جمهوری آرژانتین هستیم. مائوریسیو ماکری اینجا در مجمع اقتصاد جهانی داووس. آقای ماکری ممنون که در برنامه گفتگوی جهانی شرک کردید.

مائوریسیو ماکری: «ممنون از دعوت شما آنهم در این قاب زیبا.»

یورونیوز: شما اینجا در داووس هستید. آرژانتین به وضوح به روی تجارت و کسب و کار باز شده است با اینحال کشور شما از عدم اطمینان و بی ثباتی بالقوه رنج می برد. اینجا با چه رویکردی با سرمایه گذاران بالقوه گفتگو می کنید؟

مائوریسیو ماکری: «ما سخت کار می کنیم و تنها طی دو سال به نتایج غیر قابل باوری دست یافته ایم. نتایجی که تقریبا تحسین همه دولت های جهان را به همراه داشته است. ما از شر پوپولیسم رها شده ایم. ما از بحران اقتصادی خارج شده ایم و همه اینها در یک نظام دمکراتیک صورت گرفته است. آرژانتین هرگز شاهد این تحول نبوده است. کشور در مسیر رشد قرار گرفته و این برای دومین سال است که چنین روندی تداوم دارد. این شرایط را از سال ۲۰۱۰ تاکنون ندیده بودیم. ما تورم را نیز کاهش داده ایم.»

یورونیوز: اما کنترل تورم دشوار است. در ژوئیه گذشته نرخ آن به ۴۰ درصد رسید. حالا شما موفق به پایین آوردن آن شده اید. شما مجبور شدید برخی آمارها را مورد بازنگری قرار دهید. اما آیا این چیزی است که مردم آرژانتین مجبورند در کوتاه و یا بلند مدت با آن زندگی کنند؟

مائوریسیو ماکری: «خیر، با تورم نمی توان زندگی کرد. زیرا تورم با فقر مرتبط است و سبب تخریب فرصت های شغلی می شود. تورم کارگران و فقیرترین افراد را هدف قرار می دهد و نقطه مقابل تولید و رقابت است. ما نیاز به ایجاد فرصت های شغلی داریم و در این زمینه فعالیت می کنیم. ما تا پایان سال آینده به نرخ تورم تک رقمی دست خواهیم یافت. این هدفی است که برای خود ترسیم کرده ایم و مسئله ای است حیاتی برای حفظ میزان سرمایه گذاری هایی که امروز از آن بهره می بریم.»

یورونیوز: درحالیکه شما برنامه اصلاحات بلند پروازانه ای را در دست دارید و به تازگی اصلاحاتی را نیز در قانون بازنشستگی اعمال کرده اید، منتقدان شما می گویند سنگینی این تغییرات همگی بر دوش افراد فقیر است. اصلاح قوانین بازنشستگی حتی تنش هایی را ایجاد کرد…

مائوریسیو ماکری: «خیر اینطور نیست.»

یورونیوز: اما ناآرامی هایی در کشور هست.

مائوریسیو ماکری: «اصلاحات بی شک واکنش هایی را بر می انگیزد. اما هر رفورمی که انجام می دهم با هدف کاهش فقر و ایجاد فرصت های شغلی است.»

یورونیوز: محبوبیت شما متاثر این روند نشده است؟

مائوریسیو ماکری: «محبوبیت من ۶۰ درصد بود اما حالا نزدیک ۵۰ درصد شده که خود نشان می دهد هنوز حامیان زیادی دارم. بسیار خوش بین هستم و پس از سفر به داووس خوشبینی من بیشتر هم شده است. همه آنهایی که در اینجا ملاقاتشان کردم خواهان همکاری با آرژانتین هستند، آنها می خواهند در آرژانتین سرمایه گذاری کنند. باید این کار را انجام دهیم، تکرار می کنم، پس کار را شروع کنیم.»

یورونیوز: شما همچنین به چشم انداز توافق های تجاری میان اتحادیه اروپا و مرکوسور که آرژانتین بخشی از آن است نیز امیدوارید. این توافقنامه ها هنوز به نتیجه نرسیده اند. اینطور نیست؟ فکر می کنید شرایط تغییر کند؟ به نظر کمی پیچیده می آید؟

مائوریسیو ماکری: «بله شرایط کمی پیچیده است. من به دلیل اینکه تازه وارد سیاست شده ام هنوز به این مذاکرات عادت نکرده ام. در کل زمانی زیادی می طلبد اما به آن نزدیک هستیم.»

یورونیوز: چه چیزی مانع پیشرفت مذاکرات است. چه مشکلاتی در میان است؟

مائوریسیو ماکری: «سهمیه ها، سهمیه های وضع شده در زمینه گاو، بیواتانول و صنعت خودرو. اینها مشکلاتی است که ما در حال حل آن هستیم.»

یورونیوز: همانطور که شما گفتید آرژانتین در عرصه بین الملل توجهات را به خود جلب کرده، با این وجود یکی از افراد پرنفوذ آرژانتینی همچنان از کشورش دور است. در باره پاپ صحبت می کنم. او شش سفر به آمریکای جنوبی انجام داده اما پا به کشور زادگاهش نگذاشته است. برخی می گویند او حاضر نیست با سفر به آرژانتین برنامه ریاضتی شما را تایید کند.

مائوریسیو ماکری: «به واقع اینطور نیست. بارها در این خصوص با پاپ صحبت کردم و او قول مساعد داده است. او از آرژانتینی که مروج فرهنگ کار، بهره مند از شفافیت و به عنوان یک کشور فدرال دارای نهادهای قوی باشد حمایت می کند. او بی شک همواره به فقرا نظر دارد. مطمئنم که او با آنچه ما انجام می دهیم مشکلی نخواهد داشت. این بخشی از برنامه ما است.»

یورونیوز: شما بر ضد فساد به پا خواسته اید. حال آنکه کریستینا کیرشنر، رئیس جمهوری سابق به فساد متهم شده و حالا شما را متهم می کند که با انگیزه سیاسی دست به شکار جادوگر می زنید. پاسخ شما چیست؟

مائوریسیو ماکری: این درست نیست. من برای استقلال دستگاه قضایی سخت کار می کنم همانطور که برزیل سالهای گذشته این کار را انجام داد. شرایط آرژانتین بسیار بهبود یافته اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن هست. او (کریستنیا کیرشنر، رئیس جمهور سابق) باید در دادگاه به اتهامات مطرح شده پاسخ دهد و این دستگاه قضایی است که تصمیم می گیرد.»

یورونیوز: دونالد ترامپ به داووس آمد. او حامل پیام اقتصاد حمایتی بود. پیامی که با دیدگاه های باز شما مغایرت دارد. این رویکرد از نظر شما چه تاثیری خواهد گذاشت؟

مائوریسیو ماکری: «در زمینه سیاست های حمایتی همه چیز نسبی است. اگر از آرژانتین شروع کنید که پیشتر کاملا منزوی بود در اینصورت سیاست حمایتگرانه در آمریکا سناریویی بسیار بازتر دارد. او تلاش خود را می کند اما باید منتظر بود و دید که این مباحث به کجا ختم می شود.»

یورونیوز: نظرتان در باره او چیست؟

مائوریسیو ماکری: «یک مذاکره کننده سخت ،یک بازیکن بزرگ گلف و یک چانه زن سخت.»

یورونیوز: حقیقت دارد که او باشگاه های گلف شما را نابود کرده؟ این در یکی از اتو بیوگرافی های وی نوشته شده است.

مائوریسیو ماکری: «خیر، اولین بار که او را شکست دادم خیلی ناراحت شد. اما پس از چند باخت شروع به بردن کرد و اوضاع کمی آرام شد.»

یورونیوز: شما گذاشتید که او ببرد؟

مائوریسیو ماکری: «بله شاید.»

یورونیوز: پیش از اتمام گفتگو دوباره به آرژانتین باز گردیم. فکر می کنید ده سال آینده کشور شما چه وضعی خواهد داشت؟

مائوریسیو ماکری: «آرژانتین یکی از کشورهای پرنفوذ جهان خواهد بود که به توسعه انرژی های تجدید پذیر می پردازد، میزان تولید محصولات غذایی خود را دوبرابر می کند و میزبان بیش از ۱۰ میلیون گردشگر خواهد بود. در مجموع باید گفت کشوری بسیار فوق العاده.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک صندوق بین‌المللی پول به آرژانتین در پی نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول

داووس ۲۰۲۴؛ تقی رحمانی در پاسخ یورونیوز برنامه‌های تازه نرگس محمدی را تشریح کرد

مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴؛ تصاویری از تظاهرات حامیان محیط زیست و مخالفان سرمایه‌داری در داووس سوئیس