ریشه جشن «خاج شویان» و مراسم کریسمس مسیحیان ارتدوکس چیست؟

ریشه جشن «خاج شویان» و مراسم کریسمس مسیحیان ارتدوکس چیست؟
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جشن کریسمس مسیحیان ارتدوکس همزمان با جشن خاج شویان مسیحیان کاتولیک و پروتستان برگزار می شود.

آگهی

مسیحیان ارتدوکس و شرقی شنبه شب کریسمس را جشن می گیرند. به باور مسیحیان ارتدوکس که از تقویم ژولین پیروی می کنند، عیسی مسیح در روز هفتم ژانویه متولد شد. در مقابل کلیساهای کاتولیک‌‌ها و پروتستان‌ها ضمن استناد به تقویم گریگوری جشن کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر برگزار می کنند.

جشم کریسمس مسیحیان ارتدوکس همزمان با جشن «خاج شویان» مسیحیان کاتولیک و پروتستان برگزار می شود. پیروان کلیسای ارتدوکس کریسمس را ۱۳ روز پس از پیروان مذهب کاتولیک و پروتستان جشن می گیرند.

بسیاری از ارامنه نیز به پیروی از کلیسای ارتدوکس کریسمس را در شب هفتم ژانویه جسن می گیرند. مومنان ارتدوکس جشن کریسمس را پس از چهل روز روزه داری و عبادت برگزار می‌کنند.

مسیحیانی که روز ۲۵ دسامبر کریسمی را جشن می گیرند نیز در روز شش ژانویه پایان دوره جشن های کریسمس را گرامی می دارند و جشن «خاج شویان» را برگزار می کنند. جشن «خاج شویان» گرامیداشت دیدار سه مغ (حکیم) شرقی از مسیح نوزاد است. شماری از مورخان معتقدند این سه موبد که در ادبیات انجیلی از آن‌ها به «مجوس‌»ها یاد می‌شود، اصالت پارسی داشتند. شماری هم این دیدگاه را رد می‌کنند.

بنا به روایت انجیل متی این سه مغ اولین کسانی بودند که عیسی مسیح را پرستش کردند. هر چند در انجیل متی از آنها به عنوان سه فرزانه یاد شده است اما در روایت های قرون بعد آنها پادشاه خوانده شدند.

برگزاری جشن «خاج شویان» در کشورهای مختلف با آئین های متفاوتی همراه است. از جمله رسوم مرتبط با این جشن می توان به رژه در آب و نمایشی اشاره کرد که سه نفر در آن نقش سه مغ شرقی را ایفا می کنند. در اسپانیا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین هدایای کریسمس به طور سنتی در روز جشن «خاج شویان» اهدا می شود.

در بسیاری از شهرها از جمله پراگ، پایتخت جمهوری چک، در روز جشن «خاج شویان» رژه ای سنتی برگزار می شود. در بلغارستان و یونان و روسیه پیروان مسیحیت در این روز به آب تنی می روند. 

بیشتر بخوانید:

تفاوت میان کاتولیک و ارتدوکس چیست؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کریسمس در عراق؛ استقبال کاردینال این کشور از سفر پیش روی پاپ فرانسیس

خانواده سلطنتی بریتانیا مشتری اصلی خاویار سلطنتی بلژیک

واتیکان بر ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها تاکید کرد