رهبران شیعه عراق طرفداران خود را به اطاعت از دولت فراخواندند

نیروهای حشد الشعبی در کنار ارتش عراق در نبرد کرکوک شرکت داشتند
نیروهای حشد الشعبی در کنار ارتش عراق در نبرد کرکوک شرکت داشتند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رهبران شیعه عراق با سیاست نخست وزیر این کشور برای ادغام حشد الشعبی در ساختار نیروهای دولتی همراه شدند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق که در سال ۲۰۱۴ و در آستانه نزدیک شدن نیروهای داعش به بغداد فتوای مبارزه با این گروه را صادر کرده بود، حمایت خود از سیاست دولت حیدر عبادی را اعلام کرد و از حشد الشعبی خواست تا از قدرت و نفوذی که در جنگ با داعش به دست آورده در کارزار سیاسی و در انتخابات آتی این کشور استفاده کند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی روز جمعه با بیان موضع مرجع شیعه در عین حال گفت که نبرد با «تروریسم» در عراق با شکست داعش پایان نیافته زیرا «هسته‌های خاموش» تروریست‌ها هنوز به حیات خود در این کشور ادامه می‌دهند. او در سخنانی که از تلویزیون دولتی عراق پخش شد، گفت: «دستگاه امنیتی کشور باید تنها به دست مبارزانی اداره شود که در نبرد علیه داعش سهم داشتند و لازم است که این رزمندگان در ساختارهای رسمی و دولتی به کار گرفته شوند.»

انتخابات پارلمانی عراق که نخست وزیر نیز از طریق آن برگزیده می‌شود، قرار است در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار گردد.

در روزهای اخیر برخی سیاستمداران سنی و کرد عراقی از آقای عبادی خواسته بودند برای جلوگیری از «زیاده‌روی‌»های حشد الشعبی، کاری کند که این گروه سلاح را بر زمین بگذارد.

بیشتر بخوانید:

مروری بر فعالیت «حشد الشعبی»، بسیج مردمی عراق

خزعلی و عامری هم نیروهای خود را به اطاعت از دولت فراخواندند

رهبران مهم‌ترین گروه‌های شیعه عراقی طرفدار ایران نیز در هفته گذشته نیروهای شبه نظامی خود را به اطاعت از دولت حیدر عبادی فراخواندند.

قیس خزعلی، رهبر گروه «عصائب اهل الحق» و هادی عامری، فرمانده گروه بدر، هر دو از سوی ایران حمایت می‌شوند. این دو گروه، مهم‌ترین گروه‌های وابسته به حشد الشعبی هستند که سپاه قدس ایران به آنها سلاح و مشاوره نظامی می‌دهد.

تصمیم این گروه‌ها به جدا کردن شاخه‌های سیاسی و نظامی خود، زمینه را برای شرکت نمایندگان آنها در انتخابات آتی و احتمالا نزدیک شدن هر چه بیشتر آنها به ایران فراهم می‌کند.

بر اساس قانونی که مجلس عراق سال گذشته تصویب کرد، حشد الشعبی بخشی از ساختار نظامی عراق است که باید تحت امر نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امانوئل ماکرون: حشد الشعبی خلع سلاح و ملغی شود

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند