داووس ۲۰۱۸؛ تهدیدهای امنیت جهانی از جنگ هسته ای تا تغییرات اقلیمی

داووس ۲۰۱۸؛ تهدیدهای امنیت جهانی از جنگ هسته ای تا تغییرات اقلیمی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وضعیت هشدار دهنده امنیت جهانی، یکی از موضوعاتی مورد بحث در مجمع جهانی اقتصاد در داووس است.

آگهی

وضعیت هشدار دهنده امنیت جهانی، یکی از موضوعاتی مورد بحث در مجمع جهانی اقتصاد در داووس است. از رهبران سیاسی و اقتصادی جهان خواسته می شود زودتر چاره ای بیاندیشند. آنها معتقدند که وضعیت کنونی دلایل متعددی دارد از نگرانی های ناشی از آغاز جنگه گرفته تا تاثیرات تغییرات آب و هوایی که به تدریج بدتر می شود.

کارشناسان در مجمع جهانی اقتصاد، معتقدند که جهان وارد یک دوره بحرانی می شود.

در گزارش مربوط به ریسک جهانی که در آستانه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، تهدیدات ژئوپولیتیک، تغییرات آب و هوایی، بلایای زیست محیطی و فجایع انسانی بویژه آسیب های ناشی از وضعیت های حاد اقلیمی از خطرهای سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود.

دانیل شاپیرو، بنیانگذار، و مدیر برنامه بین المللی مذاکره در هاروارد این باره می گوید: «صلح و جنگ، هردو مسری و واگیردار هستند. شکاف، باعث تشدید شکاف می شود، وجود صلح، هم منجر به تقویت صلح. به نظرم در حال حاضر بخش زیادی از انرژی ما در سراسر جهان بر ایجاد چند پارگی متمرکز شده است. معتقدم که نسبت به جهانی شدن، واکنش وجود دارد و ما می خواهیم در گروهی باشیم که احساس امنیت بیشتری در آن می کنیم. از نظر من در جهان امروز با نوعی قبیله گرایی، ناسیونالسیم و بومی گرایی روبرو هستیم. اینها چالشهایی است که اکنون با آن روبرو هستیم.»

Every year, the Davos World Economic Forum ranks the greatest threats facing humanity in its Global Risk Report. From extreme weather to nuclear war, 2018 does not lack for danger: https://t.co/zv4ZMjDBAnpic.twitter.com/K4iqx5eerz

— dwnews (@dwnews) January 17, 2018

دستیابی به دیدگاهی مشترک در جهانی چندپاره، محور گفتگوها در داووس

امسال محور گفتگوهای رهبران جهان در مجمع جهانی اقتصاد، ایجاد دیدگاهی مشترک در جهانی چند پاره است.

ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز درباره تهدیدهایی که امنیت جهان را در سال ۲۰۱۸ میلادی تهدید می کند، با پیتر مارور، رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: سال ۲۰۱۸ بطور واضح شروع خیلی از تهدیدات است، اما کدام مناطق جهان بیشتر شما را نگران می کند؟

پیتر مورور: «سال ۲۰۱۸ احتمالا اتفاقات سال گذشته ادامه خواهد یافت، نگرانی عمده ما جابه جایی غیر نظامیان است و اینکه مناطق بیشتری درگیر جنگ و خشنونت بشود. ۴۲ درصد فعالیتهای ما در آفریقا، و ۳۳ درصد آن در خاورمیانه است. با این وجود، شکافهای عمیقی وجود دارد، از جنوب فیلیپین گرفته تا میانمار و افغانستان و غرب آفریقا. اینها مهمترین نگرانیهای ماست.»

یورونیوز: تهدیدات جدید با افزایش تنش میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا بالا گرفته است. نظرتان درباره این وضعیت چیست و چه نگرانی هایی وجود دارد؟

پیتر مورور: «کمیته بین المللی صلیب سرخ، تنها سازمان بشردوستانه بود که در هیروشیما حضور داشت. در نتیجه از همان زمانی که سلاحهای هسته ای مورد استفاده قرار گرفت، ما تلاش کردیم توجه جامعه جهانی را به سمت این خطر معطوف، و آن را متوجه ضرورتِ یافتن سیاستهایی برای از بین بردن تهدیدات هسته ای کنیم. زیرا نمی توانیم با تأثیرات بیم و هراس از جنگ هسته ای مقابله کنیم. البته گفتگوهای اخیرا بین دو کره ( کره شمالی و کره جنوبی) مایه دلگرمی ما شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ: فعالیتهای بشردوستانه علاجی برای تهدید وقوع جنگ هسته ای نیست

یورونیوز: شما راجع این مسئله با رهبران حاضر در مجمع جهانی داووس گفتگو می کنید. به نظرتان واکنش آنها به تهدید وقوع جنگ هسته ای در سال ۲۰۱۸ میلادی چه خواهد بود؟

پیتر مائور: «به نظرم کار سازمان بشردوستانه این است توجه رهبران جهان را به سمت هزینه های معطوف کنند که جنگ هسته ای یا غیر هسته ای برای مردم، جوامع، یا اقتصاد در بر خواهد داشت؛ و تلاش کند تا آنها را به یافتن راه حلی سیاسی تشویق کند. زیرا فعالیتهای بشردوستانه علاجی برای این مشکلات نیست.»

یورونیوز: واکنش ایالات متحده آمریکا را بعنوان کشوری که تا حدودی مسئول افزایش این تنشهاست چگونه ارزیابی می کنید؟

پیتر مائور:«این موضوع به تاکتیکهای سیاسی مربوط می شود و باید دید که سیاست ایالات متحده واقعا چیست. واقعیت این است که بعد از تشدید تنشها شاهد گفتگو بودیم و نتیجه این گفتگوها اهمیت دارد، که در حال حاضر هم مثبت است.»

نقش روسیه در بحرانهای جهان و کمکهای بشر دوستانه

یورونیوز: درباره روسیه صحبت کنیم که بطور واضح، حضور قاطعانه تری در صحنه جهانی دارد. درباره تنشهای اوکراین و دخالت و نقش روسیه در کشورهایی مثل سوریه، از دیدگاه کمکهای بشردوستانه چه نظری دارید؟

پیتر مورور:«از نظر مسائل بشردوستانه طی چند سال گذشته، روابط ما با روسیه درباره مسئله سوریه و اوکراین مثبت بوده است، زیرا روسیه از اقدامات بی طرفانه کمیته بین المللی صلیب سرخ حمایت کرده و کارهایی را برای تسهیل دسترسی و ارسال کمک های بشردوستانه انجام داده است.»

یورونیوز: اما همه اوضاع را به این صورت نمی بینند که روسیه بهبود اوضاع را تسهیل می کند.

آگهی

پیتر مورور: «بله. اما سازمانهای بشردوستانه نمی خواهند در مسائل سیاسی دخالت کنند. در غیر این صورت تنشها با روسیه به سرعت، تشدید می شود. اما ما تنها سازمان بزرگ بین المللی کمکهای بشردوستانه در شرق اوکراین هستیم، و با حمایتهایی روسیه توانسته ایم در بسیاری از بخشهای سوریه حضور داشته باشیم.»

عوامل نگران کننده تشدید بحرانهای آفریقا چیست؟

یورونیوز: در آغاز این مصاحبه گفتید که بخش عمده تلاشهایتان بر آفریقا متمرکز است. بطور مختصر می توانید وضعیت بحرانهای آفریقا را برای ما شرح دهید و بگویید که بیش از همه نگران چه عواملی هستید که می تواند باعث تشدید این بحران ها در سال ۲۰۱۸ میلادی شود؟

پیتر مورور: « وقتی به صحرای بزرگ آفریقا تا شاخ افریقا نظر می اندازید، خطوط مناطق بحران زده را می بینید که از بسیاری از کشورها می گذرد. نکته نگران کننده این است که عامل درازمدت در به وجود آمدن این درگیری ها، تغییرات آب وهوایی است که مردم را از فرصتهای اقتصادی محروم می کند و امکان فعالیت اقتصادی را از آنها می گیرد. اختلاف بین اقتصاد شبانی و اقتصاد کشاورزی عامل بسیاری از مشکلات در بسیاری از این مناطق است که مدتهاست وجود داشته و باعث نتایج کوتاه مدت و شدت گیری و داوم دور خشونت و جنگی می شود که جوامع را از هم می پاشد، و مردم را وادار به ترک خانه و کاشانه می کند. بنابراین در پشت اختلافات ایدئولوژیک، این مشکلات درازمدت پنهان شده است، که برای تمام سازمانهایی بشردوستانه نگران کننده است. می بینیم که همه اقدامات ما نتایج کوتاه مدت دارد در حالیکه آثار خشونت و جنگ، آثاری درازمدت است و ما نیاز داریم راه حلی برای این مشکلات درازمدت پیدا کنیم.»

یورونیوز: به طور خلاصه خبرهای بد فراوان است. آیا هیچ جا خبر خوشی هم هست؟

پیتر مورور: «خبرهای خوب زیاد هست.از انرژی و نبوغ مردمی که در نواحی درگیر جنگ و خشونت زندگی می کنند، متعجب می شوم. ظرفیتی که برای فرار از اوضاع موجود نشان می دهند حیرت انگیز است. همین تازگی به اردوگاه پناهندگان در جمهوری آفریقای مرکزی رفته بودم و شاهد بودم که در این اردوگاه مردم تجارت راه انداخته بودند؛ زنان نقش رهبری را بر عهده گرفته بودند، مشکلات را بیان می کردند و زنان دیگر را برای رفع مشکلات به کمک می گرفتند. همه اینها مشوق بزرگی برای کار سازمان هایی است که اقدامات بشردوستانه انجام می دهند.»

آگهی

A third of the countries in the African, Caribbean and Pacific Group of States will disappear if nothing is done about climate change, they will cease to exist says Papua New Guinea PM Peter O'Neill #WEF2018#Davos2018#WEFonCNBCApic.twitter.com/kVw1TUGYEh

— CNBC Africa (@cnbcafrica) January 24, 2018

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش گسترده مبتلایان و قربانیان کرونا در اروپا و آمریکا؛ آغاز واکسیناسیون در آلمان از ۲۷ دسامبر

تظاهرات ضدسرمایه‌داری در داووس

گزارش آکسفام: ثروت ۲۶ نفر معادل دارایی‌ نیمی از مردم جهان است