اگر توتال ایران را ترک کند، شرکت ملی نفت چین سهام فرانسوی‌‌ها را می‌خرد

اگر توتال ایران را ترک کند، شرکت ملی نفت چین سهام فرانسوی‌‌ها را می‌خرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شرکت ملی نفت چین «CNPC» آماده است چنانچه فرانسه در پی تحریمهای احتمالی جدید آمریکا ایران را ترک کند، سهام شرکت توتال را در پروژه عظیم گاز ایران بخرد.

بنا بر اعلام منابع مطلع در پکن، مقامات شرکت ملی نفت چین در هفته‌های اخیر مذاکرات داخلی در این باره را آغاز کرده‌اند.

شرکت فرانسوی توتال در ماه ژوئیه قراردادی ۱ میلیارد دلاری را برای توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرد. مفاد این قرارداد به شرکت چینی «CNPC» اجاز می‌دهد تا در صورت صرف نظر کردن توتال از ادامۀ این همکاری، سهام این شرکت نفت و گاز فرانسوی را بخرد.

قرارداد امضا شده میان توتال و ایران، اولین سرمایه‌گذاری بزرگ غربی‌ها در صنعت انرژی ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی بود اما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای را رد کرد، نگرانی‌هایی دربارۀ ادامۀ همکاری‌های اقتصادی میان ایران و کشورهای غربی بوجود آمد.

اگرچه کنگره در مهلت ۶۰ روزه‌ای که در اختیار داشت، هیچ تصمیم روشنی را در قبال ایران اتخاذ نکرد اما همچنان نگرانی‌های جدی درباره اقدامات آینده دولت آمریکا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پایان فرصت کنگرۀ آمریکا بدون تصمیم‌گیری دربارۀ توافق هسته‌ای؛ حال چه خواهد شد؟

تصمیمات آیندۀ آمریکا به‌ویژه شرکتهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که علاوه بر ایران، همکاری‌های اقتصادی گسترده‌ای نیز با آمریکا دارند؛ از جمله شرکت فرانسوی توتال که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در آمریکا کرده است.
پاتریک پویانه، مدیر عامل این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود اگر امکان ادامۀ فعالیت در ایران وجود نداشته باشد، توتال این کشور را ترک خواهد کرد.

بر اساس توافق برای توسعۀ فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین می‌تواند تمام سهام توتال را (۵۰.۱ درصد) مالک شده و به اپراتور این پروژه تبدیل شود.

شرکت ملی نفت چین در حال حاضر مالک ۳۰ درصد و پتروپارس، شرکت ملی نفت ایران نیز مالک ۱۹.۹ درصد از سهام این پروژه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر امانوئل ماکرون به چین؛ آیا پکن فرانسه را یک شریک مهم می‌داند؟

توتال: در صورت نیاز قرارداد گازی با ایران را بازبینی خواهیم کرد

قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری توسعه پارس جنوبی با توتال امضا شد