داووس ۲۰۱۸؛ اولویتهای اروپا در آینده چه باید باشد؟

داووس ۲۰۱۸؛ اولویتهای اروپا در آینده چه باید باشد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با بهبود وضعیت اقتصاد شاید بادهای سرد بحران اقتصادی در اروپا فرونشسته باشد اما مشکلات حل نشده در اروپا هنوز لرزه بر اندام اتحادیه اروپا می افکند.

آگهی

با بهبود وضعیت اقتصاد شاید بادهای سرد بحران اقتصادی در اروپا فرونشسته باشد اما مشکلات حل نشده در اروپا هنوز لرزه بر اندام اتحادیه اروپا می افکند. چشم انداز سال ۲۰۱۸ نامطمئن است — مشکلات ژئوپولیتیک هم درون اتحادیه و بیرون آن خوشبینی اقتصادی را در سایه ابهام فرو می برد. چشم انداز اقتصادی سال ۲۰۱۸ داخل و خارج اروپا چگونه است؟

کاهش نرخ بیکاری و پیش بینی رشد اقتصادی مستحکم و قدرت یورو، فرصتی فراهم کرده است که اروپا نفسی راحت بکشد. عملکرد اقتصادی منطقه یورو در سال گذشته فراسوی انتظار بود و با اینکه امسال رشد اقتصادی کند شده است، کمیسیون اروپا همچنان رشد اقتصادی کمی بیش از ۲ درصد را پیش بینی می کند.

«احساس رضایت بیش از حد از رشد اقتصادی اروپا، بزرگترین دشمن است»

سال ۲۰۱۸ ممکن است سالی باشد که اتحاد پولی اروپا بالاخره استحکامی را که از ابتدا در نظر بود پیدا خواهد کرد. اما همانطور که آنگل گوریا، دبیر کل سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی می گوید: باید هشیار بود. وی می افزاید: «احساس رضایت و خوش خیالی بزرگترین دشمن است. این من را نگران می کند. همه از بهبود وضعیت اقتصادی، و حتی عده ای از رونق اقتصادی صحبت می کنند. ما ۱۰سال بحران مالی را پشت سر گذاشته ایم. و نرخ رشد اقتصادی ما هنوز به نرخ رشد چهار درصدی پیش از بحران اقتصادی نرسیده است. میلیونها میلیون یورور را از دست داده ایم. هنوز کارهای زیادی باید انجام بدهیم.»

از نظر فیلیپ جنینگ، کارشناس اقتصادی حاضر در مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۱۸ در داووس رشد اقتصادی بدون پشتوانه اجتماعی نتیجه مطلوب را بدست نمی دهد. وی می گوید: «وقتی به دستمزد کارگران اروپایی نگاه می کنیم متوجه افزایش دستمزدها می شویم. اما افزایش دستمزدها با نرخ رشد اقتصادی همخوانی ندارد. از نظر ما باید حقوق کارگران اروپایی را افزایش داد. اگر حقوق کارگران را زیاد کنید، آن را خرج می کنند. این در واقع یک موتور سرمایه گذاری است، موتوری است برای رشد اقتصادی. رشد اقتصادی بدون پشتوانه اجتماعی، بدون اصلاحات اقتصادی نتیجه ای را که می خواهیم بدست نمی دهد.»

بیشتر بخوانید:“داووس ۲۰۱۸؛ سایه خطرهای ژئوپلیتیک بر رشد اقتصاد جهانی”:http://fa.euronews.com/2018/01/23/davos-2018-euronews-in-conversation-with-wef-managing-director-lee-howell

گفتگو با نخست وزیر پرتغال؛ آیا امسال، سال پرتغال است؟

علی رغم رشد اقتصادی بیش از پیش بینی ها هنوز اروپا را خطراتی تهدید می کند. ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز با آنتونیا کوستا نخست وزیر پرتغال گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: در پرتغال با رشد اقتصادی روبر هستیم، ماریو سنتینو رییس یوروگروپ است. آیا امسال، سال پرتغال است؟

آنتونیا کوستا: «این وضعیت نتیجه سال ها کار و تلاش سخت است که خوشبختانه منجر به رشد اقتصادی و تولید مشاغل شده است. اینها را به لطف مدیریت خوب بودجه دولتی و کاهش بدهی ها دولت به دست آورده ایم. امسال ما آخرین قسط وام صندوق بین المللی پول را پرداخت خواهیم کرد که نرخ بهره بزرگی دارد و در نتیجه روابط ما با صندوق بین المللی پول عادی خواهد شد. وضعیت ما با اتحادیه اروپا هم مدتی است که عادی شده چون دوران کسری شدید بودجه را پش سر گذاشته ایم. بنابراین اکنون کارمان را بر احیا و توسعه آینده پرتقال متمرکز کرده ایم.»

نخست وزیر پرتغال: دوران ریاضت اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم

یورونیوز: بنابراین بسیاری از پرتقالی ها اوضاع را مثبت می بینند و خواستار آنند که برخی از سیاس های ریاضت اقتصادی کنار گذاشته شود به ويژه می خواهند که دستمزدها و مستمری ها (حقوق بازنشستگی) افزایش یابد. آیا امسال خیال دارید چنین سیاستهایی را به اجرا بگذارید؟

آنتونیا کوستا: «این کار را قبلا کرده ایم: دستمزدها و مستمری هایی را که کم شده بودند افزایش داده ایم، مالیات بر درآمد را کم کرده ایم، و شروع کرده ایم مزایای مشاغل را پرداخت کنیم بنابراین مدتی است که وارد فاز دیگری شده ایم. همه این کارها را همزمان با کاهش کسری بودجه به شکلی پایدار انجام داده ایم. بدهی دولتی را کم کرده ایم و دوران ریاضت اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم. در حال حاضر ما در جاده رشد اقتصادی افتاده ایم.»

یوورنیوز: مردم پرتغال چه زمانی این تغییرات را در زندگی روزمره شان به شکل ملموس احساس می کنند؟

آنتونیا کوستا: «این اتفاق افتاده است. البته نه برای همه مردم، اما طی سه سال گذشته حداقل دستمزد ۱۵درصد افزایش داشته است. سال گذشته، با وجود نرخ تورم ۱.۴ درصد، دستمزدها بدنبال مذاکراتی که اتحادیه ها انجام دادند،۲ درصد افزایش یافته است. این اتفاقات تاثیر مثبتی بر زندگی مردم داشته است. یکی از شاخصهای خیلی مهم در این زمینه این است که اعتماد عمومی به وضعیت اقتصادی به سطحی رسیده که در تاریخ بی سابقه است.»

#Portugal looks to beat it's own growth forecast #Davoshttps://t.co/Q64Pr3KyOF#economy

— Portugal: Central (@portugalcentral) January 24, 2018

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آیا تاکید بیش از حد بر اروپایی بودن اتحادیه اروپا، نگران کننده است؟

یورونیوز: در نتیجه ما شاهد اروپایی هستیم که تغییرات زیادی در آن رخ می دهد. از نظر شما اولویتهای اروپا در آینده چه باید باشد؟

آنتونیا کوستا: «الویت ما این است که به نیازهای شهروندمان پاسخ واقعی بدهیم. امنیت واشتغال، نیازهای اولیه آنها هستند. به این منظور نیاز به اصلاحات در سراسر اروپا داریم تا بتوانیم در حوزه امنیت و سیاستهای دفاعی به پاسخهای جدیدی دست یابیم. باید در حوزه تحقیقات، تغییرات اقلیمی و دیجیتال سرمایه گذاری کنیم. این سرمایه گذاریها باید یک پایه محکم داشته باشد. به همین دلیل است مسئله اصلی، اصلاحات منطقه یورو است، زیرا برای آینده اروپا نیاز به یک منطقه یورو قوی داریم.»

یورونیوز: آیا این خطر وجود دارد که تأکید بر جنبه اروپایی اتحادیه بیش از اندازه باشد، این نکته شما را نگران نمی کند؟

آنتونیا کوستا: « نه فکر می کنم که بر اروپایی بودن اتحادیه به اندازه کافی تاکید نمی شود. اما قدرتمند بودن اروپا نیاز به پایه های مستحکم دارد. در نتیجه باید اهدافمان در منطقه پولی یورو، یعنی داشتن اتحاد بانکی، و بازارهای سرمایه واحد را عملی کنیم،. پس منافع هر ۱۹ کشور عضو منطقه پولی یورو باید تامین شود، و به گونه ای نباشد که فقط کشورهای پیشرفته تر از آن بهره مند شوند. این رویکردی کلیدی ما در ماههای آینده است.»

«باید پویاترین و نوآورانه ترین اقتصاد در این دنیایِ دائماً متغیر باشیم»

یورونیوز: البته وقتی به اختلافات داخلی و دو دستگی های اتحادیه اروپا می رسیم، این نکات باز هم جزو مشکلات اساسی هستند. بزرگترین خطری که این اختلافات داخلی و دودستگی ها به همراه دارند کدام است؟

آگهی

آنتونیو کوستا: «اتحادیه اروپا بر اساس ارزشهای آزادی و دموکراسی و حاکمیت قانون ساخته شده است. اروپا با صلح شکل گرفت. نباید هیچ گاه فراموش کنیم که اقتصاد تنها ابزاری در خدمت این ارزشهاست. در نتیجه باید به این ارزشها رجوع کنیم و این ارزشها باید شالوده اروپا در آینده باشد. باید اروپایی ساخته شود که در آن مردم مطمئن باشند در اثر اتوماسیون بیکار نخواهند شد و در برابر تهدید تروریسم و بحران های اطراف مرزهای اروپا احساس امنیت کنند. به همین دلیل است که باید ظرفیت دفاعی جمعی خودمان را تقویت کنیم و با همکاری یکدیگر با خطر تروریسم مقابله کنیم و تلاش کنیم پویاترین و نوآورانه ترین اقتصاد در این دنیایِ دائماً متغیر باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ضدسرمایه‌داری در داووس

افزایش گسترده مبتلایان و قربانیان کرونا در اروپا و آمریکا؛ آغاز واکسیناسیون در آلمان از ۲۷ دسامبر

گزارش آکسفام: ثروت ۲۶ نفر معادل دارایی‌ نیمی از مردم جهان است