گالیمار از انتشار مجدد آثار یهودستیزانه سلین منصرف شد

گالیمار از انتشار مجدد آثار یهودستیزانه سلین منصرف شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه پیشتر اعلام کرده بود به این شرط با انتشار دوباره آثار یهودستیزانه ی لوئی فردینان سلین، نویسنده شهیر فرانسوی موافق است که این نوشته ها با شرح، تفسیر و نقد به بازار کتاب عرضه شود.

آگهی

انتشارات گالیمار فرانسه که پیش از این تمایل خود را برای بازنشر جزوات هجوآمیز و یهود ستیزانه لوئی فردینان سلین نشان داده بود با تجدید نظر در خواسته خود اعلام کرد اجرای این تصمیم را به حالت تعلیق در می آورد.

آنتوان گالیمار، رئیس این انتشارات پاریسی روز پنجنشه «فقدان شرایط زمانی لازم برای مرور روش شناسانه» اثر را به عنوان دلیل اصلی تجدید نظر در تصمیم انتشار مجدد آن عنوان کرد.

این درحایلست که ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه پیشتر اعلام کرده بود به این شرط با انتشار دوباره آثار یهودستیزانه ی لوئی فردینان سلین، نویسنده شهیر فرانسوی موافق است که این نوشته ها با شرح، تفسیر و نقد به بازار کتاب عرضه شود.

بیشتر بخوانید: موافقت نخست وزیر فرانسه با چاپ مجدد آثار یهود ستیزانه سلین

متون یهودستیزانه و توام با هجو، انتقادهای تند و گاه نژادپرستانه سلین که حتی خود این نویسنده مشهور در زمان حیات موافق انتشارش نبود پس از پایان جنگ دوم جهانی تاکنون بازنشر نشده اند. این متون که قرار بود توسط گالیمار در قالب کتابی تحت عنوان «نوشته های جنجالی» در دسترس علاقمندان این رمان نویس قرار گیرد در فرانسه بر روی اینترنت و یا در برخی کتابفروشی های خاص در دسترس است. کتاب یاد شده قرار بود سه بخش از جزوات جنجالی سلین تحت عناوین «سرو صدای بیهوده برای یک کشتار»، «مکتب جنازه ها» و «ملحفه های زیبا» را در خود جای دهد.

لوست دتوش، بیوه کهنسال و ۱۰۵ ساله سلین که همواره مخالف انتشار مجدد هجونامه های همسرش بود به تازگی و بنا به آنچه برخی آنرا «نیاز اقتصادی» توصیف کرده اند با بازنشر آنها توسط گالیمار موافقت کرده بود.

زمزمه های حاکی از احتمال نشر دوباره این آثار و متعاقب آن موافقت مشروط نخست وزیر فرانسه با آن جنجال برانگیز شد و واکنش بسیاری از شخصیت های فرهنگی، ادبی و سیاسی را برانگیخت.

فردریک پواتیه، دادستان و مشاور دولت در مبارزه با نژادپرستی، یهودی ستیزی و نفرت پراکنی بر ضد دگرباشان جنسی دسامبر گذشته ضمن هشدار به انتشارات گالیمار در خصوص عواقب و خطرات انتشار مجدد این آثار خواستار ارائه تضمین از سوی این موسسه انتشاراتی برای چاپ همزمان شرح و نقد این اثر شده بود.

سرژ کلارسفلد، یکی از مدافعان آرمان یهودیان تبعیدی فرانسه و از فعالان یادواره هولوکاست ضمن انزجار از سخنان ادوارد فیلیپ انتشار اینگونه متون «مستعد برای نفرت پراکنی و یهودی ستیزی» را در جامعه فرانسه غیر قابل تصور عنوان و تصریح کرد : «ما اجازه نمی دهیم اینگونه متون که والدینمان را به کام مرگ فرستاد باردیگر منتشر شود.»

انتشار مجدد آثار جنجالی و یهودستیزانه سلین قرار بود با تحلیلی به نگارش «رژیس تتامانزی»، استاد دانشگاه و مقدمه ای به قلم «پی‌یر اسولین»، ژورنالیست، تحلیلگر و رمان نویس یهودی تبار فرانسوی همراه باشد. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه؛ قربانیان یهودی‌ستیزی از تجربه‌های خود می‌گویند

ماکرون: ضدیت با صهیونیسم شکل جدیدی از یهودی ستیزی است

نویسنده زن ایرانی‌تبار: اسلام‌گرایان در چشمان ما نگاه می‌کنند و می‌گویند از آزادی‌ ما خوششان نمی‌آید