جودو؛ جواد محجوب مدال نقره سنگین ترین وزن گرند پری تونس را دریافت کرد

جودو؛ جواد محجوب مدال نقره سنگین ترین وزن گرند پری تونس را دریافت کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در مجموع بیست و چهار کشور از پنج قاره جهان در این تورنمنت صاحب مدال شدند؛ مسئله ای که نشان دهنده وسعت و گسترش ورزش جودو در ابعاد جهانی است.

آگهی

رقابت های جودوی جایزه بزرگ تونس روز یکشنبه با معرفی برگزیدگان اوزان سنگین به کار خود پایان داد.

بنجامین فلیچر، جودوکار ایرلندی که برای نخستین بار کشورش را صاحب مدال طلای مسابقات گرند پری کرد به عنوان بهترین ورزشکار مرد روز پایانی برگزیده شد. او در نیمه نهایی وزن منهای ۱۰۰ کیلوگرم با اجرای فن اوچی ماتا و کسب امتیاز ایپون از سد لایس بویاکوب آرژانتینی گذشت تا در دیدار پایانی با رمضان مالسیِژنوف روس مسابقه دهد.

فلیچر در فینال مبارزه سختی را مقابل حریف روس پشت سر گذاشت و در نهایت موفق شد در وقت طلایی با امتیاز وازاری پیروز از تاتامی خارج شود. بدین ترتیب او نخستین سکوی قهرمانی یک تورنمنت جهانی جودو را تجربه کرد و برای نخستین بار نیز سرود ملی کشورش در سالن مسابقات گرند پری جودو شنیده شد.

بنجامین فلیچر پس از کسب مدال طلا احساسش را اینگونه بیان کرد: «این نخستین مدال طلای من در مسابقات گرند پری بود که برای جودوی ایرلند فوق العاده است. امروز بهترین عملکردم را در سطح جهان به نمایش گذاشتم. اما می دانم که هنوز باید بر روی برخی نقاط بیشتر کار کنم. در کل روز خوبی برایم بود و از این بابت بسیار خوشحالم.»

Congratulations to bf130392</a> (Ben Fletcher) winning Gold -100kg <a href="https://twitter.com/IntJudoFed?ref_src=twsrc%5Etfw">IntJudoFed Tunis Grand Prix 2018 pic.twitter.com/osirQKhgVK

— Irish_Judo (@IrishJudo) 21 janvier 2018

عنوان بهترین ورزشکار زن روز پایانی این تورنمنت به مائو ایزومی از کشور ژاپن تعلق گرفت. این جودوکار ژاپنی که طلای رقابت های اوپن اروپا در سال گذشته را در کارنامه دارد کلیه مبارزات خود را با کسب امتیاز ایپون به پایان رساند.

ایزومی در نیمه نهایی از سد نیورگیانا نیکیفورووا، حریف روس خود گذشت تا در دیدار پایانی رو در روی کارن استیونسن از هلند قرار گیرد. جودوکار ژاپنی در فینال وزن منهای ۷۸ کیلوگرم به راحتی و با امتیاز وازاری به برتری رسید تا کشورش تنها مدال طلای این تورنمنت را بدست آورد.

ZILVER voor Karen Stevenson (-78 kg) op de Grand Prix #JudoTunis2018. In de finale is de Japanse Mao Izumi via een houdgreep te sterk.#TeamNL#NLwintpic.twitter.com/sYvTt5vqGb

— Judo Bond Nederland (@judobond) 21 janvier 2018

اما تماشاگران حاضر در سالن نیز از شادی کسب مدال توسط کشورشان بی نصیب نماندند. نهال شيخ روحو، جودوکار زن تونسی در دیدار رده بندی وزن به اضافه ۷۸ کیلوگرم موفق شد با کسب امتیاز وازاری از سد آناماری ولنسک از اسلوونی بگذرد و صاحب مدال برنز شود.

بدین ترتیب تونس نیز به فهرست بلند بالای کشورهایی اضافه شد که در این تورنمت موفق به کسب مدال شدند. در مجموع بیست و چهار کشور از پنج قاره جهان در این تورنمنت صاحب مدال شدند. این خود نشان دهنده وسعت و گسترش ورزش جودو در ابعاد جهانی است.

نهال شيخ روحو که حالا به یک قهرمان ملی تبدیل شده احساسش را از دریافت مدال برنز اینگونه بیان کرد: «برگزاری این تورنمنت افتخاری برای کشورم بود. وقتی یک جودوکار تونسی در کشورش مسابقه می دهد برای همه مردم بسیار خاص است. خود را برای مدال طلا آماده کرده بودم اما به دلیل چند اشتباه ناکام ماندم. امیدوارم در آینده بتوانم عملکرد بهتری داشته باشم. ولی به هر حال مبارزه در تونس با دیگر کشورها تفاوت دارد. امیدوارم مدالهای دیگری را در تورنمنت های آینده کسب کنم.»

مدال طلای وزن به اضافه ۷۸ کیلوگرم زنان به مارینا اسلوتسکایا از کشور بلاروس تعلق گرفت. اسلوتسکایا که مدال طلای رقابت های قهرمانی بزرگسالان اروپا در سال گذشته را در کارنامه دارد در فینال این وزن بئاتریس سوزا، حریف برزیلی را با امتیاز ایپون از پیش رو برداشت و بر سکوی نخست ایستاد.

Maryna Slutskaya grants the 11th country with a medal at #JudoTunis2018 Congratulations! #JudoInsider on the stage with gold. https://t.co/LPn4Xi1T7kpic.twitter.com/DDT78LgJIL

— JudoInside.com (@JudoInside) 21 janvier 2018

اولکساندر گوردینکو، جودوکار اوکراینی در فینال وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم مردان با امتیاز وازاری جواد محجوب از ایران را شکست داد و صاحب گردن آویز طلا شد.

رقابت های دسته منهای ۹۰ کیلوگرم مردان با رد و بدل شدن فنون زیادی همراه بود اما بهترین آنها در فینال به اجرا درآمد. ایسلام بوزبایوف، جودوکار قزاقستانی در دیدار پایانی با فن زیبای «تای اوتوشی» حریف مجارستانی خود، کریستین تات، دارنده مدال نقره جهانی را شکست داد تا کشورش را صاحب دومین مدال طلای این تورنمت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جودو؛ درخشش ژاپنی ها در نخستین روز گرند اسلم پاریس

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با برتری تیمی روسیه به پایان رسید

جودو؛ لوسی رنشال در گرند اسلم ابوظبی برای بریتانیا مدال طلا گرفت